Картографічне моделювання

Спеціальність: Геопросторове моделювання
Код дисципліни: 7.193.02.E.017
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Картографія та геопросторове моделювання
Лектор: к.ф.-м.н., доцент Бридун Андрій Михайлович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є ознайомлення студентів-магістрів з картографічним моделювання, яке представляє процес, що охоплює аналіз об’єктів та явищ, створення картографічного зображення, його оцінку та перетворення як моделі з метою їх використання і набуття нових знань про них.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: • Вміння виявляти, ставити, вирішувати проблеми. фахових: • Володіння сучасними методами досліджень, які використовуються у виробничих та науково-дослідницьких організаціях при вивченні Землі, її геосфер та їхніх компонентів. • Уміння здійснювати картографічний моніторинг для забезпечення раціонального використання природних ресурсів та охорони навколишнього середовища на основі застосування матеріалів космічного знімання. • Уміння створювати загальногеографічні та тематичні карти і атласи.
Результати навчання: • Аналізувати особливості природних та антропогенних систем і об'єктів геосфер Землі. • Вміти здійснювати екологічну оцінку, аудит, ліцензування, сертифікацію використання природних ресурсів, прогнозувати розвиток екологічних, технологічних, економічних та соціальних наслідків на окремих об’єктах природокористування. • Розробляти та впроваджувати механізми територіального менеджменту, геопланування, здійснювати моніторинг регіонального розвитку, складати плани та програми. • Вирішувати практичні задачі наук про Землю (за спеціалізацією) з використанням теорій, принципів та методів різних спеціальностей з галузі природничих наук. • Використовувати сучасні методи моделювання та обробки геоінформації при проведенні інноваційної діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Вища математика. • Інфраструктура геопрсторових даних. • Технології вебкартографування.
Короткий зміст навчальної програми: Узагальнено найсучасніші розробки з питань методології, теорії та практики картографічного моделювання. Подано систему понять про об’єкти, предмет та методи побудови та використання картографічних моделей у дослідженнях системи суспільство-природа. Проблеми математизації науки.
Опис: Тема 1. Загальні положення та визначення моделювання. Тема 2. Загальні відомості з картографічного моделювання. Карта як модель. Тема 3. Предмет картографічного моделювання. Поняття про об’єкт картографічного моделювання. Відображення взаємозв’язків між елементами геосистем. Тема 4. Теоретико-картографічне моделювання. Тема 5. Математико-картографічне моделювання. Поєднання математичних та картографічних моделей для створення карт. Тема 6. Експериментально-картографічне моделювання. Тема 7. Аерокосмічне та картографічне моделювання. Аерокосмічні моделі та можливості їх використання. Тема 8. Картографічне моделювання та ГІС-технології. Зв’язок між картою та географічними інформаційними системами. Тема 9. Картографічне моделювання в різних галузях господарювання.
Методи та критерії оцінювання: Усне, індивідуальне, комбіноване і фронтальне опитування на практичних заняттях; перевірка проміжних письмових робіт; захист домашніх завдань; захист лабораторних робіт; підсумкова тестова перевірка.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Виконання та захист лабораторних робіт (max 40 балів): Лаб. роб. №1 – 4 (кожна з робіт оцінюється max 10 балів). • Екзаменаційний контроль (max 60 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Козаченко Т.І. Картографічне моделювання. Навчальний посібник. / Козаченко Т.І., Пархоменко П.О., Молочко А.М. – Київ. Антекс. – 1999. – С.-320. 2. Божок А.П., Молочко А.М., Остроух В.І. Картографія. Підручник.– Київ. ВПЦ «Київський університет». – 2008. – С. 270. 3. Грек М.О. Картографія: методичні рекомендації до виконання практичних занять і самостійної роботи / М.О. Грек, Т.Г. Басок. Харків нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О.М. Бекетова. Харків: ХНУМГ ім. О.М. Бекетова. – 2018. 92 с. 4. Кравців С. С. Картографія програма курсу, контрольні запитання та тести / Кравців С.С., Войтків П.С. Львів: ЛНУ імені Івана Франка. – 2018. – 46 с. 5. Методичні вказівки з курсу «Картографія і картографічне креслення» / Кравців С.С., Кобелька М.В., Іванов Є.А. Львів: Видав. центр Львів. нац. ун¬ту. – 2008. – 25 С. 6. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з картографії. / Лахоцька Е.Я., Калинич І.В., Ужгород.: УжНУ. – 2021. – 47с. 7. Ляшенко Д.О. Картографія з основами топографії: Навчальний посібник для вищих навчальних закладів. – К.: Наук, думка. – 2008. – 184 с. 8. Сосса Р.І. Картографування території України: історія, перспективи, наукові основи. – К.: Наук. думка. – 2005. – 292 с. 9. Лозинський В.В., Андрейчук Ю.М. Картографо-топографічний словник-довідник [Текст]: навч. посіб. / за науковою редакцією професора І. П. Ковальчука. Київ ; Львів : НУБІП Україна ; ЛНУ ім. Івана Франка, 2014. 256 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).