Основи охорони праці та безпека життєдіяльності

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.070
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: канд.техн.наук, доцент Дацько Олександра Сергіївна канд.техн.наук, доцент Литвиняк Оксана Ярославівна старший викладач Ташак Мирослава Степанівна
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення дисципліни надання студентам теоретичних знань, формування навиків та розвиток здібностей в забезпеченні їх фахової участі в ефективному управлінні охороною праці, поліпшенні умов праці, підвищенні продуктивності праці, запобіганні професійних захворювань, виробничого травматизму, аварій з урахуванням досягнень науково-технічного прогресу та міжнародного досвіду, а також усвідомлення майбутніми фахівцями нерозривної єдності успішної професійної діяльності з обов’язковим дотриманням усіх вимог безпеки праці у сфері містобудування та архітектури.
Завдання: Загальні компетентності: ЗК01. Знання та розуміння предметної області та розуміння предметної діяльності. ЗК03. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації. ЗК05. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (експертами з інших галузей, знань/видів економічної діяльності). ЗК06. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). ЗК07. Здатність приймати обґрунтовані рішення. ЗК08. Навички міжособистісної взаємодії. ЗК09. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ЗК10. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, їх місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. Фахові компетентності: СК04. Здатність дотримуватися вимог законодавства.
Результати навчання: Результати навчання: РН1. ПР02. Знання основних засад та принципів архітектурно-містобудівної діяльності. РН2. ПР08. Знання нормативної бази архітектурно-містобудівного проектування. РН3. ПР16. Розуміння соціально-економічних, екологічних, етичних й естетичних наслідків пропонованих рішень у сфері містобудування та архітектури. Методи навчання і викладання: Лекційні, лабораторні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; метод проблемного викладу. Самостійна робота: репродуктивний метод Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний контроль – засвоєння теоретичного матеріалу, виконання розрахунково-графічної роботи, індивідуальних практичних завдань і лабораторних робіт.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Будівельні конструкції, будівлі та споруди Кореквізити: Технологія проектного процесу
Короткий зміст навчальної програми: «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» — це комплексна дисципліна, яка надає студентові теоретичні знання та практичні вміння із правових й організаційних питань охорони праці, організації охорони праці на підприємстві, соціальних і психологічних аспектів безпеки, небезпек і теорії ризику, гігієни праці та виробничої санітарії, ергономічних основ організації робочих місць, техніки безпеки та пожежної безпеки, а також активної позиції щодо практичної реалізації принципу пріоритетності охорони життя та здоров'я працівників по відношенню до результатів виробничої та невиробничої діяльності.
Опис: Правові й організаційні основи охорони праці та безпеки життєдіяльності Організація охорони праці на підприємстві Виробничий травматизм і професійні захворювання Соціальні аспекти безпеки Психологічні аспекти безпеки Небезпеки та теорія ризику Гігієна праці та виробнича санітарія Техніка безпеки Пожежна безпека
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: 1. Засвоєння теоретичного матеріалу – тестування у системі «Віртуальне навчальне середовище», усне опитування. 2. Виконання індивідуальних практичних завдань. 3. Виконання лабораторних робіт. 4. Засвоєння теоретичного матеріалу для лабораторних робіт – тестування у системі «Віртуальне навчальне середовище». 5. Виконання розрахунково-графічної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Засвоєння теоретичного матеріалу – 50 балів 2. Виконання індивідуальних практичних завдань – 15 балів 3. Виконання лабораторних робіт – 8 балів 4. Засвоєння теоретичного матеріалу для лабораторних робіт – 12 балів 5. Виконання розрахунково-графічної роботи – 15 балів Разом за дисципліну – 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=8025 2. Литвиняк О.Я. Конспект лекцій з дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (галузь знань 19 «Архітектура та будівництво», спеціальність 191 «Архітектура та містобудування»). 3. Литвиняк О.Я. Методичні рекомендації до лабораторних робіт з дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (галузь знань 19 «Архітектура та будівництво», спеціальність 191 «Архітектура та містобудування»). 4. Литвиняк О.Я. Методичні рекомендації до практичних робіт з дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (галузь знань 19 «Архітектура та будівництво», спеціальність 191 «Архітектура та містобудування»). 5. Литвиняк О.Я. Методичні рекомендації до розрахунково-графічної роботи з дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (галузь знань 19 «Архітектура та будівництво», спеціальність 191 «Архітектура та містобудування»). Рекомендована література Базова 1. Почапська І. Я., Литвиняк О.Я. Основи охорони праці та безпека життєдіяльності: навч. посібник / І. Я. Почапська, О. Я. Литвиняк. – Львів: Видавництво "Левада", 2021. – 326 c. 2. Почапська І.Я., Литвиняк О.Я. Практикум з дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» Львів, 2018. – 240с. 3. Почапська І. Я., Литвиняк О.Я. «Безпека праці та життєдіяльності: основні поняття та дефініції»: українсько-англійський термінологічний словник – Львів: Видавництво «Левада», 2022. – 216 c. 4. Вахонєва Т. Основи охорони праці в Україні: навч. посібник / Т. Вахонєва. – Видавництво "Дакор", 2019. – 508 c. 5. Запорожець О.І. Основи охорони праці: навч. посібник / О. І. Запорожець. – ЦУЛ, 2019. – 264 с. 6. Стиценко Т.Є., Пронюк Г.В., Сердюк Н.М., Хондак І.І. «Безпека життєдіяльності»: навч. посібник / Т.Є Стиценко, Г.В. Пронюк, Н.М. Сердюк, І.І. Хондак. – Харкiв: ХНУРЕ, 2018. – 336 с. 7. Хмельовський В.С., Марчишина Є.І., Білько Т.О., Мотрич М.М., Скібчик В.І. Охорона праці. Навчальний посібник для ОС «Бакалавр» / В.С. Хмельовський, Є.І. Марчишина, Т.О. Білько, М.М. Мотрич, В.І. Скібчик. – Центр учбової літератури, 2023. – 594 с. Допоміжна 1. НПАОП 0.00-4.21-04. Типове положення про службу охорони праці. 2. Закон України «Про охорону праці». 3. НПАОП 0.00-4.09-07 Типове положення про комісію з питань охорони праці підприємства. 4. НПАОП 0.00-4.12-05. Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці. 5. НПАОП 0.00-4.21-04. Типове положення про службу охорони праці. 6. НПАОП 0.00-2.23-04 «Перелік заходів та засобів з охорони праці, витрати на здійснення та придбання яких включаються до валових витрат». 7. Рекомендації щодо побудови, впровадження та удосконалення системи управління охороною праці. 8. Управління охороною праці: Навч. посібник. / Ткачук К.Н., Мольчак Я.О., Каштанов С.Ф., Полукаров О.І., Ткачук К.К., Полукаров Ю.О., Стасюк В.М. - Луцьк: РВВ ЛНТУ, 2011. – 288 с. Інформаційні ресурси 1. Нормативно-правова база з охорони праці http://dnaop.com/ 2. Нормативні документи з охорони праці http://online.budstandart.com/ua/ 3. Державна служба з питань праці http://dsp.gov.ua/ 4. Державна служба України з надзвичайних ситуацій https://dsns.gov.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).