Обчислювальна, статистична та квантитативна лінгвістика

Спеціальність: Філологія
Код дисципліни: 8.035.00.M.028
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Інформаційні системи та мережі
Лектор: Н.Е. Кунанець
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Забезпечити студентам здобуття поглиблених теоретичних та практичних знань, умінь та розуміння для успішного виконання професійних обов’язків за спеціальністю «Філологія» та підготувати студентів для подальшої роботи за обраною спеціалізацією.
Завдання: 1. володіння знаннями і розуміння наукового інструментарію дослідження лінгвістичних явищ, сучасної методики розроблення лінгвістичного забезпечення інформаційних систем; 2. здатність формувати теоретичні та практичні рішення в сучасній комп’ютерній лінгвістиці, принципів когнітивного моделювання; 3. глибинні знання сучасних наукових методів лінгвістичних досліджень у межах комунікативного та когнітивного напрямів лінгвістики.
Результати навчання: 1) Здатність здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел. 2) Здатність застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу елементів та систем, характерних обраній області наукових досліджень; 3) Здатність досліджувати і моделювати явища та процеси в складних динамічних інформаційних системах;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Супутні і наступні навчальні дисципліни Корпусні лінгвістичні технології Методи когнітивної лінгвістики у прикладних дослідженнях Теорія і методологія комунікативної лінгвістики
Короткий зміст навчальної програми: Знання отримані в процесі вивчення даної дисципліни базуються на сучасних методах та інструментах дослідження корпусів текстів, нових технологій та методик, орієнтованих на опрацювання природномовної інформації під час здійснення теоретичних й емпіричних досліджень, сприяє отриманню навиків використання інструментів дослідження мови за допомогою статистичних методів; вивчення законів, за якими функціонує мова.
Опис: Автоматизація складання та лінгвістичного опрацювання машинних словників Комп’ютерні лексикографічні системи граматичного типу Автоматичний морфологічний аналіз різномовних текстів Автоматичний синтаксичний аналіз тексту Автоматизація процесу побудови логіко-лінгвістичної моделі простого речення Автоматичний логіко-семантичний аналіз тексту
Методи та критерії оцінювання: 1. Перевірка знань та виконаних робіт на лабораторних заняттях 2. Перевірка індивідуальних розрахунково-графічних робіт за графіком та згідно робочої програми 3. Проведення письмово екзамену згідно розкладу та перевірка робіт 4. Проведення усної компоненти екзамену з додатковим опитуванням
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання практичних робіт 40 балів Залікова контрольна робота 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 4. Бук С. Н. Основи статистичної лінґвістики: Навч.-метод. посіб. / Відп. ред. проф. Ф.С. Бацевич / С.Н. Бук. – Л. : Видавничий центр ЛНУ ім. І. Франка, 2008. – 124 с. 5. Гладкий А.В. Лекции по математической лингвистике / А.В. Гладкий. – Новосибирский госуниверситет, 1966. 3. Гладкий А.В. Формальные грамматики и языки / А.В. Гладкий. – Наука, 1973. – 368 с. 6. . Жлуктенко В. І. Теорія ймовірностей і математична статистика: Навч.-метод. посіб.: У 2-х ч. — Ч. ІІ. Математична статистика / В. І. Жлуктенко, С. І. Наконечний, С. С. Савіна. — К.: КНЕУ, 2001. — 336 с. 7. Иванов В.В. Глоттохронология // Лингвистический энциклопедический словарь / Гл. ред. В. Н. Ярцева. — М .: Сов. энциклопедия, 1990. – С. 109-110. 8. Ланде Д. В. Підхід до рішення проблем пошуку двомовного плагіату [Електронний ресурс] / Д.В. Ланде, В.В. Жигало//Проблеми інформатизації та управління: Збірник наукових праць. – К. : НАУ, 2008. – Вип. 2 (24). – С. 125– 129. — Режим доступу до журн : www.iit.nau.edu.ua/content/archive/125-129.pdf. 9. Мартыненко Г.Я. 392 Новые информационные технологии систематизации и исследования художественных текстов (на материале русского рассказа XX века) [Електронний ресурс] / Г.Я. Мартыненко // Российские электронные библиотеки 2001 – Т. 4 – вып. 5. — Режим доступу до журн.: http://www.elbib.ru/index.phtml?page=elbib/rus/journal/2001/part5/martynenko. 10. Мещеряков Р.В. Модели определения авторства текста [Електронний ресурс] / Р.В. Мещеряков, Н.С. Васюков. — Режим доступу до журн.: http://db.biysk.secna.ru/conference/conference.conference.doc_download? id_thesis_dl=427. 11. Нікольський Ю. В. Дискретна математика: підручн. для студ. ВНЗ / Ю.В. Нікольський, В.В.Пасічник, Ю.М.Щербина. – К. : Видавнича група BHV, 2007. – 368 с. 12. Перебийніс В. С. Математична лінґвістика // Українська мова: Енциклопедія / Редкол.: В.М. Русанівський та інші. – К. : Українська енциклопедія, 2000, – С. 302–287. 13. Пиотровский Р.Г. Математическая лингвистика: Учебное пособие / Пиотровский Р. Г., Бектаев К. Б., Пиотровская А. А. – М. : Высшая школа, 1977. – 384 с. 14. . Питерсон Дж. Теория сетей Петри и моделирование систем: Пер. с англ. / Дж. Питерсон. — М.: Мир, 1984.— 264 с. 15. . 16. Щербина Ю. М. Предмет математичної лінґвістики / Ю. М. Щербина // Вісник Нац. ун-ту «Львівська політехніка». – Львів, 2002. – № 464 : Інформаційні системи та мережі. – С. 340– 349. 17. . Щербина Ю.М. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з курсу "Математична лінгвістика" / Ю.М. Щербина, В.А. Висоцька, Т.В. Шестакевич // Львів, 2006. – № 1–5. 18. Щербина Ю.М. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з курсу "Математична лінгвістика" / Ю.М. Щербина, В.А. Висоцька, Т.В. Шестакевич // Львів, 2007. – № 1–8. 19. Левицкий В.В. Квантитативные методы в лингвистике / В.В.Левицкий. – Винница: Нова Книга, 2007. – 264 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).