Фізико-хімічні методи аналізу силікатів

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 8.161.00.M.050
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: проф. Луцюк Ірина Володимирівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: засвоєння здобувачами третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти основних положень ідентифікації структурних елементів, одиниць і угрупувань силікатних матеріалів, дослідження їхнього хімічного та мінералогічного складів, вивчення будови і закономірностей структурних змін силікатів та прогнозування їхніх властивостей.
Завдання: загальні компетентності: 1. Систематичні знання сучасних методів проведення досліджень в галузі хімічної технології та інженерії і в суміжних галузях. 2. Критичний аналіз, оцінка та синтез нових ідей. 3. Соціальна відповідальність за результати прийняття стратегічних рішень. 4. Лідерство та здатність до автономії та командної роботи під час реалізації проектів. фахові компетентності: 1. Знання про сучасні тенденції розвитку з найважливіших наукових досягнень в області хімії, хімічної технології та інженерії та суміжних галузях. 2. Систематичні знання і розуміння сучасних наукових теорій і методів та вміння їх ефективно застосовувати для синтезу нових хімічних сполук, технологічних процесів, безвідходних хімічних технологій та хімічного обладнання, енергозбереження й екологічної безпеки. 3. Здатність ефективно застосовувати сучасні методи аналізу, чисельного моделювання, виконувати експериментальні дослідження з об?єктами хімічної технології в лабораторних і промислових умовах. 4. Здатність інтегрувати знання з інших дисциплін, застосовувати новітній системний підхід, враховувати нетехнічні аспекти під час проведення експериментальних досліджень та розв’язанні інженерних задач. 5. Здатність аргументувати вибір методу розв?язування спеціалізованої задачі, критично оцінювати отримані результати та аргументовано захищати прийняті рішення.
Результати навчання: - знання сучасних методів проведення досліджень матеріалів та виробів; - знання і розуміння сучасних наукових теорій і методів та вміння їх ефективно застосовувати для синтезу нових хімічних сполук, технологічних процесів, безвідходних хімічних технологій та хімічного обладнання, енергозбереження й екологічної безпеки; - здатність ефективно застосовувати сучасні методи аналізу, чисельного моделювання, виконувати експериментальні дослідження з об'єктами хімічної технології в лабораторних і промислових умовах; - досліджувати і моделювати явища та процеси у складних хімічних та фізико-хімічних системах
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Інноваційні процеси в хімічних технологіях Чисельне моделювання процесів хімічної технології Кристалохімія силікатів Хімічна технологія силікатів
Короткий зміст навчальної програми: Стандартні методи досліджень силікатних матеріалів і виробів. Сучасні методи дослідження властивостей та контролю якості сировинних матеріалів. Фізичні методи досліджень. Неруйнівні методи. Термічні методи аналізу. Дилатометричні вимірювання. Рентгенографічні методи аналізу кристалічних речовин. Кристалооптичні методи дослідження мінералів. Електронномікроскопічні методи аналізу речовин. Інфрачервона спектроскопія. Проблеми дослідження структури оксидного скла. Поверхня скла та його властивості. Проблеми фізико-хімічного дослідження тонких шарів скла.
Опис: Стандартні методи досліджень силікатних матеріалів і виробів Сучасні методи дослідження властивостей та контролю якості сировинних матеріалів. Фізичні методи досліджень. Неруйнівні методи. Термічні методи аналізу: види, суть, устаткування Диференційно-термічний аналіз: підготовка зразків до аналізу, еталонні речовини, оптимальні умови проведення аналізу, розшифровка термограм Дилатометричні вимірювання Методики визначення ТКЛР силікатних матеріалів Рентгенографічні методи аналізу кристалічних речовин Інфрачервона спектроскопія Кристалооптичні методи дослідження мінералів Методи мікроскопічних досліджень і мікроскопічні препарати (об?єкти) Електронномікроскопічні методи аналізу речовин Растрова електронна мікроскопія Проблеми дослідження структури оксидного скла Поверхня скла та його властивості. Проблеми фізико-хімічного дослідження тонких шарів скла Оптичні властивості скла
Методи та критерії оцінювання: контрольна робота (40%); іспит (письмово-усна форма, 60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: контрольна робота - 40 балів іспит (письмово-усна форма) - 60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Горшков В. С. Методы физико-химического анализа вяжущих веществ / В. С. Горшков, В. В. Тимашев, В. Г. Савельев. – М. : Высшая школа, 1981. – 335 с. 2. Рижова О. П. Методи дослідження структури силікатів / О. П. Рижова, О. С. Михайлюта, О. О. Сігунов. – Дніпропетровськ : ДВНЗ УДХТУ, 2012. – 208 с. 3. Юинг Г. Инструментальные методы химического анализа / Г. Юинг. – М. : Мир, 1989. – 608 с. 4. Куровець М. І. Кристалографія і мінералогія : у 2-х част. – Ч. 2 : Систематика, короткий опис і методика визначення мінералів : навч. посіб. / М. І. Куровець. – Львів : Світ, 1996. – 216 с. 5. Топор Н. Д. Термический анализ минералов и неорганических соединений / Н. Д. Топор, Л. П. Огородова, Л. В. Мельчалова. – М. : Изд-во МГУ, 1987. – 188 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).