Педагогічна практика

Спеціальність: Філологія
Код дисципліни: 8.035.00.O.009
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Прикладна лінгвістика
Лектор: к.пед.н., доцент Дужа-Задорожна М.П.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою педагогічної практики є узагальнення, теоретичне осмислення та вдосконалення професійних знань, умінь і навичок, розвиток професійних якостей науково-педагогічних кадрів, здатних до дослідницької, наукової і педагогічної діяльності та комплексного розв’язання актуальних проблем в освітній сфері, забезпечення підготовки здобувача щодо поглиблення знань з теорії і методики навчання, оволодіння практичними вміннями, удосконалення загальних і фахових компетентностей у процесі організування та проведення освітньої, дослідницької роботи з урахуванням сучасних умов її наукового, навчально-методичного та нормативного забезпечення; ознайомлення аспірантів із сучасними методами й формами організації навчального процесу у вищій школі; розвиток навичок викладання філологічних дисциплін; формування творчого, дослідницького підходу до педагогічної діяльності.
Завдання: Проходження здобувачами освіти третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти педагогічної практики сприяє формуванню у них відповідно до освітньо-наукової програми таких компетентностей: інтегральна компетентність: здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіти методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження на міжнародному та національному рівні; загальні компетентності: - оволодіння загальнонауковими (філософськими) компетентностями, спрямованими на формування системного наукового світогляду, професійної етики та загального культурного кругозору; застосування сучасних інформаційних технологій у науковій діяльності; - здатність організовувати та проводити навчальні заняття різних організаційних форм, застосовувати традиційні та інноваційні методи і педагогічні технології, зокрема сучасні інформаційні технології, з метою особистісного, професійного та соціального розвитку особистості фахівця, в основу яких покладено загальнолюдські та професійні цінності, надбання педагогічної науки та інноваційні ідеї в галузі освіти; - здатність бути цілеспрямованим та наполегливим, приймати обґрунтовані рішення; взаємодіяти у колективі та виявляти лідерські здібності при виконанні наукових проектів; самовдосконалюватися впродовж життя, усвідомлювати соціально-моральну відповідальність за одержані наукові результати, дотримуватися моральних принципів, норм та правил етичної поведінки, професійної діяльності та професійного спілкування академічної спільноти.
Результати навчання: Проходження педагогічної практики передбачає оволодіння здобувачами освіти третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти такими результатами навчання: знання: - знання та розуміння філософської методології наукового пізнання, психолого-педагогічних аспектів професійно-наукової діяльності, неперервного професійного розвитку та педагогічної майстерності науково-педагогічного працівника; власний науковий світогляд та морально-культурні цінності; - поняттєво-категорійного апарату професійної педагогіки; сутності організації освітнього процесу; сучасних підходів до планування, організування та проведення освітньої, науково-дослідної та виховної роботи зі студентською молоддю; вимог до підготовки та проведення навчальних занять уміння: - аналізувати наукові картини світу; співставляти різні типи наук та їхні методологічні особливості; знаходити, аналізувати, осмислювати інформацію та формувати базу фахових знань; проектувати цілі, завдання, зміст та результати навчання, організовувати та проводити навчальні заняття; - спілкуватися діловою науковою та професійною мовою з колегами, студентами, широкою науковою спільнотою, суспільством у цілому, застосовувати різні стилі мовлення, методи і прийоми спілкування, демонструвати широкий науковий та професійний словниковий запас; - застосовувати сучасні інформаційно-комунікаційні інструменти і технології для забезпечення ефективної наукової та професійної комунікації. автономія і відповідальність: - здатність формулювати власні авторські висновки, пропозиції та рекомендації; здатність до безперервного саморозвитку та самовдосконалення; - здатність усвідомлювати та нести особисту відповідальність за одержані результати дослідження, дотримуватися академічної та професійної доброчесності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: попередні: Професійна педагогіка Філософія і методологія науки супутні і наступні: Психологія творчості та винахідництва Риторика Академічна доброчесність і якість освіти
Короткий зміст навчальної програми: У процесі проходження педагогічної практики для здобувачів освіти третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти передбачено такі види діяльності: навчально-методична: ознайомлення із структурою та напрямами діяльності закладу вищої освіти; особливостями побудови навчальних планів, моделювання графіків навчального процесу та складання розкладу; ознайомлення із плануванням та організацією навчального, наукового та методичного процесу у закладі вищої освіти; ознайомлення з функціональними обов’язками, напрямами діяльності вчених рад інститутів, вченої ради закладу, кафедр; відвідування лекційних (2 заняття), семінарських / практичних / лабораторних занять викладачів випускової кафедри (4 заняття) з подальшим їх педагогічним аналізом; розробка планів-конспектів та текстів 1 лекції, конспектів 2 семінарських / практичних занять, та їх проведення; відвідування навчальних занять колег та участь у їхньому обговоренні. науково-дослідницька: робота з науковими джерелами у контексті виконання компаративного аналізу формування окремих компетентностей здобувачів освіти за конкретною спеціальністю в одній із країн світу, особливостей підготовки фахівців; збір та аналіз первинної інформації, підготовка документів, написання тез доповіді або наукової статті.
Опис: Назви тем: 1. Відвідування лекційних занять. 2. Відвідування практичних/семінарських занять. 3. Підготовка і проведення лекційних занять. 4. Підготовка і проведення практичних занять. 5. Підготовка і проведення виховного заходу. 6. Підготовка звіту про проходження практики. 7. Захист звіту про проходження практики. Самостійна робота 1. Робота з літературними джерелами 2. Виконання індивідуального завдання 3. Підготовка до оформлення і захисту звіту
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль за проходженням практики і перевірка виконання завдань педагогічної практики проводяться у таких формах: - індивідуальна перевірка підготовлених планів-конспектів навчальних занять, проєкту сценарію виховного заходу; - оцінка активності та застосування творчого підходу до розв’язання завдань, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень тощо. Підсумковий контроль проводиться за результатами урахування якості виконаних практикантом завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Підсумковий заліковий контроль включає урахування всіх видів діяльності здобувача освітньо-наукового рівня доктор філософії під час проходження практики, а саме: 1. Відвідування лекційних занять провідних науково-педагогічних працівників кафедри та аналіз одного відвіданого заняття за схемою. Максимальна оцінка – 8 балів. 2. Відвідування семінарських / практичних/ лабораторних занять провідних науково-педагогічних працівників кафедри та аналіз одного відвіданого заняття за схемою. Максимальна оцінка – 12 балів. 3. Підготовка плану-конспекту і проведення лекції за обраною темою: - Визначення триєдиної мети лекції – 3 бали - Актуалізація знань – 1 бали; - Аргументування методів викладу навчальної інформації – 3 бали; - Висновки – 1 бал; - Подача завдання на самостійну роботу – 1 бали; - Володіння майстерністю викладу навчальної інформації, візуальний супровід – 5 балів. Максимальна оцінка – 14 балів. 4. Підготовка плану-конспекту і проведення семінарського / практичного/ лабораторного/ заняття за обраною темою: - Визначення триєдиної мети практичного заняття – 2 бали; - Обґрунтування вибору методів педагогічної взаємодії для досягнення мети – 2 бали; - Висновки, виставлення оцінок – 2 бали; - Підготовка дидактичного матеріалу і володіння майстерністю проведення заняття – 2 бали. Максимальна оцінка – 8 балів за 1 проведене заняття. Проведення двох практичних занять – 16 балів. Виконання індивідуального завдання, яке відповідно до теми дисертаційного дослідження передбачає проведення аналізу формування окремих компетентностей здобувачів освіти в порівнянні з науково-методичними підходами в окремо виокремленій країні, або в іншому ЗВО України. Виконання індивідуального завдання оцінюється у 15 балів за такими критеріями: - Обґрунтування актуальності, об’єкту, предмету та мети індивідуального завдання – 5 балів; - Логічність побудови, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, інноваційність та якість оформлення індивідуального завдання – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова література 1. Волкова Н.П. Інтерактивні технології навчання у вищій школі: навчально-методичний посібник. Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля, 2018. 360 с. 2. Навчальний посібник з дисципліни «Педагогіка вищої школи» / Уклад. А.В. Лисенко. Полтава: ПолтНТУ, 2018. 102с. 3. Нагаєв В.М. Педагогіка вищої школи: Навчальний посібник. Х.: «Стильна типографія», 2019. 267 с. 4. Організація та проведення занять із застосуванням інноваційних методів. Навч. посібник / Укладачі: Волянський П.Б., Євсюков О.П., Михайлов В.М., Терент'єва А.В., Шихненко К.І. К.: ІДУЦЗ, 2019. 131 с. URL: http://lib.idundcz.dsns.gov.ua/weblib/books/Terentyeva%20A_V_/prakpornovtex.pdf 5. Педагогіка: підручник / Ю.М.Козловський, В.Л.Ортинський, Л.В.Дольнікова. – Львів: Видавництво Львівської політехніки. 2020. – 372с. 6. Педагогіка, психологія та методика викладання у вищій школі: курс лекцій / М. Д. Прищак, О. Б. Залюбівська. Вінниця : ВНТУ, 2019. 150 с. URL: https://iq.vntu.edu.ua/repository/getfile.php/831.pdf 7. Педагогіка та психологія вищої школи : навчальний посібник / Л. Г. Кайдалова, І. С. Сабатовська-Фролкіна, Н. В. Альохіна, Н. В. Шварп. Х. : НФаУ, 2019. 248 с. 8. Про вищу освіту: Закон України, № 1556-VII, у поточній редакції від 02.10.21. / Верховна Рада України, Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text 9. Теорія і методика викладання в вищій школі. Конспект лекцій з навчальної дисципліни [Електронний ресурс] : навч. посіб. для підготовки докторів філософії очної форми навчання, які навчаються за спеціальністю 133 – «Галузеве машинобудування» / КПІ ім. Ігоря Сікорського; уклад.: І. О. Казак. – Електронні текстові данні (1 файл: 1,37 Мбайт). – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. – 116 с. 10. Теорія і методика викладання в вищій школі. Практикум з навчальної дисципліни : навч. посіб. для підготовки докторів філософії очної форми навчання, які навчаються за спеціальністю 133 – «Галузеве машинобудування» / КПІ ім. Ігоря Сікорського; уклад.: І. О. Казак. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. 116 с. 11. Шапран О. І., Новак О. М. Педагогіка вищої школи : навч.-метод. посіб. Переяслав-Хмельницький (Київ.обл.) : Домбровська Я.М., 2018. 280 с. Допоміжна 1. Наскрізна педагогічна практика: навч.-метод. посіб.; 3-е вид. доп. і переробл. / за ред. А. А. Сбруєвої. Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019. 335 с. 2. Олійник І.В. Педагогічна практика: програма та методика реалізації: навчально-методичний посібник. Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля, 2019. 136 с. 3. Педагогічна практика: рекомендації до проходження аспірантами педагогічної практики / Є. А. Настенко, Л. Д. Добровська, Г. А. Корнієнко. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. 80 с. 4. Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти: Наказ МОН України від 16 липня 2018 р. № 776. Інформаційні ресурси 1. Загальні відомості про вищу освіту в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.mon.gov.ua/education/higher/higher 2. Положення про проведення науково-педагогічної практики здобувачами вищої освіти ступеня доктора філософії ДЗВО «Університет менеджменту освіти». Національна Академія педагогічних наук України. URL: http://umo.edu.ua/images/content/aspirantura/norm_document/dokn/%D0%9F%D1%80%D0%BE_%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%BA%D1%83.pdf 3. Програма педагогічної практики здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії Національної академії внутрішніх справ [Текст] – К.: Нац. акад. внутр. справ, 2018. – 13 с. [Електронний ресурс] // Режим доступу: https://da.naiau.kiev.ua/assets/files/news/2018/pedpraktika.pdf 4. Нормативно-правова база наукової діяльності у вищих навчальних закладах [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.mon.gov.ua/index.php/ua/diyalnist/nauka/naukova-diyalnistuvishchikh-navchalnikh-zakladakh/4688
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).