Основи охорони праці та безпека життєдіяльності

Спеціальність: Телекомунікації та радіотехніка
Код дисципліни: 6.172.00.O.047
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: Корж Галина Іванівна
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета дисципліни полягає у набутті студентом сучасних знань та навичок у напрямі гарантування працівників в індустрії телекомунікації і радіотехніки і формування соціальної відповідальності за забезпечення належного рівня безпечної праці, засвоєння матеріальних та культурних цінностей у межах науково-обґрунтованих критеріїв прийнятного ризику. Формування у студентів культури безпеки і ризик-орієнтованого мислення, при якому питання захисту й збереження життя та здоров’я персоналу, а також підтримка належного рівня працездатності, розглядаються як найважливіші пріоритети у професійної діяльності. Завдання вивчення дисципліни передбачає забезпечення гарантії збереження здоров’я і працездатності працівників у індустрії телекомунікації через ефективне управління безпекою праці та поліпшення умов праці з урахуванням досягнень науково-технічного прогресу та міжнародного досвіду, а також в усвідомленні нерозривної єдності успішної професійної діяльності з обов’язковим дотриманням усіх вимог безпеки праці у галузі . Студенти мають знати безпечне програмно-апаратне забезпечення радіотехнічних і телекомунікаційних систем і мереж, оптимальні умови і режими праці під час їх розробки та використання на основі сучасних технологічних та наукових досягнень у галузі охорони праці; а також основи фізіології та психології праці, що забезпечують безпечне використання телекомунікаційних і радіотехнічних систем, та методи зниження професійного стресу.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: – ЗК2. Здатність застосовувати знання в практичних ситуаціях; – ЗК9. Навики здійснення безпечної діяльності; – ЗК10. Прагнення до збереження навколишнього середовища; фахових: – ФК6. Здатність проводити інструментальні вимірювання в інформаційно-телекомунікаційних мережах, телекомунікаційних та радіотехнічних системах; – ФК7. Готовність до контролю дотримання та забезпечення екологічної безпеки; – ФК8. Готовність сприяти впровадженню перспективних технологій і стандартів; – ФК11. Здатність складати нормативну документацію (інструкції) з експлуатаційно-технічного обслуговування інформаційно-телекомунікаційних мереж, телекомунікаційних та радіотехнічних систем, а також за програмами випробувань; – ФК13.Здатність організовувати і здійснювати заходи з охорони праці та техніки безпеки в процесі експлуатації , технічного обслуговування і ремонту обладнання інформаційно-телекомунікаційних мереж, телекомунікаційних та радіотехнічних систем.
Результати навчання: Результати навчання: ЗН 8.Здатність продемонструвати знання основ професійно-орієнтованих дисциплін спеціальності в області радіоелектронних кіл та схемотехніки, теорії електромагнітного поля, теорії радіоелектронних систем, теорії телекомунікаційних мереж, теорії автоматичного керування, методів аналізу радіоелектронних і телекомунікаційних систем і мереж, процесів конструювання і виробництв, програмування програмно-апаратних систем, адміністрування інформаційних мереж, захисту інформації, інформаційних технологій. ЗН9.Здатність продемонструвати поглиблені знання принаймні в одній з областей радіоелектронних і телекомунікаційних систем і мереж6 радіоелектронні системи, телекомунікаційні системи і мережі інформаційні мережі зв’язку технології констуювання та виробництва засобів телекомунікацій, проектування програмно-апаратних систем, розробка програмного забезпечення вбудованих систем, адміністрування інфокомунікаційних мереж. УМ 4. Аналізувати та виконувати оцінку ефективності методів проектування інформаційно-телекомунікаційних мереж, телекомунікаційних та радіотехнічних систем КОМ1. Грамотно застосовувати термінологію галузі телекомунікації та радіотехніки. АіВ4 Здатність демонструвати розуміння основних засад охорони праці та безпеки життєдіяльності та їх застосування
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Виконання та захист БКР
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення комплексної дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності»: – розглядаються основні поняття та визначення, що стосуються галузі охорони праці; подаються сучасні дані щодо законодавчої та нормативно-правової бази з питань охорони праці з акцентуванням уваги на локальних нормативних актах; висвітлюється питання комплексного управління охороною праці в Україні з акцентуванням уваги на основних вимогах до побудови і функціонування системи управління охороною праці на підприємстві; розглядаються шкідливі і небезпечні фактори виробничого середовища та трудового процесу, вплив останніх на здоров’я та працездатність людини; висвітлюються основні заходи та засоби, спрямовані на створення безпечних та нешкідливих умов праці з акцентуванням уваги на особливостях заходів електробезпеки; наводяться відомості щодо пожежної безпеки підприємств з акцентуванням уваги на питанні вибору систем попередження пожеж та систем протипожежного захисту, первинних засобів пожежогасіння; – розглядаються основні поняття та визначення, що стосуються сфери безпеки життєдіяльності; аналізується модель життєдіяльності людини .
Опис: Законодавча та нормативна база України з питань охорони праці. Служба охорони праці на підприємстві, її завдання та повноваження. Небезпечні та шкідливі виробничі чинники. Метеоумови виробничого середовища. Нормалізація, визначення та контроль параметрів мікроклімату. Нормування шкідливих речовин. Вентиляція виробничих приміщень. Освітлення виробничих приміщень. Шум,нормування, дія на організм, захист. Вібрація. Нормування, дія на організм, захист. Електромагнітне випромінювання, вплив на людину, нормування, захист. Іонізуюче випромінювання. Дія на організм людини. Нормування. Ззахист. Електробезпека. Дія електричного струму на організм людини. Умови ураження людей електричним струмом. Класифікація приміщень за ступенем ураження електричним струмом. Захист від дотику до частин обладнання, що проводить струм. Надання допомоги людині, при ураженні електричним струмом. Основи пожежної безпеки. Теоретичні основи безпеки життєдіяльності. Небезпека. Ризик як оцінка небезпеки. Концепція безпеки життєдіяльності. Небезпеки. Таксономія небезпек. Ризик – як оцінка небезпеки. Якісний аналіз небезпек. Техногенні та природні небезпеки. Екологічні небезпеки. Причини виникнення та наслідки. Антропогенні небезпеки.
Методи та критерії оцінювання: Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль: Виконання та захист лабораторних робіт – 25%; виконання та захист графічно-розрахункової роботи - 25% • Підсумковий тестовий контроль лекційного матеріалу – 50%
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1) Кодекс законів про працю України. 2) Ткачук К. Н., Халімовський М. О., Зацарний В. В. та ін. Основи охорони праці: Підручник. – 2-ге вид., допов. і перероб. – К.: Основа, 2006. – 444 с. 3) Третьяков О.В., Зацарний В.В., Безсонний В.Л. Охорона праці: Навчальний посібник з тестовим комплексом на CD/ за ред. К.Н. Ткачука. – К.: Знання, 2010. – 167 с. 4) Гогіташвілі Г. Г., Карчевські Є.-Т., Лапін В. М. Управління охороною праці та ризиком за міжнародними стандартами: Навч. посіб. – К.: Знання, 2007. – 367 с. 5) Катренко Л.А., Кіт Ю.В., Пістун І. П. Охорона праці. Курс лекцій. Практикум: Навч. посіб. – Суми: Університетська книга, 2009. – 540 с. 6) Рожков А.П. Пожежна безпека: Навчальний посібник для студентів вищих закладів освіти України. – К., Пожінформтехніка, 1999. -256с. 7) Катренко Л.А., Пістун І.П. Охорона праці в галузі освіти. Навчальний посібник. – Суми: ВТД „Університетська книга”, 2007. -495с. 8) Батлук В.А., Кулик М.П., Яцюк Р.А. Охорона праці: Навчальний посібник. – 2-ге вид. – Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2009. – 360 с. 9) Основи охорони праці: Підручник / За ред. проф. В.В.Березуцького – Х.: Факт, 2005. – 480 с. 10) Березуцький В.В. Безпека життєдіяльності / навч. посіб. / В.В. Березуцький, Л.А. Васьковець, Н.П. Вершиніна та ін. - X., 2005. - 384 с. 11) Желібо Є.П. Безпека життєдіяльності [Текст]: навч. посіб. / Є.П. Желібо, Н.М. Заверуха, В.В. Зацарний. – 6-е вид. – К. Каравелла, 2010. - 344 с. 12) Екологія та охорона навколишнього природного середовища [Текст]: навч. посіб. - 5-те вид., випр. і допов. - К.: Т-во «Знання», КОО, 2007. - 422 с. 13) Кучма М.М. Цивільна оборона (цивільний захист населення) [Текст]: навч. посіб. / М.М. Кучма. - 3-те вид., допов. і випр. – Львів: "Магнолія плюс", 2009. – 360 с. 14) Ортинський В.Л. Економічна безпека підприємств, організацій та установ [Текст]: навч. посіб. / В.Л. Ортинський, І.С. Керницький, З. Б. Живко та ін. – К. : Правова єдність, 2009.– 544 с. 15) Григус І.М. Перша медична допомога [Текст]: підручник / Григус І.М., Романишин М.Я. – Львів: Новий Світ–2000, 2013. – 176 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).