Дидактика професійного навчання
Спеціальність: Професійна освіта (за спеціалізаціями)
Код дисципліни: 8.015.00.M.022
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Дольнікова Любов Василівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освітньо-наукового рівня компетентностей:
інтегральної компетентності: здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодівати методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження у сфері професійної освіти на міжнародному, національному та регіональному рівнях;
загальної компетентності: (ЗК6) здатність демонструвати інноваційність, високий ступінь самостійності, академічної та професійної доброчесності, постійну відданість розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах професійної та наукової діяльності.
фахової компетентності: (ФК5) здатність проектувати зміст навчання, розробляти та використовувати дидактичні засоби методичного супроводу навчального заняття в закладах професійної освіти , в тому числі на засадах педагогічної інтегрології.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни «Дидактика професійного навчання» здобувач освітньо-наукового рівня повинен бути здатним продемонструвати програмні результати навчання, які корелюються з компетентностями за освітньо-науковою програмою підготовки доктора філософії:
знання: (ЗН2) знання сучасних вітчизняних та зарубіжних концепцій підготовки фахівців, методики викладання педагогічних та соціальних дисциплін, розробки методичного супроводу освітнього процесу;
уміння: (УМ 3) критично аналізувати, оцінювати і синтезувати нові та комплексні ідеї.
комунікація: (КОМ 1): вільне спілкування з питань, що стосуються сфери наукових та експертних знань; з колегами, широкою науковою спільнотою, суспільством в цілому українською та іноземною мовами.
автономія і відповідальність:(АіВ2) саморозвиток і самовдосконалення упродовж усього життя.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
Професійна педагогіка Дослідницький семінар “Професійна освіта: теорія та інноваційні технології”
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Педагогічна практикаАктуальні проблеми професійної освіти
Дослідницький семінар “Професійна освіта: теорія та інноваційні технології” Актуальні проблеми професійної освіти
Короткий зміст навчальної програми: У процесі вивчення дисципліни розглядаються питання поняття сутності та завдань сучасної дидактики як галузі педагогіки загалом і професійної освіти зокрема, характеристики дидактичних систем у закладах професійної освіти, аналізуються: сучасні дидактичні технології у професійній освіті, ознаки технологічності освітнього процесу, структура і характеристика елементів дидактичної технології. Акцентовано увагу на видах і стилях навчання та концептуальних принципах побудови програми підготовки фахівця, а також розробці на цій основі методологічних, теоретичних та методичних проблем становлення висококваліфікованого фахівця; основних дидактичних підходів до формування і розвитку умінь і навичок для забезпечення якісного освітнього процесу у закладі професійної освіти на основі сучасних дидактичних технологій.
Опис: Тема 1. Дидактика як галузь професійної освіти. Мета і завдання сучасної дидактики професійної освіти. Дидактичні системи у закладах освіти і їх характеристика. Системний підхід у дидактиці.
Тема 2. Концептуальні принципи побудови програми підготовки фахівця. Сучасне трактування закону, закономірності та принципу навчання. Робоча програма дисципліни як основний орієнтир викладання навчальної дисципліни, специфіка її розробки. Сучасні підходи до структурування змісту освіти у програмі навчальної дисципліни. Структура робочої програми дисципліни.
Тема 3. Структура дидактичної системи, її основні елементи та їх характеристика. Дидактична система як педагогічна категорія, основні елементи дидактичної системи та їх взаємозв’язок і характеристика. Класифікація цілей. Вплив внутрішніх і зовнішніх чинників на результати діяльності по досягненню цілей.
Тема 4. Дидактичні технології у професійній освіті.
Сучасні підходи до трактування поняття і сутності дидактичної технології. Дидактичні технології у вищій школі. Ознаки технологічності освітнього процесу.
Тема 5. Структура педагогічної технології. Види педагогічних технологій. Основні компоненти структури педагогічної технології. Характеристика сучасних технологій навчання.
Тема 6. Характеристика сучасних організаційних форм, методів та засобів навчання у професійній освіті. Порівняльна характеристик класичних та інноваційних підходів до організування, методичного забезпечення лекції, практичних та семінарських занять. Дидактичні підходи до відбору методів навчання в реалізації мети.
Тема 7. Види і стилі навчання. Догматичне навчання. Пояснювально-ілюстративне навчання. Проблемне навчання. Репродуктивний стиль навчання. Творчий стиль навчання. Дидактика онлайн-навчання.
Тема 8. Організування і методичне забезпечення практичного навчання у професійній освіті. Види практичного навчання. Інтеграція теоретичного і практичного навчання в професійній освіті. Проблеми практичного навчання та шляхи їх подолання в сучасній професійній освіті.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності до занять здобувача третього освітньо-наукового рівня доктора філософії у таких формах:
-індивідуальна активізуючи співбесіда на початку заняття;
-індивідуальна перевірка виконання індивідувальних завдань до практичних робіт;
-оцінка активності здобувача освітньо-наукового рівня під час занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей тощо.
Контрольні запитання поділяються на:
-тестові завдання – вибрати одну правильну відповідь;
-проблемні завдання – створення і розв’язання ситуацій проблемного характеру;
-питання-репліки – виявленя причинно-наслідкових зв’язків;
-ситуаційні завдання та питання репродуктивного характеру.
Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю, виконання індивідуального науково-дослідницького завдання та екзаменаційної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Навчальна дисципліна «Дидактика професійного навчання» передбачає формування у молодих науковців усвідомлених компетентностей, що базуються на наукових фахових знаннях та уміннях в галузі педагогіки загалом і в сучасній дидактиці професійної освіти зокрема, здатностях перетворення знань, необхідних для активної професійно-педагогічної і наукової діяльності, ознайомлення з сучасними дидактичними концепціями в організуванні та провадженні освітнього процесу у професійній освіті, набуття педагогічної компетентності в галузі застосування сучасних дидактичних категорій з метою ефективної реалізації цільового, змістового, діяльнісного та результативного компонентів процесу професійного навчання.
Частина навчального матеріалу виноситься на самостійне вивчення. Самостійна робота передбачає опрацювання літературних джерел, лекційного матеріалу, виконання завдань, що подані в методичних рекомендаціях до самостійної роботи, роботу у віртуальному навчальному середовищі, обов’язковим елементом якої є виконання тестових завдань до кожної теми, підготовку до практичних занять, виконання завдань, передбачених методичними рекомендаціями до практичних занять, а також виконання індивідуального науково-дослідного завдання. Поточний контроль - 50 балів, екзаменаційний контроль- 50 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Березюк, О. С., & Власенко, О. М. (2017). Дидактика: теорія і практика. Житомир, Україна: Вид–во ЖДУ ім. І. Франка.
2.Бойченко, В. В. (2013). Дидактичні системи у вищій освіті. Умань, Україна: ПП Жовтий О. О.
3.Гладуш, В. А., & Лисенко Г. І. (2014). Педагогіка вищої школи: теорія, практика, історія. Дніпропетровськ.
4.Дольнікова Л.В., & Мукан Н.В (2022) Професійна педагогіка. Львів, Україна, видавництво Львівської політехніки
5. Дороніна, Т. О. (2018). Теорія і практика вищої професійної освіти в Україні. Кривий ріг, Україна: КДПУ.
6.Калашнікова, Л. М., Жерновникова, О. А. (2016). Педагогіка вищої школи у схемах і таблицях. Харків, Україна.
7.Каменєва, Т. М. (2018). Теоретичні основи навчання. Київ, Україна: МНУЦ
8.Козловський Ю.М., Ортинський В.Л., Дольнікова Л.В.(2020) Педагогіка. Львів. Україна: Видавництво Львівської політехніки.
9.Ортинський, В.Л (2009) Педагогіка вищої школи. Київ. Україна: Центр учбової літератури
10.Фіцула, М. М. (2014). Педагогіка вищої школи. Київ, Україна: Академвидав.
11. Холковська, І. Л. (ред.). (2017). Професійно-педагогічна компетентність викладача вищого навчального закладу. Вінниця, Україна: ТОВ «Нілан ЛТД».
12. Шевчук С.С., & Кулішов В.С. (2021) Дидактика професійної освіти: практикозорієнтований аспект: навчально-методичний посібник. Біла Церква, Україна: БІНПО ДЗВО «УМО» НАПНУ.
1.Войтенко, Г. О., Войтенко, В. П., & Теліс Л. О. (2011). Проблеми і шляхи реформування вищої освіти в Україні. Філософські дослідження, 14. Взято з: http://dspace.snu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/1169
2.Дидактика. Тексти лекцій. (2019). Взято з: http://194.44.152.155/elib/local/2747.pdf
3.Chesser, L. (2019). 50 Different Approaches to Learning. Retrieved from: http://www.teachthought.com/pedagogy/
4.Common European Principles for Teacher Competences and Qualifications. (2010). Взято з: http://www.pef.uni-lj.si/bologna/dokumenti/eu-common-principles.pdf
5.European Qualifications Framework for Lifelong Learning. (2008). Взято з: https://ec.europa.eu/ploteus/sites/eac-eqf/files/leaflet_en.pdf
6.Fleming, N. (2017). The VARK modalities. Retrieved from: http://vark-learn.com/introduction-to-vark/the-vark-modalities/
7.International Standard Classification of Occupations. (2008). Geneva: ILO. Retrieved from: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_172572.pdf
8.The Council of the European Union (2018). European Key Competences for Lifelong Learning. Retrieved from: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=EN
9.Willwood, R. (2013). Learning Theory. Retrieved from: https://blog.richardmillwood.net/2013/05/10/learning-theory/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).