Соціологія соціальних проблем

Спеціальність: Соціологія
Код дисципліни: 7.054.01.O.007
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: проф. Климанська Лариса Дмитрівна доц.Савка Віктор Євгенович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: дати здобувачам освіти уявлення про специфіку підходів до вивчення соціальних проблем на різних етапах розвитку суспільних наук, зокрема соціології, акцентуючи на актуальному стані аналізу соціальних проблем сучасних суспільств. На цій основі у здобувачів освіти рівня «магістр» сформувати вміння наукового аналізу соціальних проблем вітчизняного суспільства та інших сучасних суспільств.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студента наступних компетентностей: Загальні компетентності: ЗК04. Здатність працювати в міжнародному контексті. ЗК06. Здатність приймати обґрунтовані рішення. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності: СК02. Здатність виявляти, діагностувати та інтерпретувати соціальні проблеми українського суспільства та світової спільноти. СК07. Здатність розробляти та оцінювати соціальні проекти і програми.
Результати навчання: ПР01. Аналізувати соціальні явища і процеси, використовуючи емпіричні дані та сучасні концепції і теорії соціології. ПР02. Здійснювати діагностику та інтерпретацію соціальних проблем українського суспільства та світової спільноти, причини їхнього виникнення та наслідки. ПР03. Розробляти і реалізовувати соціальні та міждисциплінарні проекти з урахуванням соціальних, економічних, правових, екологічних та інших аспектів суспільного життя. ПР04. Застосовувати наукові знання, соціологічні та статистичні методи, цифрові технології, спеціалізоване програмне забезпечення для розв’язування складних задач соціології та суміжних галузей знань. ПР05. Здійснювати пошук, аналізувати та оцінювати необхідну інформацію в науковій літературі, банках даних та інших джерелах. ПР06 Вільно спілкуватись усно і письмово українською мовою та однією з іноземних мов при обговоренні професійних питань, досліджень та інновацій у сфері соціології та суміжних наук у тому числі в контексті співпраці з європейськими та євроатлантичними інституціями. ПР07. Вирішувати етичні дилеми відповідно до норм професійної етики соціолога та загальнолюдських цінностей. ПР08. Зрозуміло і недвозначно доносити знання, власні висновки та аргументацію з питань соціології та суміжних галузей знань до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються. ПР09. Планувати і виконувати наукові дослідження у сфері соціології, аналізувати результати, обґрунтовувати висновки. ПР10. Викладати соціологічні та суміжні з ними дисципліни в закладах освіти. Зн1. Спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері професійної діяльності або галузі знань і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень Зн2. Критичне осмислення проблем у галузі та на межі галузей знань Ум1. Спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності з метою розвитку нових знань та процедур УМ 2. Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі у широких або мультидисциплінарних контекстах. УМ3 Здатність розв’язувати проблеми у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності К1 Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються К2 Використання іноземних мов у професійній діяльності АВ2. Відповідальність за внесок до професійних знань і практики та/або оцінювання результатів діяльності команд та колективів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Методика викладання соціології Соціологія постмодерну та глобалізації Супутні і наступні навчальні дисципліни Інституційна соціологія Сучасне українське суспільство: соціологічний аналіз Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Викладання дисципліни “Соціологія соціальних проблем» передбачає що впродовж її вивчення здобувачі освіти повинні освоїти історію і специфіку аналізу соціальних проблем в соціології та інших науках, підходи до трактування соціальних проблем та їх динаміки в різних соціологічних парадигмах, варіанти регулювання соціальних проблем та їх наслідки.
Опис: Поняття та основні характеристики соціальної проблеми. Концептуалізація соціальних проблем. Структура соціальної проблеми та її аналіз. Динаміка соціальної проблеми. Суб’єкти процесу соціальної проблематизації: активісти і експерти. Суб'єкти процесу соціальної проблематизації: засоби масової інформації. Дискурс–аналіз та фрейм-аналіз як соціологічний інструментарій дослідження соціальних проблем. Стратегії проблематизації та депроблематизації.
Методи та критерії оцінювання: • усне опитування, участь в дискусіях, презентація індивідуального завдання (40%) • підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Доповідь – 4 б. – якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; – правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; – культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); – рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки. Доповнення – 1 б. - науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей. Виконання інтерактивних вправ чи аналіз випадку – 4 б. - послідовність вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; - підходи до вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; - якість розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; - розкриття причинно-наслідкових зв’язків між явищами і процесами під час розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова. 1. Климанська Л.Д. (2014) Специфіка політичного дискурсу соціальної проблеми// Гілея: науковий вісник: збірник наукових праць / гол. ред. В.М. Вашкевич. – К.: ПП «Видавництво «Гілея», 2014. – Вип.82 (№ 3) - С.405-409. 2. Климанська Л. (2015). Конструкти соціальної проблеми в політичному процесі/ Nauki Spoleczno-Humanistyczne. Polsko-ukrainskе czasopismo naukowe, № 01 (05), s. 35-43. Available at: http://spences.io.ua/s1228631/klymanska_larysa_2015._constructs_of_social_problem_in_the_political_process._social_and_human_sciences._polish-ukrainian_scientific_journal_01_05_pp._40-55. 3. Климанська Л.Д., Герасим Г.З. (2015) Медіа як ретранслятор соціальних проблем/ Л.Д.Климанська, Г.З.Герасим// Науково-методичний журнал «Соціальна робота в Україні: теорія і практика», № 1-2, 2015. 4. Климанська Л. Д., Савка В. Є. Соціологія соціальних проблем. Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. 208 с 5. Best J. (2010) Social Problems / W. W.Norton & Company, Inc. 6. Rubington E. (2011) The Study of Social Problems: Seven Perspectives / E. Rubington, M. S. Weinberg. Oxford: OUP. Допоміжна 1. Луцишин Г., Савка В. Демократія в сучасній Україні: інституційні трансформації //Габітус.-Випуск 47, 2023. 2. Аlbrecht G. Methodological Dillemmas in Research on Prevention and Intervention // Social Prevention and the Social Sciences, edited by G.Albrecht, AHans-Uwe Otto. Walter de Gruyter. Berlin. New York, 1991. 3. Albrecht G., Brusten M. (Hrsg) Soziale Probleme und Soziale Kontrolle. Neue Empirische Forschungen. Bestandaufnahmen und Kritische Analysen. Opladen, 1982. 4. Hartjen C.A. Possible Trouble. An Analysis of Social Problems. New York, 1977. 5. Merton R. Social Problems and Sociological Theory, in: Merton R., Nisbet R. (eds.) Contemporary Social Problems. New York, 1971, p.793-845. 6. Neubeck K. Social Problems. A Critical Approach. New York, 1991. 7. Rubington E., Weinberg M. (eds.). The Study of Social Problems. 5 Perspectives. London - Toronto, 1971. 8. Schafer S., Knudten M., Knudten R. Social Problems in a Changing Society: issues and deviances. Reston, Virginia
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).