Теорія фазових перетворень
Спеціальність: Матеріалознавство
Код дисципліни: 8.132.00.M.026
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Матеріалознавство та інженерія матеріалів
Лектор: Плешаков Е.І., доцент, к.т.н.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів таких компетентностей:
загальних:
1) здатність на основі знання теоретичних та прикладних засад матеріалознавства, прогнозувати тенденції його розвитку ;
2) здатність ініціювати та проводити оригінальні наукові дослідження, ідентифікувати актуальні наукові проблеми, здійснювати пошук та критичне аналізування інформації, продукувати інноваційні конструктивні ідеї та застосовувати нестандартні підходи до вирішення складних і нетипових завдань;
3) Здатність презентувати та обговорювати одержані результати наукових досліджень англійською мовою в усній та письмовій формі, вільно читати та розуміти англомовні наукові тексти;
4) Здатність бути цілеспрямованим та наполегливим, само¬вдосконалюватись впродовж життя, усвідомлювати соціально-моральну відповідальність за одержані наукові результати;
фахових:
5) глибинне розуміння взаємозв’язку між хімічним складом, структурою, зовнішньою дією та властивостями матеріалів.
6) глибинне розуміння термодинаміки та кінетики фазових перетворень, дифузійних процесів;
7) розуміння сучасних технологій виробництва металевих, неметалевих, керамічних та композиційних матеріалів, технологій виготовлення виробів та забезпечення потрібних властивостей.
Результати навчання: Програмні результати навчання:
1) глибинні знання термодинаміки й фізичної кінетики фазових перетворень, типів діаграм фазових рівноваг, теорій дифузії в металах і сплавах, теоретичних основ дифузійних і бездифузійних перетворень в твердих тілах;
2) уміння керувати фазовими перетвореннями для створення матеріалів із заданими структурами та властивостями;
3) уміння застосовувати сучасні методи аналізу для встановлення структури, фазового складу та властивостей матеріалів;
4) уміння застосовувати знання про закономірності взаємозв’язку складу, структури, зовнішньої дії з механічними, фізичними та хімічними властивостями під час розв’язання теоретичних та прикладних завдань матеріалознавства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Філософія і методологія науки
Англійська мова для академічних цілей
Аналітичні та чисельні методи досліджень в галузі механічної інженерії
Методи дослідження в матеріалознавстві
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни розкриває загальні аспекти теорії фазових перетворень: термодинаміку, кінетику, механізми; характеризує дифузійні перетворення типу зародження – ріст, бездифузійні мартенситні перетворення; спінодальний розпад.
Опис: Характеристики термодинамічних систем. Термодинаміка й кінетика дифузійних фазових перетворень. Евтектоїдне перетворення. Перетворення в перенасичених твердих розчинах. Спінодальний розпад.
Виділення вторинних фаз (старіння). Перетворення упорядкування – зневпорядкування. Бездифузійні фазові перетворення. Термодинаміка й кінетика мартенситного перетворення. Ефект пам’яті форми.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: усне опитування, письмові звіти з лабораторних робіт, реферати за темою індивідуальних завдань (50%);
Екзаменаційний контроль: письмово-усна форма (50%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: 50 балів
Екзаменаційний контроль: 50 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. David A. Porter, Kenneth E. Easterling, Mohamed Sherif. Phase Transformations in Metals and Alloys. - Publisher: CRC Press , 2015. - 520 p.
2. Hubert I. Aaronson, Masato Enomoto, Jong K. Lee. Mechanisms of diffusional phase transformations in metals and alloys. - Boca Raton: CRC Press, 2010. - 667 p.
3. Новиков И.И. Теория термической обработки металлов. Учебник // М.: Металлургия, 1992, 271 с.
4. Jan Sieniawski, Aleksander Cyunczyk. Fizykochemia przemian fazowych. – Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, 2008. –189 s.
5. Christian J.W. The Theory of Transformations in Metals and Alloys. Imprint:Pergamon, 2002. – 1200 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).