Демократична трансформація у країнах Центральної та Східної Європи
Спеціальність: Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії
Код дисципліни: 8.291.00.M.009
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к.п.н., доцент Демчишак Руслан Богданович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ІК. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми під час професійної діяльності у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, проводити дослідницько-інноваційну діяльність, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань, а також практичне впровадження отриманих результатів.
ФК 1. Грунтовні знання про сучасні проблеми міжнародних відносин, теорії, концепції та методи дослідження у сфері міжнародних відносин та світової політики;
ФК 2. Розуміння теоретико-методологічних основ наукових досліджень у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, вміння їх ефективно застосовувати для аналізу та прогнозування проблем і тенденцій розвитку глобальної та регіональних міжнародних систем
ФК 3. Здатність ефективно застосовувати методи аналізу, моделювання та прогнозування при проведенні наукових досліджень у сфері міжнародних відносин;
ФК 5. Здатність самостійно розробляти програму конкретного наукового дослідження у сфері міжнародних відносин, надавати експертну оцінку сучасним міжнародним подіям і процесам.
Результати навчання: ЗН 2. Досліджувати і моделювати явища та процеси у складних динамічних системах міжнародних відносин;
ЗН 3. Знання та навики наукового дослідження актуальних проблем міжнародних відносин, розробки та реалізації нових інноваційних проектів у сфері міжнародних відносин;
УМ 1. Застосовувати набуті знання і розуміння для наукового аналізу систем глобального та регіонального рівня;
УМ 2. Досліджувати і моделювати явища та процеси у складних динамічних системах міжнародних відносин.
УМ 3. Застосовувати системний підхід, інтегруючи знання з інших дисциплін та враховуючи суспільно-політичні аспекти під час розв’язання теоретичних та прикладних завдань обраної сфери наукових досліджень.
Ком 2. Уміння чітко та ефективно презентувати результати дослідження (у тому числі іноземною мовою) та обговорювати отримані результати, здійснювати трансфер набутих знань
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Перереквізит: Актуальні проблеми соціогуманітарних наук
- Коререквізит: Методи і методологія дослідження міжнародних відносин
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни розглядаються питання сутності процесів демократичної трансформації, специфіки їх прояву у країнах Центрально-Східної Європи, зв’язку із вибором зовнішньополітичного курсу державами регіону. Трансформації у країнах Центрально-Східної Європи вивчаються в усіх сферах політичної системи суспільства і розглядаються як необхідна умова євроінтеграції
Опис: Оксамитові революції у країнах Центрально-Східної Європи, їх національна специфіка
Процес демократизації як основа політичного реформування в державах Вишеградської групи
Внутрішньосуспільні трансформації у країнах Центрально-Східної Європи як необхідна умова євроінтеграції
Трансформація системи владних інститутів у державах регіону ЦСЄ
Еволюція партійних та виборчих систем у країнах Центрально-Східної Європи
Розвиток місцевого самоврядування у країнах регіону ЦСЄ
Етнополітичні процеси у країнах Центрально-Східної Європи
Европейська та евроатлантична інтеграція як констатація успішності демократичної трансформації у країнах Центральної та Східної Європи
Методи та критерії оцінювання: - Поточний контроль (40 %): усне опитування, відповіді на семінарах, написання рефератів.
- Підсумковий контроль (60 % ): екзамен ( трьохрівневе тестування).
Критерії оцінювання результатів навчання: -Виступи на семінарському занятті за питаннями, визначеними в плані семінарського заняття (макс. бал – 5)
/Відповідь повна, змістовна, логічна, з послідовним викладом матеріалу, висновки та узагальнення обґрунтовані; аспірант демонструє розуміння предмету, самостійність та критичність мислення, вміння аналізувати, аргументовано доводити свою позицію, логічно й послідовно викладати матеріал, здійснювати прогнози та надавати пропозиції/.
-Підготовка реферату та виступ із доповіддю (макс. бал – 5).
/ Реферат підготовлений відповідно до запропонованої теми та написаний згідно з самостійно розробленим аспірантом планом із дотриманням технічних вимог щодо оформлення реферату.
Доповідь за темою реферату -- повна, комплексна, з всебічним висвітленням запропонованих у плані питань, вичерпна, чітка, логічна, аргументована, з обґрунтованими теоретичними положеннями, з послідовним викладом змісту, власним баченням розв’язання проблеми, наведенням прикладів та фактів практичного застосування теоретичних положень. Відповідь демонструє системні та глибокі знання програмного матеріалу, вільне володіння понятійним апаратом, вміння самостійно та критично мислити, надавати оцінки, обґрунтовувати власну думку, використана широка джерельна база.
-Доповнення до основних виступів колег, участь в обговоренні проблемних питань, постановка запитань колегам (макс. бал – 2).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література:
1. Бокало Н. Проблеми і перспективи демократизації в країнах центрально-східної Європи (на прикладі Вишеградської четвірки) / Н. Бокало, С. Трохимчук. – Львів, 2000. – 68 с.
2. Бочаров С. В. Шлях Польщі до Європейського Союзу: моногр. / С.В. Бочаров; Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України, Донецький національний університет, Історичний факультет. – Донецьк: ДонНУ, 2011. – 270 с.
3. Вахудова А. Нерозділена Європа: демократія, важелі впливу та інтеграція після комунізму / Анна Вахудова. – К.: Вид.дім «Києво-Могилянська академія», 2009. – 379 с.
4. Демократизація і Європейський Союз: країни Центральної і Східної Європи в першому десятилітті XXI ст. / [Адам Боднар ... [та ін.] ; передмова, вступ, загальні висновки: Леонардо Морліно і Войцех Садурський: редактор В'ячеслав Вишневий; переклад з англійської Олександра Кислюка]. – Київ : Український письменник, 2012. – 267 с.
5. Політичні трансформації у країнах Центральної Європи наприкінці ХХ – на початку ХХІ століть: Навчальний посібник / Упоряд. М. Лендьел. – Ужгород: Поліграфцентр “Ліра”, 2016. – 464 с.
6. Демчишак Р.Б. Особливості євроінтеграційного процесу Польщі: внутрішньополітичний та зовнішньополітичний виміри / Р.Б. Демчишак // Науковий журнал “Гуманітарні візії” – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. – № 2(2) – С.13-19.
7. Beata Huszka The power of perspective: why EU membership still matters in the Western Balkans/ Beata Huszka// European Council on Foreign Relations. – January 2020. -URL: https://www.ecfr.eu/page/-/the_power_of_perspective_why_eu_membership_still_matters_in_western_balkans.pdf
8. Klicperova-Baker M. Democracy – institutionalized conflict resolution: Social psychological explanation of its decline/ Klicperova-Baker M., Feierabend I. K // Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology. – 2020. – №26 (2). – рр. 227–229.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).