Методологія наукових досліджень

Спеціальність: Геоінформаційні системи і технології
Код дисципліни: 7.193.05.E.021
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Фотограмметрія та геоінформатика
Лектор: професор Глотов Володимир Миколайович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета викладання дисципліни - сформувати у майбутнього спеціаліста знання, вміння і навики, передбачені кваліфікаційною характеристикою спеціаліста з геоінформаційних систем і технологій та фотограмметрії і ДЗ в його подальшій професійній діяльності, зокрема для виконання науково-дослідної роботи та дипломного проектування.
Завдання: - Знання технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення та правил експлуатації геодезичного, фотограмметричного, навігаційного устаткування та обладнання. - Уміння застосовувати та інтегрувати знання і розуміння дисциплін суміжних інженерних галузей. - Уміння ідентифікувати, класифікувати та описувати цифрові моделі шляхом використання аналітичних методів і методів моделювання. - Уміння використовувати спеціалізоване фотограмметричне програмне забезпечення та володіння навиками програмування для вирішення прикладних професійних задач. - Знання особливостей наукового пізнання та методів дослідження для ведення наукової діяльності в галузі фотограмметрії та дистанційного зондування.
Результати навчання: - Здатність продемонструвати глибокі знання та навики щодо проведення експериментів, збору даних, моделювання та аналізу отриманих результатів, системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей у геодезії та землеустрої. - Планувати та завершувати курсові та магістерську роботи, використовувати результуючі компетентності для підготовки й виконання плану досліджень. - Працювати результативно в групах, щоб локалізувати, отримати та опрацювати дані для вирішення завдання дослідження. - Пошук та аналіз інформації з різних джерел і проведення дослідницької роботи. - Ефективно працювати як індивідуально, так і у складі команди. - Оцінювати отримані результати та аргументовано захищати прийняті рішення. - Здатність зрозуміло і недвозначно доносити власні обґрунтовані висновки та знання до фахівців, нефахівців та осіб, які навчаються. - Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні: Геодезія в природокористуванні. Референцні системи в геодезії. Землевпорядне проектування. Геоматика та дистанційні методи дослідження територій. Супутні і наступні: Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Методологія наукових досліджень - одна з дисциплін, яка визначає підготовку спеціаліста. Вона входить в комплекс теоретичних знань спеціалізації з Геоінформаційних систем і технологій та Фотограмметрії та ДЗ.
Опис: Тема 1. Вступ. Предмет і задачі курсу Методологія та методи наукового дослідження. Тема 2. Основи наукового методу пізнання. Загальнонаукові методи. Наукові методи емпіричного дослідження. Наукові методи теоретичного дослідження. Тема 3. Методи наукового дослідження. Структуризація об’єкту. Конкретно-наукова методологія. Методи та техніка дослідження. Тема 4. Експеримент як основний засіб наукового дослідження. Тема 5. Проблема пізнавального процесу взаємодії людини і ЕОМ. Технічний об’єкт і предмет технічних наук. Основні компоненти технічного знання. Тема 6. Оформлення та написання звітів, статей та інших наукових робіт
Методи та критерії оцінювання: Екзамен, захист лабораторних робіт, опитування
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання та захист лабораторних робіт - 30 балів: - лабораторна робота №1 - 5 балів; - лабораторна робота №2 - 20 балів; - лабораторна робота №3 - 5 балів. Звіт з науково-дослідної роботи - 20 балів. Виступ на науковому семінарі кафедри - 20 балів. Екзамен - 30 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова 1. Бичко І.В. та ін. Філософія. Курс лекцій., К., "Либідь", 1993. 2. Крушельницька О.В. Методологія та організація наукових досліджень: Навч. посібник / О.В. Крушельницька. - К.: Кондор, 2003. - 192 с. 3. П'ятницька-Позднякова І.С. Основи наукових досліджень у вищій школі: Навч. посібник / І.С. П'ятницька - Позднякова. - К., 2003. - 116 с. 4. Зосименко В.М. Основи теорії планування експерименту навчальний посібник. – Львів: Видавництво “Львівська політехніка”, 2005. Література до виконання науково-дослідної роботи опрацьовується студентам індивідуально в залежності від обраного напрямку наукового дослідження. 5. Бурау Н.І., Антонюк В.С., Півторак Д.О. Методологія наукових досліджень у галузі: практикум, КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021. - 58 с. 6. Медвідь В. Ю., Данько Ю. І., Коблянська І. І. Методологія та організація наукових досліджень (у структурно-логічних схемах і таблицях): навч. посіб. Суми: СНАУ, 2020, 220 с. Допоміжна 1. Бойко Л.Т. Основи чисельних методів: Навчальний посібник. Дніпропетровськ: ДНУ, 2009. - 244 с. 2. О.О. Світличний, С.В. Плотницький Основи геоінформатики: Навчальний посібник / За заг. ред. О.О. Світличного.- Суми: ВТД “Університетська книга”, 2006.- 295 с. Інформаційні ресурси http://elib.lutsk-ntu.com.ua/book/fb/pesp/2012/12-31/page7.html http://www.refine.org.ua/pageid-4859-2.html http://eprints.kname.edu.ua/24084/1/2010%20%D0%BF%2090%D0%9B%20%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F%20%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%85%20%D0%B4%D0%BE%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B4%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D1%8C.pdf http://pidruchniki.com/1056112760990/dokumentoznavstvo/metodologiya_metodi_logika_naukovih_doslidzhen http://www.info-library.com.ua/books-text-3027.html http://ukped.com/skarbnichka/422.html http://elib.lutsk-ntu.com.ua/book/fb/pesp/2012/12-31/page8.html
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).