Інженерні системи безпеки

Спеціальність: Промислова безпека і охорона праці
Код дисципліни: 7.263.01.E.018
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: доцент, к.т.н., Корчак Богдан Орестович; доцент, к.т.н., доцент Солтисік Роман Андрійович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни та результати навчання - практична підготовка майбутніх фахівців щодо створення безпечних умов праці, опанування принципів гармонійного розвитку особистості і сталого розвитку суспільства; - формування у майбутніх фахівців необхідної в їхній подальшій професійній діяльності рівня знань та умінь з питань безпеки технологічних процесі визнаних відповідними державними стандартами освіти.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність ІНТ. Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері цивільної безпеки. Загальні компетентності: ЗК6 Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. Фахові компетентності: ФК2 Здатність до превентивного і оперативного (аварійного) планування, управління заходами безпеки професійної діяльності. ФК3 Здатність до проведення техніко-економічного аналізу, оцінювання ризиків, комплексного обґрунтування проектів, планів, рішень, їх реалізації у сфері цивільної безпеки. ФК4 Здатність до застосування інноваційних підходів, сучасних методів, спрямованих на регулювання техногенної та виробничої безпеки.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН03. Інтегрувати знання з різних галузей для розв’язування теоретичних та/або практичних задач і проблем у сфері цивільної безпеки. РН05. Розробляти та реалізувати ефективні заходи, спрямовані на регулювання та забезпечення цивільної безпеки. РН06. Визначати та аналізувати можливі загрози виникнення надзвичайних ситуацій, аварій, нещасного випадку на виробництві та оцінити можливі наслідки та ризики. РН13. Оцінити відповідність правових, організаційних, технічних заходів по забезпеченню техногенної безпеки та безпеки праці вимогам законодавства під час професійної діяльності. РН15. Аналізувати та оцінити стан забезпечення цивільного захисту, техногенної та виробничої безпеки об’єктів, будівель, споруд, інженерних мереж. РН16. Приймати ефективні рішення у складних непередбачуваних умовах, визначати цілі та завдання, аналізувати і порівнювати альтернативи, оцінювати ресурси. РН17. Відшуковувати необхідну інформацію в спеціальній літературі, базах даних, інших джерелах інформації, аналізувати та об’єктивно оцінювати інформацію. КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. КОМ2. Спілкуватися іноземною мовою усно і письмово в науковій, виробничій та соціально-суспільній сферах діяльності. АіВ1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів. АіВ2. Відповідальність за внесок до професійних знань та практики та/або оцінювання результатів діяльності команд та колективів. АіВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Метрологія, стандартизація і сертифікація з професійної безпеки і охорони праці; 2. Експертиза проектів та технологій
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Промислова безпека технологічних процесів» об’єднує систему загальних знань і навиків з охорони праці (ОП). Розглядаються основні поняття охорони праці, законодавство та нормативно-правові акти з ОП, складові та умови функціонування системи безпеки праці на підприємствах, а також шляхи, методи і способи забезпечення нормативних умов виробничого середовища і безпеки праці на робочих місцях згідно законів та інших нормативно-правових актів з охорони праці, діючими як в Україні, так і на рівні міжнародної спільноти. Виклад дисципліни включає загальні питання безпеки праці на підприємствах.
Опис: Загальні вимоги безпеки до технологічного обладнання та процесів. Безпека при експлуатації систем під тиском. Безпека при виконанні вогневих робіт. Безпека при виконанні робіт на висоті. Безпека під час експлуатації вантажопідіймальних кранів та підіймальних пристроїв. Безпека при виконанні вантажно-розвантажувальних робіт. Безпека робіт на транспорті та будівельних машинах. Безпечне виконання земляних робіт. Безпека праці під час виконання основних видів будівельних робіт. Безпека праці в проектно-технологічній документації у будівництві. Безпека під час виконання електромонтажних робіт. Безпека об’єкті енергетики. Охорони праці гірничодобувних підприємств. Безпека нафтопереробних підприємств.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: 1. Виконання практичних робіт – письмові звіти. 2. Виконання контрольних робіт – письмові звіти (для студентів-заочників). Підсумковий контроль: 1. Форма семестрового контролю – екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні заняття проводяться у складі навчальних груп. Для оцінювання знань студентів використовуються поточний та підсумковий контролі. Поточний контроль: Виконання індивідуальних практичних занять, написання розрахунково-графічної чи контрольної роботи. Підсумковий контроль: Семестровий екзамен. Формою семестрового контролю навчальної дисципліни «Промислова безпека технологічних процесів» є семестровий екзамен. Відповідно, семестрова оцінка виставляється як сумарна оцінка результатів поточного контролю усіх видів обов’язкових робіт, передбачених робочою програмою навчальної дисципліни та написанням семестрового екзамену згідно вибраного білету, а саме: max 50 балів за письмову компоненту згідно екзаменаційного білету. Структура білету включає ІІІ рівні складності. (І рівень складається із 8 тестових питань, кожне питання оцінюється у 2 бали, тести на достовірність твердження; ІІ рівень складається із 8 тестових питань, кожне з яких оцінюється у 3 бали, з вибором однієї правильної відповіді; ІІІ рівень складності складається із 2 описових питань, які оцінюються у 5 балів кожне, на які студент повинен дати грунтовну відповідь. max 10 балів – усна компонента, згідно якої викладач спілкується із студентом та оцінює його знання. max 50 балів за виконання практичних робіт (max 10 балів за роботу, з яких 9 балів за правильність виконання індивідуального завдання, 1 бал за систематичність роботи та рівень знань, продемонстрований в усних відповідях).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Охорона праці та промислова безпека: Навч. посіб. / К. Н. Ткачук, В. В. Зацарний, Р. В. Сабарно, С. Ф. Каштанов, Л. О. Мітюк, Л. Д. Третьякова, К. К.Ткачук, А. В. Чадюк, за ред. К. Н. Ткачука і В. В. Зацарного. – К.: 2009. 2. Пістун І.П., Березовецький А.П., Городецький І.М. Охорона праці на автомобільному транспорті: навч. посіб. Львів:Тріада плюс, 2009 .-320 с. 3. Пістун І.П., Трунова І.О., Олянишен Т.В., Яцюк Р.А. Охорона праці при роботі на металорізальних верстатах: навч. посіб. Укр. акад. друкарства .-Львів:УАД, 2011 .-368 с. 4. Пістун І.П., Стець Р.Є., Трунова. І.О. Охорона праці в галузі машинобудування : Навч. Посібник. Суми: Університетська книга, 2011 – 557с. 5. Онищенко О. Г., Рябов М.М. Охорона праці при експлуатації будівельної техніки: довідн. -К.:Урожай, 1992 .-208с. 6. Основи охорони праці: Підручник. 2-ге вид. / К.Н.Ткачук, М.О.Халімовський, В.В.Зацарний та ін. – К.: Основа, 2006. – 448 с. 7. Гандзюк П.П., Желібо С.П., Халімовський М.О. Основи охорони праці: Підручник / За ред. П.П. Гандзюка – К.: Каравела, 2003. – 408 с. 8. Жидецький В.Ц., Джигерей В.С., Мельников О. В. Основи охорони праці. Підручник. – Львів: Афіша. 2001. – 350 с. 9. Кутах О.П., Зеркалов Д. В. Охорона праці на залізничному транспорті. Частина 1. – К.: ТОВ Міжнар. фін. агенція, 1997. – 131 с. 10. Запорожець О.І., Протоєрейський О.С., Франчук Г.М., Боровик І. М. Основи охорони праці. Підручник. – К.: Центр учбової літератури, 2009. –264 с. 11. Основи охорони праці / В.В. Березуцький, Т.С. Бондаренко, Г.Г.Валенко та ін.; за ред. проф. В.В. Березуцького. – Х.: Факт, 2005. – 480 с. 12. Охорона праці: навч. посіб. / З.М. Яремко, СВ. Тимошук, О.І. Третяк, P.M. Ковтун; за ред. проф. З.М. Яремка. – Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2010. – 374 с. 13. Жидецький В.Ц. Основи охорони праці. Підручник. – Львів: УАД, 2006. –336 с. 14. Охорона праці (практикум): Навч. посіб. / За заг. ред. к.т.н., доц. І. П. Пістуна. - Львів: «Тріада плюс», 2011. – 436 с. 15. Сєріков Я. О. Основи охорони праці: Навч. посіб. – Харків, ХНАМГ, 2007. – 227 с. 16. Гандзюк М.П., Желібо Є.П., Халімовський М.О. Основи охорони праці. –К.: Каравела, 2004. – 408 с. 17. Основи охорони праці: Підручник. 3-тє вид., доповн. та переробл. / К.Н. Ткачук, В.В. Зацарний, Д.В. Зеркалов, Р.В. Сабарно, О.І. Полукаров, В.С. Коз’яков, Л.О. Мітюк, Ю.О. Полукаров, за ред. К. Н. Ткачука. – К.: Основи, 2011 – 480 с. 18. Катренко Л.А., Кіт Ю.В., Пістун І.П. Охорона праці. Курс лекцій. Практикум: Навч. посіб. – Суми: Університетська книга, 2009. – 540 с. 19. Батлук В.А., Кулик В.М., Яцюк Р.А. Охорона праці: навч. посібник.– Львів: – Видавництво Львівської політехніки, 2011. – 388 с. 20. Гогіташвілі Г.Г. Основи охорони праці / Г.Г. Гогіташвілі, В.М. Лапін. – К.: Знання, 2008. – 302 с. 21. Охорона праці: навч. посіб. / З.М. Яремко, С.В. Тимошук, О.І. Третяк, Р.М. Ковтун; за ред. проф. З.М. Яремка. – Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2010. – 374 с. Інформаційні ресурси 1. http://www.dsp.gov.ua - Офіційний сайт Державної служби України з питань праці 2. http://www.mon.gov.ua Офіційний сайт Міністерства освіти і науки України. 3. http://www.mns.gov.ua Офіційний сайт Міністерства надзвичайних ситуацій України. 4. http://www.nau.ua Інформаційно-пошукова правова система «Нормативні акти України (НАУ)».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).