Системи організації та управління дорожнім рухом
Спеціальність: Транспортні технології (за видами)
Код дисципліни: 8.275.00.M.028
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: кандидат технічних наук, доцент, завідувач кафедри транспортних технологій Юрій Ройко
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні:
1. Здатність до письмової та усної комунікації українською та англійською мовами (ЗК1);
2. Здатність навчатися, сприймати набуті знання в предметній області та інтегрувати їх із уже наявними (ЗК2);
3. Уміння бути критичним та самокритичним для розуміння чинників, які мають позитивний чи негативний вплив на комуні¬кацію, та здатність визначити та врахувати ці чинники в конкрет¬них комунікаційних ситуаціях (ЗК3);
4. Уміння планувати та керувати часом (ЗК4);
5. Здатність продукувати нові наукові та науково-прикладні ідеї, проявляти креативність, здатність до системного мислення (ЗК6);
6. Здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різ¬них наукових вітчизняних та закордонних джерел (ЗК7);
7. Орієнтація на безпеку (ЗК8);
8. Набуття гнучкого способу мислення, який дає можливість зрозуміти й розв’язувати науково-прикладні задачі, зберігаючи при цьому критичне відношення до усталених наукових концепцій (ЗК9);
9. Здатність ефективно використовувати у науковій практиці різні теорії в царині науково-прикладних досліджень за спеціальністю «Транспортні технології (за видами)» (ЗК10);
10. Уміння розв’язувати науково-прикладні задачі та приймати відповідні обґрунтовані рішення (ЗК11);
11. Знання та розуміння предметної області і розуміння проблем галузі транспорту (ЗК14);
12. Уміння працювати у міжнародному контексті (ЗК15);
13. Уміння думати абстрактно, здатність до аналізу та синтезу, що дозволяє формулювати висновки для різних типів складних управлінських задач, здійснювати планування, аналіз, контроль та оцінювання власної роботи та роботи інших осіб (ЗК18);
14. Навики з використання інформаційних та комунікативних технологій, розроблення та впровадження комп’ютерних програм і використання існуючих у галузі транспорту (ЗК25).
Фахові:
1. Поглиблені знання фундаментальних наук, в обсязі, необхідному для освоєння дисциплін, що забезпечують знання за обраною спеціальністю та дисциплін вільного вибору аспіранта (ФК1);
2. Поглиблені знання в галузі транспорту, необхідні для освоєння дисциплін, що забезпечують знання за обраною спеціальністю та дисциплін вільного вибору аспіранта (ФК2);
3. Поглиблені знання наукових понять, теорій і методів, необхідних для розуміння принципів роботи та функціонального призначення устаткування та засобів у сфері транспорту (ФК3);
4. Поглиблені знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів в галузі транспорту (ФК4);
5. Здатність складати, оформлювати і оперувати документацією в галузі транспорту під час формування та реалізації транспортних технологій (ФК5);
6. Знання основ охорони праці, виробничої санітарії і пожежної безпеки при організації транспортних технологій (ФК6);
7. Здатність організовувати науково-педагогічну діяльність та процес створення і розвиток транспортних технологій (ФК7);
8. Здатність розуміти і враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні аспекти, що впливають на формування поточних та перспективних рішень (ФК8).
Результати навчання: Знання:
1. Отримання знань для дослідження та розроблення комплексу технічних засобів розвитку транспортних систем, визначення закономірностей впливу їх і природнього довкілля (ЗН2);
2. Розуміння інструментів та стратегій, що мають відношення до організації та технології технічного обслуговування, діагностування та ремонту транспортних засобів, проблем безпеки транспорту та закономірностей впливу чинника людини на транспортні процеси (ЗН3);
3. Знання і розуміння наукових принципів, що лежать в основі формування попиту на транспортні послуги (ЗН4);
4. Знання основ формування національної транспортної мережі, взаємодії її з транспортними системами інших країн (ЗН5);
5. Поглиблені знання закономірностей формування вантажо- та пасажиропотоків, організації управління ними й розроблення методів організації транспортних процесів, заснованих на принципах логістики (ЗН6);
6. Знання та розуміння методологій проектування та модернізації методів, технологій і технічних засобів транспортування для організації міжнародних, змішаних, комбінованих, інтермодальних перевезень відповідно до нормативних вимог чинних стандартів і технічних умов (ЗН8);
7. Знання сучасних досягнень інноваційних технологій в галузі транспорту, регулювання дорожнього руху, управління транспортними потоками (ЗН9);
8. Здобуття поглиблених знань та розумінь, що відносяться до спеціальності 275 Транспортні технології (за видами), які будуть достатніми, щоб успішно організовувати та проводити наукові дослідження і успішно прилюдно захищати їх результати на наукових семінарах та спеціалізованих вчених радах (ЗН12).
Уміння:
1. Застосовувати набуті знання і розуміння для ідентифікації, формулювання і розв’язання завдань розвитку транспортного комплексу, використовуючи сучасні наукові методи (УМ1);
2. Розраховувати, проектувати, досліджувати вулично-дорожню мережу, організацію і регулювання дорожнього руху, транспортні процеси вантажних і пасажирських перевезень, навантажувально-розвантажувальні роботи, проводити маркетинговий аналіз (УМ5);
3. Ідентифікувати, класифікувати та описувати виробничу діяльність у галузі транспорту (УМ8);
4. Поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію діяльності для розв’язання науково-прикладних завдань у галузі транспорту з урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних та виробничих інтересів (УМ9);
5. Використовувати у науково-педагогічній практиці знання з транспортних технологій, застосовувати методологічний інструментарій пізнання, аналізувати отримані результати досліджень в рамках існуючих теорій, робити обґрунтовані висновки (УМ12).
Комунікація:
1. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях (КОМ2).
Автономія і відповідальність:
1. Здатність усвідомлювати потребу навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових знань (АіВ2);
2. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики (АіВ3).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Системний аналіз на транспорті;
Наукові основи транспортних процесів і систем;
Моделювання у транспортних системах.
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни здобувач набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо аналізу транспортних систем у сфері дорожнього руху, ґрунтуючись на результатах проведення різноманітних досліджень, прогнозування та моделювання його показників. Деталізовано розглядаються раціональність та оптимальність застосування різних засобів і методів регулювання руху його учасників, зокрема, під час застосування автоматизованих систем керуванням рухом. Весь комплекс такої інформації відповідає вимогам прогресивних сучасних методів удосконалення середовища руху.
Опис: 1. Логістика, закони кібернетики та управління системою «Дорожні умови – транспортні потоки».
2. Завдання, класифікація, методи та методологія транспортних досліджень.
3. Опрацювання результатів транспортних досліджень. Виявлення та аналіз закономірностей.
4. Методи прогнозування параметрів транспортних систем. Формалізовані методи прогнозування.
5. Методи прогнозування показників учасників дорожнього руху.
6. Математичні моделі довготермінового прогнозування в системі «Водій – автомобіль – дорога – середовище» (ВАДС).
7. Проблеми руху на існуючій та планованій території і шляхи їх вирішення.
8. Закономірності руху транспортного засобу у транспортному потоці.
9. Характеристика показників та енергія транспортного потоку
10. Взаємозв’язок показників транспортного потоку та їх похідні характеристики.
11. Оцінка пропускної здатності дороги (вулиці) та її елементів, як імовірнісної просторово-часової характеристики.
12. Планувальні особливості території урбанізованого простору та їх вплив на закономірності зміни показників учасників дорожнього руху.
13. Регулювання руху на елементах вулично-дорожньої мережі.
14. Особливості формування та технологія управління затримками руху на елементах вулично-дорожньої мережі.
15. Автоматизовані системи управління дорожнім рухом та особливості їх застосування.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: захист індивідуального науково-дослідного навчання; захист звіту з практичних робіт.
Екзаменаційний контроль: письмова (у вигляді трирівневих тестів) та усна компонента
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна сумарна кількість балів за вивчення дисципліни – 100 балів.
Максимально можлива сума балів за поточний контроль – 40 балів, з яких за захист індивідуального науково-дослідного навчання – 25 балів; за захист звіту з практичних робіт – 15 балів.
Максимально можлива сума балів за екзаменаційний контроль – 60 балів, з яких письмова компонента – 55 балів; усна компонента – 5 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Форнальчик Є.Ю., Могила І.А., Трушевський В.Е., Гілевич В.В. Управління дорожнім рухом на регульованих перехрестях у містах: монографія / за заг. ред. Є.Ю. Форнальчика. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. – 236 с.
2. Системологія на транспорті. Організація дорожнього руху [Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.]; за ред. М. Ф. Дмитриченка. – К. : Знання України, 2007. – 452 с. – (5 кн./ Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.; кн. 4).
3. Системологія на транспорті. Технологія наукових досліджень і технічної творчості [Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.] ; за ред. М. Ф. Дмитриченка. – К. : Знання України, 2007. – 318 с. – (5 кн./ Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.; кн. 2).
4. Системологія на транспорті. Ергономіка [Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.] ; за ред. М. Ф. Дмитриченка. – К. : Знання України, 2008. – 255 с. – (5 кн./ Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.; кн. 5).
5. Доля В.К. Прогнозування параметрів транспортних систем. / В.К. Доля, Я.В. Санько, Т.О. Самісько. – Х.: ХНАМГ, 2012. – 312 с.
6. Поліщук В. П. Теорія транспортного потоку : методи та моделі організації дорожнього руху / В. П. Поліщук, О. П. Дзюба. – К. : Знання України, 2008. – 175 с.
7. Організація та регулювання дорожнього руху: підручник / За заг. ред. В. П. Поліщука; О. О. Бакуліч, О. П. Дзюба, В. І. Єресов та ін. – К. : Знання України, 2012. – 467 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).