Спецкурс з наукових досліджень спеціальності

Спеціальність: Менеджмент (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.073.00.O.013
Кількість кредитів: 9.00
Кафедра: Зовнішньоекономічна та митна діяльність
Лектор: д.е.н., проф. Двуліт З.П.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Спецкурс з наукових досліджень спеціальності» є оволодіння студентами практичними знаннями щодо застосування методологій, методик та методичних прийомів у наукових дослідженнях при написанні наукової статті, класичних і сучасних теорій та інструментів менеджменту за широким спектром його різновидів в умовах невизначеності.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність: здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у сфері менеджменту або у процесі навчання, що передбачають проведення досліджень та/або здійснення інновацій за невизначеності умов і вимог; загальні компетентності: ЗК7. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. фахові компетентності: СК1. Здатність обирати та використовувати концепції, методи та інструментарій менеджменту, в тому числі у відповідності до визначених цілей та міжнародних стандартів. СК9. Здатність планувати і виконувати наукові та прикладні дослідження, презентувати їх результати. СК11. Здатність до самостійного опанування новими знаннями, використання сучасних освітніх та дослідницьких технологій у сфері менеджменту. СК12. Здатність формулювати задачі моделювання, створювати і досліджувати математичні та комп’ютерні моделі, застосовувати статистичні методи і моделі для аналізу об’єктів і процесів у сфері менеджменту.
Результати навчання: 1. Здатність продемонструвати базові знання методології та інструментарію наукових досліджень. 2. Уміння використовувати основні складові креативності в інноваційному менеджменті, застосовувати сучасні методи генерації інноваційних ідей, формувати креативне середовище та розробляти варіанти інноваційного розвитку організацій. 3. Уміння спілкуватись рідною та іноземною мовою із широкою професійною спільнотою та громадськістю в усній та письмовій формі.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Філософія. 2. Історичні парадигми та сучасні теорії менеджменту. 3. Наукові дослідження та семінари за їх тематикою.
Короткий зміст навчальної програми: Сутність понять і категорій основ наукових досліджень спеціальності; процес наукового дослідження спеціальності; об’єкти наукового дослідження спеціальності; методи наукового дослідження спеціальності; етапи та форми процесу наукового дослідження спеціальності; типологія методів наукового пізнання; зміст та структура процесу наукового дослідження спеціальності; оформлення результатів наукових досліджень спеціальності та впровадження їх у практику; інформаційне забезпечення процесу наукового дослідження спеціальності.
Опис: Тема 1. Наука як продуктивна сила розвитку суспільства. Предмет і сутність науки, її цілі та функції. Структурні елементи науки, їх характеристика. Наукознавство як система знань. Класифікація наук. Методологічні підходи до класифікації економічної науки. Тема 2. Організація науково-дослідної діяльності в Україні. Організаційна структура науки. Система підготовки наукових і науково-педагогічних кадрів. Науково-дослідна робота студентів. Тема 3. Інформаційна база наукових досліджень. Структура інформаційного простору, інформаційні ресурси. Наукометричні бази. Дослідницькі мережі. Тема 4. Наукометричні бази як інструмент дослідника. Наукометрія. Формування та склад наукометричних баз. Використання баз даних для проведення досліджень. Тема 5. Основи методології науково-дослідної діяльності Ч.1. Основні поняття та категорії. Основні функції методології. Методи наукового пізнання. Методи наукового дослідження. Тема 6. Основи методології науково-дослідної діяльності Ч.2. Методи емпіричних досліджень: спостереження, експеримент, порівняння, вимірювання. Тема 7. Спеціальні методи економічних досліджень. Ч.1. Методи збору та узагальнення інформації. Методи аналізу. Методи прогнозування. Тема 8. Спеціальні методи економічних досліджень. Ч.2. Методи моделювання. Програмно-цільовий метод. Евристичні методи. Тема 9. Застосування техніки інтелектуальних карт для економічних досліджень. Інтелектуальні карти: основні поняття та визначення, відмінні риси та особливості застосування. Побудова інтелектуальних (ментальних) карт. Тема 10. Організація наукового дослідження. Ч.1. Вибір напряму наукового дослідження. Сутність та основні етапи організації досліджень. Вибір проблеми та вимоги до теми дослідження. Тема 11. Організація наукового дослідження. Ч.2. Конкретизація проблеми дослідження. Основи методики планування наукового дослідження. Ефективність наукових досліджень. Тема 12. Академічна доброчесність. Основні поняття та визначення. Академічна грамотність. Практичні поради щодо запобігання плагіату.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (100 балів)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (100%): усне експрес-опитування (20%), письмове розв’язання тестів і задач (20%), виступи та презентації (20%), лабораторні роботи (40%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Білуха М. Т. Методологія наукових досліджень: Підручник. – К.: АБУ, 2002. – 480 с. 2. Воронкова В. Г. Філософія: Навч. посіб. – К., 2004. – 464 с. 3. Ганін В.І., Ганіна Н.В., Гурова К.Д. Методологія соціально-економічного дослідження.: Навч. пос. – К.: Центр учбової літератури, 2008. – 224 с. 4. Грищенко І.М. Основи наукових досліджень : навч. посіб. / І.М. Грищенко. – К., 2001. – 185 с. 5. Економічні дослідження (методологія, інструментарій, організація, апробація) : навч. посіб. ; за ред. А.А. Мазаракі. – К. : Київ. нац. торг.-екон. ун-т., 2010. – 280 с. 6. Єріна A.M. Методологія наукових досліджень : навч. посіб. / A.M. Єріна. – К. : Центр навч. л-ри, 2004. – 212 с. 7. Клименюк О.В. Методологія та методи наукового дослідження: навч. посіб. / О.В. Клименюк. – К. : Міленіум, 2005. – 186 с. 8. Мочерний С.В. Методологія економічного дослідження / С.В. Мочерний. – Л. : Світ, 2001. – 416 с. 9. Пілюшенко В. Л., Шкрабак І. В., Словенко Е. І. Наукове дослідження: організація, методологія, інформаційне забезпечення: Навч. посіб. – К.: Лібра, 2004. – 344 с. 10. Стеченко Д.М. Методологія наукових досліджень : підручник / Стеченко Д.М., Чмир О.С. – К.: Знання, 2005. – 317 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).