Методи дослідження в матеріалознавстві
Спеціальність: Матеріалознавство
Код дисципліни: 8.132.00.O.011
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Матеріалознавство та інженерія матеріалів
Лектор: Лютий Павло Ярославович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
фахові компетентності:
ІНТ датність оволодіти методологією наукової та педагогічної діяльності, продукувати інноваційні наукові ідеї та проводити оригінальні наукові дослідження, розв’язувати науково-прикладні проблеми з оптимізації вибору існуючих матеріалів і технологій та створення нових для потреб промислового виробництва.
? ФК 2 - Оволодіння методами дослідження структури та фізико-механічних властивостей матеріалів;
Результати навчання: ЗН 7 - Знання сучасних методів визначення хімічного складу, структури та властивостей матеріалів
УМ 5 - Уміння застосовувати сучасні методи аналізу для встановлення структури, фазового складу та властивостей матеріалів
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: -
Короткий зміст навчальної програми: Навчити студентів основам теорії фізичних властивостей та впливу на них реальних структури і складу на фізичні властивості матеріалів. Ознайомити з методами дослідження властивостей. Навчити використовувати їх для рішення задач матеріалознавства
Опис: Основи кристалографії. Сингонії. Типи кристалічних ґраток. Координати атомів. Формульна одиниця. Теоретичний розрахунок густини матеріалів. Щільноупаковані структури. Фактор амо пишучі.
Класифікація дифрактометрів. Принцип роботи. .
Підготовка зразків до рентгенівського дослідження
Рентгенівський фазовий аналіз. Суть методу, можливості застосування.
Метод Рітвельда та його застосування для дослідження структури матеріалів.
Методи визначення температур фазових перетворень: диференційний термічний аналіз, диференційна амо пиш калориметрія, дилатометрія.
Методи визначення хімічного складу матеріалів. EDX/EDS та рентгенівський флуоресцентний аналіз.
Магнітні матеріали та методи дослідження магнітних властивостей.
Електричні властивості матеріалів. Термоелектричні явища та матеріали. Ефект Зеебека. Ефект Пельтьє. Ефект Томсона. Вимірювання електрорушійної сили
Гідридні матеріали. Методи визначення воденьсорбційної ємності матеріалів
Методи та критерії оцінювання: Опитування та допуск до виконання лабораторних робіт.
2. Захист лабораторних робіт, в тому числі виконаних за індивідуальними завданнями.
3. Екзаменаційний контроль з письмовою та усною компонентами.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 40 балів
Письмова компонента -50 балів
Усна компонента -10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Advanced composite materials / Louis A. Pilato, Michael J. Michno. Berlin ; New York : Springer-Verlag, c1994.
2. В. Копань. Композиційні матеріали : навчальні посібники / К. : Пульсари, 2004. - 196 с.
3. Стабільність композиционных материалов / И. М. Спиридонова, А. Д. Панасюк, Е. В. Суховая, А. П. Уманский / Днепропетровск : Свидлер А. Л., 2011. Опис 244 с. : іл., табл.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).