Історична соціологія міжнародних відносин
Спеціальність: Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії
Код дисципліни: 8.291.00.M.015
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к.п.н., доцент Демчишак Руслан Богданович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: 1. Уміння оцінити доцільність та можливість застосування нових методів і технологій при дослідженні міжнародних відносин та світової політики.
2. Уміння ефективно спілкуватись на професійному та громадському рівнях рідною та іноземними мовами.
3. Уміння досліджувати і моделювати явища та процеси в складних динамічних глобальній та регіональних системах міжнародних відносин
4. Уміння чітко та ефективно презентувати результати дослідження (у тому числі іноземною мовою) та обговорювати отримані результати, здійснювати трансфер набутих знань.
5. Уміння застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу елементів та систем глобального та регіонального рівня, характерних обраній сфері наукових досліджень.
6. Уміння розрізняти різні історичні підходи у соціології міжнародних відносин, погляди на проблеми війни і миру, міжнародного конфлікту, геополітики, співвідношення між суб’єктами міжнародних відносин, тенденцій цивілізаційного розвитку.
Результати навчання: -здатність демонструвати фундаментальні знання сучасних теорій, концепцій, історії розвитку та сучасного стану наукових досліджень у сфері міжнародних відносин та світової політики;
-знання та навики наукового дослідження актуальних проблем міжнародних відносин, розробки та реалізації нових інноваційних проектів у сфері міжнародних відносин;
- уміння застосовувати набуті знання і розуміння для наукового аналізу систем глобального та регіонального рівня;
-уміння досліджувати і моделювати явища та процеси у складних динамічних системах міжнародних відносин.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Актуальні проблеми соціогуманітарних наук. Методи і методологія дослідження міжнародних відносин
Короткий зміст навчальної програми: Витоки та становлення Історичної соціології міжнародних відносин. Неомарксистський та неовеберіанський напрямки в ІСМВ. Світ-системна концепція І. Валлерстайна.Наукові концепції П. Андерсона та А. Франка.Теорія геополітичної динаміки Р. Коллінза та погляди на процес глобалізації Е. Гідденса. М. Манн про владу в ХХІ ст. Сучасне суспільство Р. Бендікса. Б. Мур про індустріальне суспільство. Чинники формування цивілізацій В. Мак-Ніла. Концепція м’якої сили Д. Ная.
Опис: У межах дисципліни розглядаються питання витоків та становлення Історичної соціології міжнародних відносин, розвитку неомарксистського напрямку в ІСМВ та неовеберіанського напрямку в ІСМВ, досліджуються погляди представників цих напрямів на проблеми війни і миру, міжнародного конфлікту, геополітики, співвідношення між суб’єктами міжнародних відносин, тенденцій цивілізаційного розвитку, проблем глобалізації.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (40 %): усне опитування, відповіді на семінарах, індивідуальні завдання.
Підсумковий контроль (60 % ): екзамен ( трьохрівневе тестування).
Критерії оцінювання результатів навчання: --Виступи на семінарському занятті за питаннями, визначеними в Плані семінарського заняття (макс. бал–3) *
/Відповідь повна, змістовна, логічна, з послідовним викладом матеріалу, висновки та узагальнення обґрунтовані; студент демонструє глибоке розуміння предмету, самостійність та критичність мислення, вміння аналізувати, аргументовано доводити свою позицію, логічно й послідовно викладати матеріал, здійснювати прогнози та надавати пропозиції/.
-Підготовка реферату та виступ із доповіддю (макс. бал – 4) **.
/Реферат підготовлений відповідно до запропонованої теми та написаний згідно з самостійно розробленим студентом планом із дотриманням технічних вимог щодо оформлення реферату.
Доповідь за темою реферату -- повна, комплексна, з всебічним висвітленням запропонованих у плані питань, вичерпна, чітка, логічна, аргументована, з обґрунтованими теоретичними положеннями, з послідовним викладом змісту, власним баченням розв’язання проблеми, наведенням прикладів та фактів практичного застосування теоретичних положень. Відповідь демонструє системні та глибокі знання програмного матеріалу, вільне володіння понятійним апаратом, вміння самостійно та критично мислити, надавати оцінки, обґрунтовувати власну думку, використана широка джерельна база.
-Доповнення до основних виступів колег, участь в обговоренні проблемних питань, постановка запитань колегам (макс.бал –2) ***.
/Доповнення суттєве, змістовне, логічно-аргументоване, з обґрунтованими теоретичними положеннями та висновками; активна участь в обговоренні проблемних питань із демонстрацією розуміння предмету та самостійністю суджень
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1) Іванець Т. М. Соціологія міжнародних відносин : навч. посіб. Київ :
Видавництво Ліра-К, 2021. 232 с.
2) Мартинов Ю. А. Історична соціологія. К.: Рада, 2004. 288 с.
3) Мартинов Ю. А. Історична соціологія за доби глобалізації [Електроннийресурс] // Український соціум. – 2006. – № 5. – С. 23-29.
4) Основи теорії міжнародних відносин: навч.пос. / Дорош Л. О., Здоровега М. В., Івасечко О. Я. та ін. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. 244 с.
5) Історія міжнародних відносин: навч. посіб. / Я.Б. Турчин, Р.Б. Демчишак, Т.І. Плазова. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2013. – 140 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).