Професійна педагогіка

Спеціальність: Математика
Код дисципліни: 8.111.00.O.005
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Професор, д.пед.н. Мукан Н.В. К.пед.н. Дольнікова Л.В.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є формування у молодих науковців компетентностей, що базуються на наукових фахових знаннях та уміннях в галузі професійної педагогіки, здатностях перетворення знань, необхідних для активної професійно-педагогічної і наукової діяльності, ознайомлення з методикою професійного навчання у вищій школі, набуття елементів педагогічної компетентності в галузі управління освітнім процесом та організації науково-дослідної роботи у закладі вищої освіти.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральної компетентності: здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодівати методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження у професійній сфері на міжнародному та національному рівні; загальної компетентності: здатність організовувати та проводити навчальні заняття різних організаційних форм, застосовувати традиційні та інноваційні методи і педагогічні технології з метою особистісного, професійного та соціального розвитку особистості фахівця, в основу яких покладено загальнолюдські, професійні цінності і ставлення, надбання педагогічної науки та інноваційні ідеї в галузі освіти.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни «Професійна педагогіка» здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати програмні результати навчання, які корелюються з компетентностями за освітньо-науковою програмою підготовки доктора філософії: Знання (ЗН): теоретико-методологічних основ та поняттєво-категорійного апарату професійної педагогіки; сутності організації освітнього процесу; сучасних підходів до планування, організування та проведення освітньої, науково-дослідної та виховної роботи зі студентською молоддю; методичних вимог до підготовки та проведення навчальних занять, їхнього навчально-методичного супроводу; неперервного професійного розвитку та педагогічної майстерності науково-педагогічного працівника. Уміння (УМ): знаходити, аналізувати, осмислювати інформацію та формувати базу фахових знань; проектувати цілі, завдання, зміст та результати навчання, розробляти та використовувати дидактичні засоби методичного супроводу навчального заняття, аналізувати та статистично обробляти результати навчання здобувачів освіти; налагоджувати комунікативні процеси зі здобувачами освіти, колегами, громадськістю; організовувати та проводити групову й індивідуальну виховну роботу, виявляти та розвивати творчі здібності особистості; аналізувати педагогічні ситуації та розв’язувати педагогічні задачі. Комунікація (КОМ): вільне спілкування з питань, що стосуються сфери наукових та експертних знань, з колегами, широкою науковою спільнотою, суспільством у цілому; використання академічної української та іноземної мови у професійній діяльності та дослідженнях; застосування сучасних інформаційно-комунікаційних інструментів і технологій для забезпечення ефективних наукових та професійних комунікацій. Автономія і відповідальність (АіВ): демонстрація значної авторитетності, інноваційність, високий ступінь самостійності, академічна та професійна доброчесність, постійна відданість розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах професійної та наукової діяльності; здатність до неперервного саморозвитку та самовдосконалення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Філософія і методологія науки Супутні і наступні навчальні дисципліни: Управління науковими проєктами Педагогічна практика Академічна доброчесність і якість освіти Методологія підготовки наукових публікацій
Короткий зміст навчальної програми: У процесі вивчення дисципліни розглядаються питання: основ професійної педагогіки та особливостей організування навчально-виховного процесу і процесу професійної підготовки майбутнього фахівця; закономірних зв’язків, покладених в основу розвитку, виховання та навчання у закладі вищої освіти, а також розробка на цій основі методологічних, теоретичних та методичних проблем становлення висококваліфікованого фахівця; основних дидактичних підходів до формування і розвитку умінь і навичок та забезпечення якісного навчально-виховного процесу у закладі вищої освіти відповідно до сучасних освітніх стандартів та чинного законодавства у галузі професійної освіти.
Опис: Тема 1. Професійна педагогіка як галузь педагогіки. Тема 2. Система професійної освіти України. Тема 3. Теоретико-методологічні основи функціонування професійної освіти в Україні. Тема 4. Основи дидактики професійної педагогіки. Тема 5. Організаційні форми навчання у професійній освіті та їх навчально-методичне забезпечення. Тема 6. Сучасні підходи до контролю знань та діагностика програмних результатів навчання. Тема 7. Педагогічна майстерність педагога. Особливості професійної діяльності і розвиток педагога сучасної вищої школи.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності до занять здобувача вищої освіти третього освітньо-наукового рівня доктора філософії у таких формах: • вибіркове усне опитування на початку заняття; • фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами упродовж 5–10 хв; • індивідуальна перевірка виконання практичних робіт; • оцінка активності здобувача вищої освіти під час занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей тощо. Контрольні запитання поділяються на: • тестові завдання – вибрати вірні відповіді; • проблемні завдання – створення ситуацій проблемного характеру; • питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; • ситуаційні завдання – визначити відповідь відповідно до певної ситуації; • питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення; • інтерактивні завдання вікторинного та ігрового характеру. Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та виконання контрольної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Навчальна дисципліна «Професійна педагогіка» передбачає вивчення основ професійної педагогіки та особливостей організування освітнього процесу під час професійної підготовки майбутнього фахівця; закономірних зв’язків, які існують між розвитком, вихованням та навчанням у закладі професійної освіти; розробка на цій основі методологічних, теоретичних та методичних проблем становлення висококваліфікованого фахівця у будь-якій галузі матеріального чи духовного виробництва; основних дидактичних підходів до формування та розвитку вмінь і навичок у процесі провадженння педагогічної діяльності, забезпечення якісного освітнього процесу у закладі професійної освіти та закладі вищої освіти відповідно до сучасних освітніх стандартів та чинного законодавства у галузі професійної освіти. Частина навчального матеріалу виноситься на самостійне вивчення. Самостійна робота передбачає опрацювання літературних джерел, лекційного матеріалу, виконання завдань, що представлені в методичних рекомендаціях до самостійної роботи, роботу у віртуальному навчальному середовищі, обов’язковим елементом якої є виконання тестових завдань до кожної теми, підготовку до практичних занять, виконання завдань, передбачених методичними рекомендаціями до практичних занять, а також виконання індивідуального науково-дослідного завдання. Поточний контроль (ПК) Тренувальні тести до лекції 1 - 5 балів Тренувальні тести до лекції 2 - 5 балів Тренувальні тести до лекції 3 - 5 балів Тренувальні тести до лекції 4 - 5 балів Тренувальні тести до лекції 5 - 5 балів Тренувальні тести до лекції 6 - 5 балів Тренувальні тести до лекції 7 - 5 балів Практична робота 1-3 - 15 балів Практична робота 4 - 5 балів Практична робота 5 - 5 балів Практична робота 6 - 5 балів Практична робота 7 - 5 балів Індивідуальне науково-дослідне завдання - 30 балів Разом за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс з дисципліни «Професійна педагогіка» для здобувачів вищої освіти третього освітньо-наукового рівня доктора філософії для усіх спеціальностей / Укл. Дольнікова Л.В., Мукан Н.В., Мукан О.В., розміщений у віртуальному навчальному середовищі НУ «Львівська політехніка» (http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=9336) 2. Авшенюк, Н. М., & Товканець, Г. В. (2022). Універсальні навички ХХІ століття: педагогічні акценти професійної підготовки і вищої освіти: монографія. Мукачево: Редакційно-видавничий центр МДУ. 3. Воротникова, І. П., Якунін, Я. Ю., Хоменко, О. А., Наумова, В. Ю., Рудик, О. Б., Олексюк, О. А., ... & Кульбедюк, А. Ю. (2022). Дистанційне та змішане навчання як засіб реалізації індивідуальної траєкторії професійного зростання педагога. Київ: Київський університет ім. Б. Грінченка. 4. Грабовський, О. В., Коломієць, Л. В., Савельєва, О. С., Семенова, А. В., & Яні В. Ф. (2020). Професійна педагогіка: підручник. Одеса: Бондаренко М. О. 5. Дольнікова Л. В., Мукан, Н. В. (2021). Професійна педагогіка: навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки. 6. Дороніна, Т. О. (2018). Теорія і практика вищої професійної освіти в Україні. Кривий ріг, Україна: КДПУ. 7. Єрмоленко А.Б., Набок М.В., Шевчук С.С., Масліч С.В., & Кулішов В.С. (2021). Розвиток науково-методичної компетентності педагогічних працівників ЗП(ПТ)О у системі післядипломної освіти: науково-методичний посібник. Біла Церква: БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України. 8. Каменєва, Т. М. (2018). Теоретичні основи навчання. Київ, Україна: МНУЦ. 9. Кулішов В.С. (2022). Дидактика вищої школи: навчально-методичний посібник. Біла Церква: БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України. 10. Кучерявий, О.Г. (2022). Професійний і особистісний розвиток сучасного вчителя: монографія. Кропивницький: Імекс-ЛТД. 11. Резван, О. О., Приходько, А. М., Долгопол, О. О. (2021). Педагогіка вищої школи: навчальний посібник. Харків: ХНУМГ ім. О. М. Бекетова. 12. Староста, В. І. (2021). Педагогіка та психологія вищої школи: навч.-метод. посібник для самостійної роботи студентів. Ужгород: ДВНЗ «УжНУ». 13. Торба, Н. Г. (2022). Профілактика та корекція педагогічних конфліктів в закладах професійної освіти: навчально-методичний посібник. Біла Церква: БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України. 14. Тюріна, В. О., Котелюх, М. О., Федоренко, О. І., Червоний, П. Д., Червоный, П. Д., Бойко, С. М., & Гіренко, С. П. (2020). Педагогіка вищої школи: навчальний посібник. Харків : ФОП Бровін О.В. 15. Bates, B. (2023). Learning theories simplified: … and how to apply them to teaching. Sage Publications ltd. 16. Chankseliani, M., & McCowan, T. (2021). Higher education and the sustainable development goals. Higher Education, 81(1), 1-8. 17. Chankseliani, M., Qoraboyev, I., & Gimranova, D. (2021). Higher education contributing to local, national, and global development: new empirical and conceptual insights. Higher Education, 81(1), 109-127. 18. Christoffersen, J. (2023). Education reimagined: a revolutionary approach to vocational education. TECH42 Learning. 19. Fulher, K. H., & Prendergast, C. (2021). Improving student learning at scale. Routledge 20. Gigliotti, R. A. (2019). Crisis leadership in higher education: theory and practice. Rutgers University Press. 21. Harris, J. T., Lane, J. E. & et. al. (2022). Academic leadership and governance of higher education. Routledge. 22. Knapper, C. K., & Cropley, A. J. (2021). Lifelong Learning in Higher Education. routledge. 23. Levine, A., & Pelt, S. J. van. (2021). The great upheaval: higher education’s past, presents, and uncertain future. Johns Hopkins University Press. 24. Powers, K. KP, & Schloss, P. J. (2022). Organisationa and administration in higher education. Routledge. 25. Zhao, Y., Llorente, A. M. P., & Gomez, M. C. S. (2021). Digital competence in higher education research: A systematic literature review. Computers & Education, 168, 104212.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).