Методи досліджень у хімічній технології та інженерії

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 8.161.00.O.003
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: Доцент Івасів Володимир Васильович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студенти повинні знати: 1. методологію дослідження складних органічних реакцій, аналізу, узагальнення і презентацію результатів; 2. використання математичних методів при дослідженні кінетики хімічних реакцій і побудови їх математичних моделей; 3. процедуру аналізу експериментальних результатів та методи обчислення кінетичних та енергетичних параметрів кінетичних моделей; У результаті вивчення дисципліни студенти повинні вміти: 1. системно досліджувати закономірності органічних реакцій експериментальним методом та узгоджувати кінетичні дані з механізмом реакцій; 2. користуватися різними методами побудови кінетичних моделей реакцій; 3. здійснювати оброблення масиви даних експериментів і обчислювати кінетичні параметри реакції з допомогою програмних продуктів; 4. виявляти параметри впливу на перебіг та результати здійснення реакцій. 5. проводити дослідження на відповідному рівні, мати дослідницькі навички.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні модулі: "Методологія наукових досліджень" "Каталіз в органічному синтезі" Насткупні модулі: "Наукові дослідження за тематикою спеціальності"
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення впливу різних чинників на перебіг хімічної реакції. Взаємне погодження результатів вивчення кінетики, механізму та селективності реакції. Експериментальні установки та комплекси аналітичного контролю за перебігом реакції. Особливості перебігу та дослідження реакції в гомогенних, гетерофазних умовах та на гетерогенних каталізаторах. Дослідження хімічних реакцій як комплекс досліджень (кінетика, механізм, селективність, вплив чинників, розчинника, оптимізація, Поняття про теоретичні основи процесів та технічну їх реалізацію. Коректна інтерпретація експериментальних даних. Зв'язок кінетики і механізму реакції. Можливості хімічної кінетики у з'ясуванні механізму реакції. Ознайомлення з результатами наукових досліджень за тематикою наукових напрямків кафедри. Узагальненя результатів досліджень, оформлення результатів, наукова доповідь, наукова стаття. Організація наукових досліджень, законодавство щодо науки і наукових досліджень, інноваційної діяльності, трансферу технологій. Авторське право, принципи наукової етики.
Методи та критерії оцінювання: • практичні заняття, контрольна робота (30%) • підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, залік): письмово-усна форма (70%)
Рекомендована література: 1. Піх З.Г., Івасів В.В., Небесний Р.В. Окиснення ненасичених сполук. Кінетика, механізм, проблеми селективності. Монографія. Видавництво «Львівської політехніки» Львів. 2017. -236 с. 2. Піх З.Г. Теорія хімічних процесів органічного синтезу. Підручник. – Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”.2002. –396 с. 3. Піх З.Г., Мельник Ю.Р., Мельник С.Р. Каталіз. Теорія та практика. Підручник.-Львів:Бадікова Н.О. 2016. -286. 4 . Z. Pikh. Chemical Reaction Engineering. Mathematical description. Modeling, optimization. Textbook. Lviv Polytechnic Publishing House. 2016.. 316 p. 5.Опейда Й.О.Методологія фізико-хімічних досліджень..Донецьк.. ДонНУ.2012.-142с. 6.Опейда Й.О. Математичне та комп’ютерне моделювання в хімії..Вінниця. ДонНУ.2015.-388 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Методи досліджень у хімічній технології та інженерії

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 8.161.00.O.004
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки нафти та газу
Лектор: проф. Братичак М.М.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомлення аспірантів з теоретичними знаннями та практичним умінням і навичкам розв’язування комплексних задач в галузі хімічних технології та інженерії, проведенням наукової, дослідницько-інноваційної діяльності, а також впровадженням отриманих результатів.
Завдання: Систематичні знання сучасних методів проведення досліджень в галузі хімічних технологій та інженерії і в суміжних галузях; уміння ефективно спілкуватися з широкою науковою спільнотою в міжнародному контексті та громадськістю з актуальних питань хімічних технологій та інженерії і суміжних галузях; ініціювання оригінальних дослідницько-інноваційних комплексних проектів; знання про сучасні тенденції розвитку з найважливіших наукових досягнень в області хімії, хімічних технологій та інженерії, хімічного матеріалознавства та суміжних галузях; систематичні знання і розуміння сучасних наукових теорій і методів та вміння їх ефективно застосовувати для синтезу нових хімічних сполук, технологічних процесів, безвідходних хімічних технологій та хімічного обладнання, енергозбереження й екологічної безпеки; здатність інтегрувати знання з інших дисциплін, застосовувати новітній системний підхід, враховувати нетехнічні аспекти під час проведення експериментальних досліджень та розв’язанні інженерних задач.
Результати навчання: - Вміння застосовувати методи хімічного та фізико-хімічного аналізу; - виконувати експериментальні дослідження процесів хімічної технології та інженерії; - узагальнювати визначені закономірності та і презентувати результати виконаних досліджень; - здійснювати математичну обробку результатів виконаних наукових досліджень.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Наукові основи теоретичних досліджень та моделювання хіміко-технологічних процесів. Дослідницький семінар в галузі хімічної технології та інженерії.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна присвячена принципам і головним навичкам дослідження, зокрема засвоєння основних концепцій, розуміння теоретичних і практичних проблем, історії розвитку та сучасного стану наукових знань за обраною спеціальністю, оволодіння термінологією з досліджуваного наукового напряму.
Опис: Загальні відомості про науку і наукові дослідження, класифікація. Поняття про хімічну технологію. Класифікація хімічних виробництв. Класифікація хіміко-технологічних процесів. Вибір напрямку проблеми та тем досліджень у хімічній технології та інженерії. Основні етапи виконання досліджень у хімічній технології та інженерії. Енергозберігаючі технології у хімічній технології та інженерії.
Методи та критерії оцінювання: 1. Практичні заняття – перевірка правильності прийнятих завдань. Бали виставляються не пізніше першого робочого дня після закінчення першого тижня семестрового контролю. 2. Залік – письмово-усна форма або тестування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні заняття – 50 балів Опитування і тестування – 50 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Методи досліджень у хімічній технології та інженерії» для студентів спеціальності 161 «Хімічні технології та інженерія». Укладач: проф. Братичак М.М., https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=13156 Братичак М.М., Гринишин О.Б. Технологія нафти та газу. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2013.– 180 с. 2. Братичак М.М., Пиш’єв С.В., Рудкевич М.І. Хімія та технологія переробки вугілля. – Львів: В-цтво “Бескид Біт”, 2006. – 272 с. 3. Гуляєв В.М. Основи наукових досліджень в хімічній інженерії : Навч. посібник.- Дніпродзержинськ, ДДТУ 2001. – 63 с. 4. Пустовойт Б. А., Федяй І. О. Навчальний посібник для проведення практичних занять з «Основ науково-дослідної роботи». – Харків: ХДАФК, 2017. – 143 с. 5. Арутюнов В. Х. Методологія соціально – економічного пізнання : Навч. посібник / В. Х. Арутюнов, В. М. Мішин, В. М. Свінціцький. – К. : КНЕУ, 2005. – 353 с. 6. Білуха М. Т. Методологія наукових досліджень : Підручник / М. Т. Білуха. ? К. : АБУ, 2002. – 480 с. 7. Ганін В.І. Методологія соціально-економічного дослідженн : Навч. посіб. / В. І. Ганін, Н. В. Ганіна, К. Д. Гурова – К.: Центр учбової літератури, 2008. – 224 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).