Теорія фазових перетворень

Спеціальність: Матеріалознавство
Код дисципліни: 8.132.00.M.026
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Матеріалознавство та інженерія матеріалів
Лектор: Плешаков Е.І., доцент, к.т.н.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення дисципліни полягає в засвоєнні системних знань з теорії фазових дифузійних та бездифузійних перетворень у металевих сплавах, композиційних матеріалах, набуття уміння через керування фазовими перетвореннями формувати таку структуру матеріалів, яка забезпечує їм потрібні властивості.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів таких компетентностей: загальних: 1) здатність на основі знання теоретичних та прикладних засад матеріалознавства, прогнозувати тенденції його розвитку ; 2) здатність ініціювати та проводити оригінальні наукові дослідження, ідентифікувати актуальні наукові проблеми, здійснювати пошук та критичне аналізування інформації, продукувати інноваційні конструктивні ідеї та застосовувати нестандартні підходи до вирішення складних і нетипових завдань; 3) Здатність презентувати та обговорювати одержані результати наукових досліджень англійською мовою в усній та письмовій формі, вільно читати та розуміти англомовні наукові тексти; 4) Здатність бути цілеспрямованим та наполегливим, само¬вдосконалюватись впродовж життя, усвідомлювати соціально-моральну відповідальність за одержані наукові результати; фахових: 5) глибинне розуміння взаємозв’язку між хімічним складом, структурою, зовнішньою дією та властивостями матеріалів. 6) глибинне розуміння термодинаміки та кінетики фазових перетворень, дифузійних процесів; 7) розуміння сучасних технологій виробництва металевих, неметалевих, керамічних та композиційних матеріалів, технологій виготовлення виробів та забезпечення потрібних властивостей.
Результати навчання: Програмні результати навчання: 1) глибинні знання термодинаміки й фізичної кінетики фазових перетворень, типів діаграм фазових рівноваг, теорій дифузії в металах і сплавах, теоретичних основ дифузійних і бездифузійних перетворень в твердих тілах; 2) уміння керувати фазовими перетвореннями для створення матеріалів із заданими структурами та властивостями; 3) уміння застосовувати сучасні методи аналізу для встановлення структури, фазового складу та властивостей матеріалів; 4) уміння застосовувати знання про закономірності взаємозв’язку складу, структури, зовнішньої дії з механічними, фізичними та хімічними властивостями під час розв’язання теоретичних та прикладних завдань матеріалознавства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Філософія і методологія науки Англійська мова для академічних цілей Аналітичні та чисельні методи досліджень в галузі механічної інженерії Методи дослідження в матеріалознавстві
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни розкриває загальні аспекти теорії фазових перетворень: термодинаміку, кінетику, механізми; характеризує дифузійні перетворення типу зародження – ріст, бездифузійні мартенситні перетворення; спінодальний розпад.
Опис: Характеристики термодинамічних систем. Термодинаміка й кінетика дифузійних фазових перетворень. Евтектоїдне перетворення. Перетворення в перенасичених твердих розчинах. Спінодальний розпад. Виділення вторинних фаз (старіння). Перетворення упорядкування – зневпорядкування. Бездифузійні фазові перетворення. Термодинаміка й кінетика мартенситного перетворення. Ефект пам’яті форми.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: усне опитування, письмові звіти з лабораторних робіт, реферати за темою індивідуальних завдань (50%); Екзаменаційний контроль: письмово-усна форма (50%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: 50 балів Екзаменаційний контроль: 50 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. David A. Porter, Kenneth E. Easterling, Mohamed Sherif. Phase Transformations in Metals and Alloys. - Publisher: CRC Press , 2015. - 520 p. 2. Hubert I. Aaronson, Masato Enomoto, Jong K. Lee. Mechanisms of diffusional phase transformations in metals and alloys. - Boca Raton: CRC Press, 2010. - 667 p. 3. Новиков И.И. Теория термической обработки металлов. Учебник // М.: Металлургия, 1992, 271 с. 4. Jan Sieniawski, Aleksander Cyunczyk. Fizykochemia przemian fazowych. – Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, 2008. –189 s. 5. Christian J.W. The Theory of Transformations in Metals and Alloys. Imprint:Pergamon, 2002. – 1200 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).