Наукові основи та практика вдосконалення засобів метрологічного забезпечення
Спеціальність: Метрологія та інформаційно-вимірювальна техніка
Код дисципліни: 8.152.00.O.009
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Інформаційно-вимірювальних технологій
Лектор: Яцук Василь Олександрович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
- здатність здійснювати технічні заходи із забезпечення метрологічної простежуваності, правильності і повторюваності та відтворюваності результатів вимірювань і випробувань за міжнародними стандартами;
фахові компетентності:
- здатність застосовувати сучасні методи і засоби забезпечення єдності вимірювань в кібер-фізичних системах
Результати навчання: Підготовлений фахівець повинен вміти оцінити доцільність та можливість застосування нових методів і технологій під час проектування інтелектуальних систем вимірювання, управління забезпеченням єдності вимірювань, переносних метрологічних засобів, створення засобів вимірювання, комплексів та систем та їх оперативного метрологічного контролювання.
Аргументувати вибір методів розв’язування науково-прикладної задачі, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Метрологія та інженерія якості
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни розглядаються основні вимоги до можливостей побудови засобів оперативного контролювання метрологічного стану найсучасніших інформаційно-вимірювальних систем, в тому числі використовуваних для автоматизації процесів виготовлення, продажу та обслуговування систем управління якістю продукції, послуг. Вивчається топологія побудови кіберфізичних систем, види та виконання інтелектуальних засобів для їх метрологічного забезпечення. Значна увага приділяється нормативному забезпеченню, включаючи оперативне визначення поточного метрологічного стану, дистанційного калібрування та можливості метрологічної перевірки на місці експлуатації в реальному масштабі часу.
Опис: Сучасний стан забезпечення єдності та простежуваності вимірювань
Порівняльна характеристика методів автоматичного оперативного контролювання засобів вимірювальної техніки
Теоретичне визначення граничних можливостей методів автоматичного оперативного контролювання
Теоретичне дослідження можливостей забезпечення потрібної точності вимірювань з використанням адитивних тестів
Шляхи зменшення динамічних похибок вимірювань
Аналіз метрологічних властивостей класичних багатозначних кодокерованих мір напруги, опору та провідності
Аналіз метрологічних властивостей кодокерованих мір-імітаторів електричного опору з коригуванням похибок
Аналіз можливостей забезпечення єдності вимірювання опору в кіберфізичних системах
Встановлення граничних можливостей кодокерованих мір напруги з коригуванням похибок
Аналіз шляхів забезпечення єдності фізико-хімічних вимірювань
Шляхи коригування додаткових похибок пристроїв оперативного контролювання вимірювальних засобів на місці експлуатації
Теоретичні можливості апаратно-програмного коригування похибок сучасних вимірювально-інформаційних систем на місці експлуатації
Методи та критерії оцінювання: Використовуються такі методи оцінювання рівня знань:
- поточний контроль, розв’язування задач,;
- підготовка і захист індивідуальни наукових робіт;
- проведення семестрового іспиту.
Критерії оцінювання результатів навчання: Розподіл балів в 100 бальній шкалі.
Екзаменаційний контроль - 70 балів.
Екзаменаційний контроль (письмова частина ) - 50 балів.
Екзаменаційний контроль (усна частина )- 20 балів.
Поточний контроль - 30 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Поліщук Є.С. Метрологія та вимірювальна техніка: підручник / Є.С. Поліщук, М.М. Дорожовець, В.О. Яцук, В.М. Ванько, Т.Г. Бойко; за ред. проф. Є.С. Поліщука. – 2-е вид., доп. та переробл. - Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2012. – 544 с.
2. ДСТУ ISO 10012:2005 (ISO 10012:2003, IDT). Система керування вимірюваннями. Вимоги до процесів вимірювання та вимірювального обладнання. – Держспоживстандарт України, 2007. - Київ. - 20 с.
3. Яцук В.О., Малачівський П.С. Методи підвищення точності вимірювань. Львів, «Бескид-біт», 2008. – 368 с.
4. Cyber-Physical Systems. Metrological Issues, Editors S. Yatsyshyn, B. Stadnyk, IFSA Publishing, Barcelona, Spane, 2016.
5. F. Davoli, N. Meyer, R. Pugliese, S. Zappatore, Grid- Enabled Remote Instrumentation, Springer, New York, 2008.
6. Кіберфізичні системи: технології збору даних. Монографія: А.О. Мельник, О.Ю. Бочкарьов, Я.С. Парамуд, В.А. Голембо, В.О. Яцук; за ред. проф. А.О. Мельника. Львів: «Магнолія 2006», 2019.
8. Микийчук М.М. Активні імітатори електричного опору / Микийчук М.М., Яцук В.О., Стахів Р.І., Яцук Ю.В. – Львів: Растр-7, 2020. – 168 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).