Візуальна культура сучасного дизайну
Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 8.191.00.M.025
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: Дида Ірина Андріївна, кандидат архітектури, доцент
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення здобувачами освіти третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти навчальної дисципліни «Візуальна культура сучасного дизайну» сприяє формуванню у них відповідно до освітньо-наукової програми таких компетентностей:
інтегральна компетентність: здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіти методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження у сфері дизайну на міжнародному на національному рівні;
фахові компетентності:
ФК1: глибинні знання історичних засад розвитку теорії і практики дизайну, фундаментальних постулатів та парадигм у галузі дизайну, новітніх тенденцій розвитку дизайну та концептуальних ідей та методів класиків дизайну;
ФK3: глибинні знання теоретико-прикладних засад різних видів та сфер дизайну;
ФK6: уміння розробляти логічні та обґрунтовані проектно-художні системи, моделі тощо для конкретних мистецьких об’єктів у сфері дизайну.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПРН1, ЗН1 - здатність продемонструвати глибинні знання історичних та сучасних концептуально-методологічних та методичних засад дизайну;
ПРН1, ЗН2 - здатність продемонструвати глибинні знання вітчизняного і зарубіжного наукового доробку та практичного досвіду у сфері дизайну;
ПРН1, ЗН3 - здатність продемонструвати глибинні знання теоретико-прикладних засад широкого спектру різновидів та сфер дизайну;
ПРН2, УМ1 - застосовувати одержані знання з різних предметних сфер дизайну для формулювання та обґрунтування нових теоретичних положень і практичних рекомендацій у конкретній області дослідження;
ПРН2, УМ2 - інтегрувати та застосовувати одержані знання з різних міжпредметних сфер у процесі розв’язання теоретико-прикладних завдань у конкретній області дослідження;
ПРН2, УМ5 - здійснювати культурно-мистецьке моделювання та соціально-ергономічне діагностування різних процесів та об’єктів у сфері дизайну;
КОМ1 - уміння спілкуватись діловою науковою та професійною мовами, застосовувати різні стилі мовлення, методи і прийоми спілкування, демонструвати широкий науковий та професійний словниковий запас;
КОМ2 - уміння застосовувати сучасні інформаційно-комунікаційні інструменти і технології для забезпечення ефективних наукових та професійних комунікацій;
АіВ 1 - здатність самостійно проводити наукові дослідження та приймати рішення;
АіВ 2- здатність формулювати власні авторські висновки, пропозиції та рекомендації;
АіВ 3 - здатність усвідомлювати та нести особисту відповідальність за одержані результати дослідження.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
Філософія і методологія науки;
Традиції і новаторство у розвитку європейської культури.
Супутні і наступні:
Синтез мистецтв проектно-художньої діяльності у формуванні предметно-просторового середовища;
Семіотика в проектній культурі;
Етнокультурні традиції в сучасному дизайні.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна знайомить з сучасними науковими інтерпретаціями поняття візуальної культури, візуальними методами наукових досліджень; впливом функціональних завдань сучасного архітектурного середовища на процеси візуальних комунікацій, основними принципами відео екології в контексті сучасних вимог до візуальних характеристик середовища; впливом високих технологій на візуальні характеристики об’єктів дизайну. Візуальна культура сучасного дизайну розглядається в контексті її становлення та основних етапів історичного розвитку, та з врахуванням особливостей етнокультурної ідентичності. Візуальна культура розглядається на фоні суспільно - політичної та економічної ситуації, аналізуються впливи науково-технологічних досягнень у сфері візуальних комунікацій.
Очікується, що вивчення дисципліни допоможе аспіранту у науковому осмисленні, оцінці і прогнозуванні основних тенденцій розвитку процесів, що стосуються візуальних характеристик предметно-просторового середовища.
Опис: Зміст лекцій: поняття “Візуальна культура» та варіанти його сучасної інтерпретації. Візуальні методи в наукових дослідженнях; вплив на візуальну культуру і процес візуального сприйняття об’єктів сучасних умов функціонування предметно-просторового середовища; якісні зміни у візуальних характеристиках сучасного архітектурного середовища. Психологічний і суспільно-виховний аспект впливу візуальної культури дизайну; сучасні вимоги до візуальних характеристик архітектурного середовища відкритих просторів, передумови формування і чинники впливу; становлення і розвиток візуальної культури в дизайні предметно-просторового середовища; особливості і характеристики дизайну на основних історичних етапах його формування; візуальна культура в аспекті національної ідентичності архітектурного середовища. Колористичні та декоративні пріоритети дизайну в контексті архетипічних естетичних суспільних уявлень; вплив високих технологій в дизайні на стратегію розвитку візуальної культури сучасного суспільства; візуальна культура в житті сучасного суспільства.
Зміст практичних занять: візуальні методи наукових досліджень в архітектурі і дизайні та потенціал їх використання в науковій роботі аспіранта; відображення візуальної культури сучасного суспільства в дизайні реклами. Методи і художньо-композиційні засоби впливу на сучасного споживача, тенденції їх розвитку; візуальна культура європейського дизайну, її зміни в аспекті історичного розвитку; традиційні особливості візуальної культури дизайну в Україні – витоки, розвиток і перспективи збереження; декоративні деталі, їх зміст, роль та значення для ідентифікації візуальної культури; колір дизайнерського продукту, особливості його використання та символічно-змістове значення в різних візуальних культурах; наукові гіпотези і прогнози щодо перспектив розвитку візуальної культури дизайну в майбутньому.
Методи та критерії оцінювання: Контроль рівня знань аспіранта відбувається поетапно: у формі оцінювання знань, які аспірант виявляє в процесі дискусій та відповідей підчас практичних занять, перевірки самостійної роботи, і у формі підсумкового семестрового екзамену. Сума всіх отриманих на цих контрольних заходах балів становить кінцеву оцінку успішності аспіранта.
Екзамен є обов’язковою формою підсумкового семестрового контролю, що дозволяє системно оцінити рівень засвоєння студентом дисципліни «Візуальна культура сучасного дизайну».
Критерії оцінювання результатів навчання: Підсумковий семестровий бал з дисципліни «Візуальна культура сучасного дизайну» (максимально 100) складається з балів, отриманих в результаті роботи підчас семестру (40), і балів, отриманих за результатами екзаменаційного контролю (60) .
Протягом семестру аспірант може набрати максимально 40 балів: 20 за результатами роботи на практичних заняттях (участь в дискусії, усні відповіді) і ще 20 – за виконання індивідуального науково-дослідного завдання (об’ємом 10-15 стор.), яке пов’язує проблематику візуальної культури середовища з тематикою дисертаційного дослідження аспіранта. Ще 60 балів аспірант може отримати за результатами підсумкового контролю знань на екзамені. Таким чином, аспірант отримує суму балів (максимально 100), що відображають рівень його знань з дисципліни «Візуальна культура сучасного дизайну». Екзаменаційний контроль відбувається у формі усної відповіді на питання (в кількості 3-х, відповідь на кожне питання оцінюється максимально в 20 балів), подані в екзаменаційному білеті, і, за потреби, на додаткові супутні запитання.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Cherkes B. S. Arkhitektura suchasnosti. Ostannya tretyna KHKH – pochatok KHKHI stolit?: navch. posib. / B. S. Cherkes, S. M. Linda. – L?viv : NU "L?vivs?ka politekhnika", 2010. – 384 s.
2. Posats?kyy B. S. Prostir mista i mis?ka kul?tura (na zlami KHKH-KHKHI st.) : monohrafiya / Posats?kyy B. S. – L?viv : NU "L?vivs?ka politekhnika", 2007. – 208 s.
3. Kaduryna A. Symvolyka v arkhytekturnom dekore (na prymere h.Odessy): monohrafyya /Antonyna Kaduryna - Odessa: Astroprynt, 2015.-272 s.
4. Fomenko O.A. Vyzual?naya ekolohyya arkhytektury: monohrafyya / O.A.Fomenko, S.H.Chechel?nytskyy, Kharkiv: KHNAHKH, 2011. – 370 s.
5. Lotman YU.M. Nepredskazuemye mekhanyzmy kul?tury /YU.M.Lotman, Tallyn: vyd-vo Tallins?koho un-tu, 2010, - 223 s.
6. Pile J. A History of Interior Design / John Pile, Hoboken, New Jersey: John Wiley& Sons, 2005. – 453p.
Сучасні вітчизняні та закордонні періодичні наукові видання.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).