Земельна політика та раціональне використання і охорона земель

Спеціальність: Землеустрій та кадастр
Код дисципліни: 7.193.03.E.015
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Кадастр територій
Лектор: доктор економічних наук, доцент Ступень Назар Михайлович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є засвоєння здобувачами освіти полягає у вивченні науково-технічних основ використання та охорони земель, методів управління та наукових принців використання та охорони земель, особливості раціонального використання та охорони земель сільськогосподарського призначення, в тому числі еродованих і меліоративних земель, земель лісового, водного та природо заповідного фонду. Внаслідок вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: знати класифікацію земельно-правових норм та їх правовий механізм реалізації, суб’єкти та об’єкти земельних правовідносин; розкрити загальні засади та особливості правового режиму різних категорій земель залежно від їх основного цільового призначення; застосовувати інноваційні форми управління земельними відносинами; розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми під час професійної діяльності або у процесі навчання щодо сфери геодезії, кадастру, землеустрою та оцінки нерухомого майна із застосуванням сучасних технологій.
Завдання: ІНТ. Здатність розв’язувати задачі прикладного, дослідницького та/або інноваційного характеру в сфері геодезії та землеустрою. СК1.1. Знання і розуміння методів і засобів використання геодезичної техніки при виконанні робіт із землеустрою. СК1.4. Розроблення принципів державного управління земельними ресурсами, загальнодержавних та регіональних програм використання та охорони земель, упорядкування існуючих землеволодінь і землекористувань та створення нових. СК1.5. Знання і розуміння методології та методики проведення робіт з охорони та раціонального використання земель.
Результати навчання: РН06. Співпрацювати із замовниками та виконавцями робіт та послуг, готовити тендерні пропозиції в сфері геодезії та землеустрою, укладати відповідні договори. РН08. Розробляти і керувати проєктами з урахуванням технологічних умов та вимог щодо управління виробництвом у сфері геодезії та землеустрою та з дотичних міждисциплінарних напрямів, з урахуванням економічних, соціальних, екологічних і правових аспектів; готувати технічні завдання, заявки на фінансування проєктів, здійснювати планування робіт, планувати ресурси і керувати ними. РН10.Захищати інтелектуальну власність, комерціалізувати результати науководослідної, винахідницької та проектної діяльності. РН13. Виконувати обстеження, випробування, діагностику, моніторинг об’єктів геодезії та землеустрою, розробляти заходи з охорони земель та оцінювати їх наслідки.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Референцні системи в геодезії Геоматика та дистанційні методи дослідження території Кадастр територій
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Земельна політика та раціональне використання і охорона земель» розкриває загальні поняття та принципи раціонального використання та охорони земель сільськогосподарського призначення, еродованих і меліоративних земель, земель лісового, водного і природо-заповідного фонду; наукові принципи використання та охорони земель; склад і цільове призначення земель України, а також вивчає заходи щодо раціонального використання та охорони земель. Використання земель – це організована і цілеспрямована діяльність власників землі та землекористувачів (підприємств, організацій, окремих громадян), яка забезпечує ефективне землекористування і задовольняє існуючі потреби ринку. Охорона земель – це система правових, організаційних, економічних, технологічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель, запобігання необґрунтованому вилученню земель сільськогосподарського призначення для несільськогосподарських потреб, захист від шкідливого антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів, підвищення продуктивності земель лісового фонду, забезпечення особливого режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.
Опис: Тема 1. Земельний фонд України, як об’єкт використання та охорони земель. 1. Структура земельного фонду України. 2. Динаміка сільськогосподарських угідь. 3. Склад і цільове призначення земель України. Тема 2. Основи використання та охорони земель. 1. Суть і зміст раціонального використання земель. 2. Суть і зміст охорони земель. 3. Методи управління використання та охорони земель. 4. Наукові принципи використання та охороною земель. 5. Функції управління використання та охороною земель. Тема 3. Раціональне використання та охорона земель сільськогосподарського призначення. 1. Сучасні вимоги до використання та охорони земель у сільськогосподарських підприємствах. Тема 4. Раціональне використання та охорона еродованих земель. 1. Ерозія ґрунту причини її виникнення. 2. Негативні наслідки ерозії ґрунтів. 3. Заходи щодо охорони земель від водної та вітрової ерозії Тема 5. Раціональне використання та охорона меліорованих земель. 1. Основи меліорації земель 2. Організаційно-правові основи проведення меліорації земель 3. Освоєння і сільськогосподарське використання осушених земель України 4. Сільськогосподарське використання зрошуваних земель України Тема 6. Раціональне використання та охорона земель лісового фонду. 1. Лісові ресурси України, їх поширення і стан використання. 2. Правові засади раціонального користування лісовим фондом. 3. Заходи щодо раціонального використання та охорони лісів. Тема 7. Раціональне використання та охорона земель водного фонду. 1. Землі водного фонду України, їх склад, використання та охорона. 2. Заходи щодо раціонального використання та охорони земель водного фонду. Тема 8. Раціональне використання та охорона земель природо-заповідного фонду. 1. Природо-заповідні території України, як суб’єкт використання та охорони. 2. Структура природно-заповідного фонду України. 3.Організація раціонального використання та охорони природно-заповідних територій Тема 9. Виникнення права власності на землю. 1.Безоплатна передача земельних ділянок у власність. 2.Порядок укладання рішень та ухвал органів місцевого самоврядування Тема 10. Види договорів у земельних правовідносинах. 1. Договір купівлі-продажу земельної ділянки. 2. Договір дарування земельної ділянки. 3. Договір міни земельної ділянки. 4.Договір оренди земельної ділянки
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (40%) • підсумковий контроль (50 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (10%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Для контролю результатів навчання здобувачів освіти у процесі поточного та семестрового контролів передбачено наступні методи: поточний контроль за виконанням завдань на лабораторних заняттях, виконання та захист лабораторних робіт, письмовий контрольний захід та усна компонента. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування, захист лабораторних робіт, оцінка активності, внесення пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. Екзамен – тестовий контроль, усне опитування.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Земельний кодекс України 2. Закон України «Про охорону земель». 3. Закон України «Про державний контроль за використанням та охороною земель». 4. Закон України «Про іпотеку» 5. Закон України «Про власність» 6. Панас Р.М. Раціональне використання та охорони земель: Навчальний посібник.-Львів»Новий світ-200», 2008.-325с. 7. Данилиши Б.М. Природно-ресурсний потенціал сталого розвитку України. К.-2012. 176с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).