Методи аналізу та оптимізації складних систем

Спеціальність: Комп'ютерні науки
Код дисципліни: 8.122.00.O.004
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Системи штучного інтелекту
Лектор: Яковина В.С.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: 1. здатність досліджувати і моделювати явища та процеси в складних динамічних системах; 2. здатність оцінити доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах синтезу інформаційних систем; 3. здатність аналізувати та визначати критерії в межах предметної області, будувати моделі багатокритеріальних задач та вміти розв’язувати їх, проводити оцінку складних систем та на основі системного аналізу багатокритеріальних процесів, які виникають в заданій проблемній області; 4. здатність оптимізувати структуру та параметри складної системи в задачах синтезу інформаційних систем.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Системи штучного інтелекту. Аналітичні та чисельні методи досліджень.
Короткий зміст навчальної програми: Загальні принципи моделювання та теорії систем. Математичні методи моделювання систем. Класифікація систем. Теорія ієрархічних систем. Основні властивості задач оптимізації складних систем та підходи до їх вирішення. Генетичні алгоритми. Багатокритеріальна оптимізація. Складні динамічні системи. Елементи теорії надійності складних технічних систем. Марковські моделі функціонування складних систем.
Методи та критерії оцінювання: лабораторні роботи - 40 індивідуальне науково-дослідне завдання - 10 екзамен - 50
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Яковина В. С. Моделі, методи та засоби аналізу надійності програмних систем : монографія / Яковина В. С., Федасюк Д. В., Сенів М. М., Нитребич О. О. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2015. – 220 с. 2. Волочій Б.Ю. Технологія моделювання алгоритмів поведінки інформаційних систем. – Львів: Вид-во НУ "Львівська політехніка", 2004. – 220 с. 3. Дискретна оптимізація. Алгоритми та їхнє ефективне використання / І. В. Сергієнко, В. П. Шило, В. О. Рощин. – К. : Наукова думка, 2020, 142 с. 4. Комбінаторна оптимізація багатовимірних систем. Моделі багатовимірних систем інтелекту : монографія / Різник В. В. – Львів : Вид-во Львів. політехніки, 2019, 166 с.