Інноваційні екологічні технології

Спеціальність: Технології захисту навколишнього середовища (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.183.02.E.025
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Екологічна безпека та природоохоронна діяльність
Лектор: д.т.н., професор Мокрий Володимир Іванович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета викладення дисципліни 1. формування у магістрів-екологів теоретичних знань, умінь та практичних навичок, необхідних для вирішення практичних задач у галузі новітніх інноваційних технологій захисту навколишнього середовища; 2 засвоєння сучасних знань з правових, організаційних та методичних основ новітніх технологій фотоенергетики, вітроенергетики, геотермальної енергетики, мікоризаційних технологій; 3 вивчення особливостей застосування методик природничих наук для проектування і впровадження інноваційних технологій, роль і завдання кожної з них у забезпеченні якості життя людей і збереження природного середовища.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: 1. Мовна (у т.ч. іншомовна), 2. Світоглядна, 3. Комп’ютерні навички. фахових: 1. Геоекологічна освіта; 2. Ідентифікація відновлюваних енергоресурсів; 3. Електротехнічна; 4. Геофізичні методи. Компетентність – динамічна комбінація знань, вмінь і практичних навичок, способів мислення, професійних, світоглядних і громадянських якостей, морально-етичних цінностей, яка визначає здатність особи успішно здійснювати професійну та подальшу навчальну діяльність і є результатом навчання на певному рівні вищої освіти.
Результати навчання: Програмні компетентності: 1. Здатність до організації інноваційної діяльності, проведення оригінальних наукових досліджень, визначати та критично оцінювати основні механізми інноваційних технологій та економіки. 2. Здатність розв’язувати комплексні проблеми в сфері дослідницько-інноваційної діяльності, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань в галузі інтелектуальної власності як основі інноваційних технологій; 3. Здатність до пошуку, обробки, аналізу та узагальнення інформації для проведення самостійних досліджень у сфері інноваційних технологій з можливістю подальшої комерціалізації результатів досліджень і розробок. 4. Здатність обґрунтовано обирати та використовувати методи та інструменти у сфері маркетингу інноваційних технологій. 5. Набуття універсальних навичок дослідника, зокрема управління інноваційними проектами та технологіями. Програмні результати: • 1. Знати та критично оцінювати теорії, положення та концептуальні підходи до вирішення комплексних наукових і практичних завдань з інноваційних технологій. 2. Демонструвати навички самостійного аргументованого вибору та реалізації інноваційних технологій виконання наукового дослідження, гнучкого мислення, відкритості до нових знань, оцінювати результати автономної роботи і нести відповідальність за особистий професійний розвиток та освоєння новітніх інноваційних технологій. 3. Ініціювати, розробляти, реалізовувати та управляти інноваційними проектами та технологіями, здійснювати пошук партнерів для комерціалізації результатів досліджень і розробок. 4. Здійснювати критичний аналіз, узагальнювати результати реалізації інноваційних технологій, формулювати та обґрунтовувати висновки і пропозиції щодо подальшого розвитку інноваційного проекту та продукту. 5. Обирати та використовувати загальнонаукові та спеціальні методи та інструменти інноваційних технологій. 6. Вміти знаходити, збирати, перевіряти та на рівні аналізу упорядковувати, аналізувати управлінську інформацію, необхідну для реалізації функцій менеджменту з планування, організації, мотивації та контролю в організації. 7. Знайти оригінальні iнновацiйнi рiшення або розробити iнновацiйнi технологiї, направленi на розв'язання конкретної проблеми.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Геоекоінформаційні системи Дистанційні методи екологічних досліджень Технології проектування природно-техногенних геопарків Технології перероблення та утилізації відходів Технології рекультивації деградованих ландшафтів
Короткий зміст навчальної програми: Курс розроблений для: 1. Вивчення інноваційних технологій збереження природних ресурсів; 2. Одержання інформації щодо сучасного стану природних ресурсів: поверхневих, підземних, питних вод, атмосферного повітря, ґрунтів, 3. Синтезу інформації щодо поточного і прогнозованого стану відновлюваних природних ресурсів; 4. Комплексного забезпечення інформацією про якісні і кількісні характеристики речовинно-енергетичних ресурсів, необхідні для контролю якості об'єктів, явищ, процесів навколишнього середовища, 5. Вивчення і порівняння параметрів відновлюваних речовинно-енергетичних ресурсів, що сприяє вибору оптимальних технологій проектування і захисту об’єктів навколишнього середовища; 6. Придбання навиків вирішення інженерно-технологічних проблем проектування інноваційних систем енергопостачання, збереження і захисту природи і довкілля.
Опис: 1 Розділ Науково-технічний потенціал інноваційних технологій в Україні Лекція 1.1. Проблеми впровадження екологічних інновацій в Україні. Історичні аспекти вивчення екологічної спрямованості інноваційної діяльності. Лекція 1.2. Концепція технологій проектування і систем сонячного теплопостачання. Сонячні колектори с високо селективним покриттям поглинаючої панелі. Використання геліосистем для опріснення, технологічних потреб (винного, кондитерського і інших виробництв), підвищення ефективності водоочистки, прогрівання ґрунту. Лекція 1.3. Інноваційні технології фотовольтаїки. Фотоелектричне генерування енергії. Пристрої на напівпровідникових переходах. Мобільні і стаціонарні фотоелектричні системи. Фотовольтаїка спеціального призначення. Лекція 1.4. Фотоелектричні системи аерокосмічного застосування. Геостаціонарні платформи з сонячними перетворювачами, космічні апарати для дистанційного зондування Землі та метеорології. Фотоелектричні системи наземного застосування. 2 Розділ: Інноваційні технології використання геофізичних ресурсів Лекція 2.5. Геоенергоактивні новітні технології. Теплопостачання і теплофікація місцевих об’єктів. Геотермальні електростанції. Гідротермальні конвективні системи. Геотермальна бальнеологія. Лекція 2.6. Інноваційні вітроенергетичні технології. Сучасні вітроелектричні агрегати з вертикальною і горизонтальною віссю обертання. Дифузори вітрових потоків. Вітроустановки для електроживлення побутової електро - та телерадіоапаратури; катодного захисту металоконструкцій (трубопроводів); заряду електричних акумуляторів; аерації річок і водосховищ. Лекція 2.7. Інноваційні біоенергетичні технології. Технології анаеробного зброджування біомаси, отримання біогазу і високоякісних знезаражених органічних добрив, виробництва паливного етанолу. Лекція 2.8. Інноваційні технології гідроенергетики. Мала гідроенергетика: захист прилеглих населених пунктів від повеней, сприяння нормальному водопостачанню, розвиток рибного господарства. Припливні гідроакумулючі електростанції.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль, усне опитування (30%); Підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмова форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Система діагностики знань студента застосовується під час контрольного заходу (екзамен, залік), при відповіді на завдання екзаменаційного білету. Вона базується на тому, що студент повинен творчо і осмислено подати відповіді на питання, які пропонуються. Відповіді повинні містити аргументовані знання з курсу. Студент повинен вміти диференціювати, інтегрувати та уніфікувати ці знання, застосувати правила, методи, принципи, закони у конкретних ситуаціях, інтерпретувати схеми, графіки, діаграми, аналізувати і оцінювати факти, події та прогнозувати очікувані результати від прийнятих рішень. Викладати матеріал на папері студент повинен логічно, з дотриманням вимог стандартів. Оцінка відмінно – представлено повні і аргументовані відповіді на всі завдання. Викладання відповідей є логічним і послідовним. Воно повинно демонструвати глибокий рівень знань з предмету і вміння їх творчо осмислювати. Задача повинна бути розв’язана правильно і відповідь на неї має бути пояснена. Оцінка добре – наведено достатньо повні, хоча з деякими неточностями відповіді на всі питання, або одне з питань повністю не розкрито. Рівень осмислення питань повинен бути творчим, хоча на окреме завдання відповідь представлена схематично. Оцінка задовільно – загалом всі відповіді правильні, хоча повністю суть завдання не розкрито. Не всі обґрунтування творчо і аргументовано опрацьовані, частково не підкріплені прикладами чи професійними твердженнями. Оцінка незадовільно – відповіді на поставлені завдання неправильні або часткові, рівень їх осмислення не продемонстровано.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Проблеми управління інноваційним підприємництвом екологічного спрямування [Бистряков І.К., Галиця І.О., Данилишин Б.М. та ін..]; за ред. О.В.Прокопенко. – Суми: ВТД «Університетська книга», 2007. – 512 с. 2. Голощапова О. Ринок інноваційних технологій в Україні: вивчення світового досвіду з метою його застосування у вітчизняних умовах.//Економіст.-2007.-№2. -с.32-35. 3. Енергоактивні споруди / Під ред. Е.В.Сарнацкого., Н.П.Селіванова. - М.: Стройиздат, 2003. - 374 с. 4. Інноваційні екологічні технології [Електронний ресурс]. – Доступ з http://www. yandex.ua/images.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).