Тіньова економіка та економічна безпека

Спеціальність: Управління фінансово-економічною безпекою
Код дисципліни: 7.073.12.O.004
Кількість кредитів: 4.50
Кафедра: Адміністративний та фінансовий менеджмент
Лектор: Познякова Олена Ігоріна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни "Тіньова економіка та економічна безпека" є розкриття ключових аспектів еномену тіньової економіки та формування розуміння її впливу на суспільство та економіку. Ця дисципліна спрямована на надання студентам необхідних знань і навичок, які дозволять їм впливати на запобігання та боротьбу з різними спектами тіньової економіки, включаючи податкові ухилення, корупцію та інші прояви. Вивчення цієї дисципліни також сприяє формуванню економічної безпеки нації та розвитку навичок аналізу та прийняття рішень у галузі боротьби з тіньовою економікою. Крім того, метою цієї навчальної дисципліни є підготовка студентів до вирішення практичних завдань, пов'язаних з виявленням, аналізом та запобіганням ризикам, що виникають у контексті тіньової економіки. Вивчення "Тіньової економіки та економічної безпеки" сприяє розвитку критичного мислення, комунікативних навичок і здатності налізувати складні ситуації в сфері економіки та правопорядку. Метою дисципліни є підготовка студентів до ролі активних ромадян, які можуть сприяти підвищенню рівня економічної безпеки та зростанню добробуту суспільства.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні; ЗК2. Здатність до спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності); ЗК5. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів); ЗК7. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу фахові компетентності: СК1. Здатність обирати та використовувати концепції, методи та інструментарій менеджменту, в тому числі у відповідності до визначених цілей та міжнародних стандартів; СК2. Здатність встановлювати цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за якими організація визначає подальші напрями розвитку, розробляти і реалізовувати відповідні стратегії та плани; СК4. Здатність до ефективного використання та розвитку ресурсів організації; СК7. Здатність розробляти проекти, управляти ними, виявляти ініціативу та підприємливість; СК9. Здатність аналізувати й структурувати проблеми організації, приймати ефективні управлінські рішення та забезпечувати їх реалізацію; СК10. Здатність до управління організацією та її розвитком.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: РН 1. Критично осмислювати, вибирати та використовувати необхідний науковий, методичний і аналітичний інструментарій для управління в непередбачуваних умовах; РН 2. Ідентифікувати проблеми в організації та обґрунтовувати методи їх вирішення; РН 6. Мати навички прийняття, обґрунтування та забезпечення реалізації управлінських рішень в непередбачуваних умовах, враховуючи вимоги чинного законодавства, етичні міркування та соціальну відповідальність; РН 10. Демонструвати лідерські навички та вміння працювати у команді, взаємодіяти з людьми, впливати на їх поведінку для вирішення професійних задач; РН 13. Вміти планувати і здійснювати інформаційне, методичне, матеріальне, фінансове та кадрове забезпечення організації (підрозділу).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Державне регулювання економіки
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни "Тіньова економіка та економічна безпека" передбачає оволодіння знань та практичних навичок щодо феномену тіньової економіки, яка стала невід'ємною частиною сучасного економічного середовища. Ця дисципліна дозволить студентам розглянути основні аспекти тіньової економіки, її вплив на економічну безпеку та методи боротьби з цим явищем. Студенти зможуть визначити роль та важливість економічної безпеки для стабільності суспільства та держави, а також навчитися використовувати інструменти та підходи для захисту економічної системи від негативних впливів тіньової економіки. Під час навчання студенти вивчатимуть різні аспекти тіньової економіки, такі як фінансові схеми, уникання податків, корупція, та її вплив на розвиток держави та громадян. Основною метою дисципліни є підготовка студентів до аналізу та прийняття рішень у сфері економічної безпеки та боротьби з тіньовою економікою в різних сферах життя та діяльності, включаючи бізнес, державну службу, та громадську діяльність.
Опис: Теми, що вивчаються у дисципліні 1.Тіньова економіка: поняття, причини, різновиди 2 Вплив тіньової економіки на економічну безпеку країни 3 Методи оцінки тіньового і неформального секторів економіки 4 Методи попередження розвитку тіньового 5 Тіньова економіка в сфері фінансів та банківської справи 6 Податкові ухиляння та уникнення податків. 7 Тіньова економіка та сфера міжнародної торгівлі. 8. Ефективне регулювання відносин власності для забезпечення економічної безпеки країни 9 Політика відкритих реєстрів для забезпечення економічної безпеки
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності аспірантів до занять у таких формах: • вибіркове усне опитування перед початком занять; • фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами протягом 5-10 хв.; • фронтальна перевірка виконання домашніх завдань; • оцінка активності аспіранта у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.; • захист індивідуального науково-дослідного завдання . Контрольні запитання поділяються на: • а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді; • б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру; • в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; • г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації; • д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення (наприклад, вивчених хімічних явищ). Під час контролю знань та умінь студентів дотримуюсь таких вимог: • індивідуальний характер контролю; • своєчасність та систематичність контролю; • об’єктивність та справедливість оцінювання; • врахування вікових особливостей студентів; • обґрунтоване та аргументоване оцінювання робіт та відповідей; • урізноманітнення форм та видів контролю. Підсумковий контроль являє собою іспит у письмовій формі з усною компонентою відповідно до затверджених на засіданні кафедри АФМ екзаменаційних завдань, з метою оцінки знань і навиків студента
Критерії оцінювання результатів навчання: Загальна кількість балів - 100 Практична робота - 20 балів лабораторні роботи - 20 балів письмова екзаменаційна робота - 45 балів усна компонента - 15 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Біляєв, О. (2020). Віртуальні активи та економічна безпека. Навчальна книга - Богдан. 2.Гаврилюк, О., & Шапран, В. (2018). Боротьба з корупцією та тіньовою економікою в Україні. Консалтингова фірма "Інтерконтакт Консалтинг". 3.Гаврилюк, Ю. І. (2018). Економічна безпека України: проблеми та рішення. Київський університет. 4.Кліменко, В., & Лисюк, І. (2017). Економічна безпека країни: підручник. Літера ЛТД. 5.Schneider, F., & Enste, D. H. (2020). The Shadow Economy: An International Survey. Cambridge University Press. 6.Kohli, H. S. (2017). Corruption, Shadow Economy and Income Inequality: An Empirical Analysis. World Scientific Publishing. 7.Schneider, B., & Schneider, F. (2021). The Underground Economy: Global Evidence of Its Size and Impact. Edward Elgar Publishing. 8.Weimer, M. E. (2021). Economic Security: Neglected Dimension of National Security?. Brookings Institution Press. Допоміжна Допоміжна 1.Закон України про боротьбу з корупцією (2014). Відомості Верховної Ради України, 28, 156. 2.Закон України про оподаткування прибутку підприємств (2020). Офіційний вісник України, 49, 1590. 3.Закон України про відкриті дані (2015). Відомості Верховної Ради України, 29- 30, 164. 4.Спеціальний доповідь Групи Всесвітнього банку про тіньову економіку (2019). Всесвітній банк. 5.Звіт Міжнародного валютного фонду про стан економічної безпеки (2020). Міжнародний валютний фонд. 6.Доповідь Групи експертів ООН про корупцію та її вплив на економіку (2018). Організація Об'єднаних Націй. . 7.Аналітичний звіт Міжнародного монетарного фонду "Тіньова економіка у світі" (2017). Міжнародний монетарний фонд.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Тіньова економіка та економічна безпека (курсовий проєкт)

Спеціальність: Управління фінансово-економічною безпекою
Код дисципліни: 7.073.12.O.007
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Адміністративний та фінансовий менеджмент
Лектор: Яремко І.І.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою виконання курмового проекту з дисципліни "Тіньова економіка та економічна безпека" є розкриття ключових аспектів еномену тіньової економіки та формування розуміння її впливу на суспільство та економіку. Ця дисципліна спрямована на надання студентам необхідних знань і навичок, які дозволять їм впливати на запобігання та боротьбу з різними спектами тіньової економіки, включаючи податкові ухилення, корупцію та інші прояви. Вивчення цієї дисципліни також сприяє формуванню економічної безпеки нації та розвитку навичок аналізу та прийняття рішень у галузі боротьби з тіньовою економікою. Крім того, метою цієї навчальної дисципліни є підготовка студентів до вирішення практичних завдань, пов'язаних з виявленням, аналізом та запобіганням ризикам, що виникають у контексті тіньової економіки. Вивчення "Тіньової економіки та економічної безпеки" сприяє розвитку критичного мислення, комунікативних навичок і здатності налізувати складні ситуації в сфері економіки та правопорядку. Метою дисципліни є підготовка студентів до ролі активних ромадян, які можуть сприяти підвищенню рівня економічної безпеки та зростанню добробуту суспільства.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні; ЗК2. Здатність до спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності); ЗК5. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів); ЗК7. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу фахові компетентності: СК1. Здатність обирати та використовувати концепції, методи та інструментарій менеджменту, в тому числі у відповідності до визначених цілей та міжнародних стандартів; СК2. Здатність встановлювати цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за якими організація визначає подальші напрями розвитку, розробляти і реалізовувати відповідні стратегії та плани; СК4. Здатність до ефективного використання та розвитку ресурсів організації; СК7. Здатність розробляти проекти, управляти ними, виявляти ініціативу та підприємливість; СК9. Здатність аналізувати й структурувати проблеми організації, приймати ефективні управлінські рішення та забезпечувати їх реалізацію; СК10. Здатність до управління організацією та її розвитком.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: РН 1. Критично осмислювати, вибирати та використовувати необхідний науковий, методичний і аналітичний інструментарій для управління в непередбачуваних умовах; РН 2. Ідентифікувати проблеми в організації та обґрунтовувати методи їх вирішення; РН 6. Мати навички прийняття, обґрунтування та забезпечення реалізації управлінських рішень в непередбачуваних умовах, враховуючи вимоги чинного законодавства, етичні міркування та соціальну відповідальність; РН 10. Демонструвати лідерські навички та вміння працювати у команді, взаємодіяти з людьми, впливати на їх поведінку для вирішення професійних задач; РН 13. Вміти планувати і здійснювати інформаційне, методичне, матеріальне, фінансове та кадрове забезпечення організації (підрозділу).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Державне регулювання економіки
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни "Тіньова економіка та економічна безпека" передбачає оволодіння знань та практичних навичок щодо феномену тіньової економіки, яка стала невід'ємною частиною сучасного економічного середовища. Ця дисципліна дозволить студентам розглянути основні аспекти тіньової економіки, її вплив на економічну безпеку та методи боротьби з цим явищем. Студенти зможуть визначити роль та важливість економічної безпеки для стабільності суспільства та держави, а також навчитися використовувати інструменти та підходи для захисту економічної системи від негативних впливів тіньової економіки. Під час навчання студенти вивчатимуть різні аспекти тіньової економіки, такі як фінансові схеми, уникання податків, корупція, та її вплив на розвиток держави та громадян. Основною метою дисципліни є підготовка студентів до аналізу та прийняття рішень у сфері економічної безпеки та боротьби з тіньовою економікою в різних сферах життя та діяльності, включаючи бізнес, державну службу, та громадську діяльність.
Опис: Теми, що вивчаються у дисципліні 1.Тіньова економіка: поняття, причини, різновиди 2 Вплив тіньової економіки на економічну безпеку країни 3 Методи оцінки тіньового і неформального секторів економіки 4 Методи попередження розвитку тіньового 5 Тіньова економіка в сфері фінансів та банківської справи 6 Податкові ухиляння та уникнення податків. 7 Тіньова економіка та сфера міжнародної торгівлі. 8. Ефективне регулювання відносин власності для забезпечення економічної безпеки країни 9 Політика відкритих реєстрів для забезпечення економічної безпеки
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності аспірантів до занять у таких формах: • вибіркове усне опитування перед початком занять; • фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами протягом 5-10 хв.; • фронтальна перевірка виконання домашніх завдань; • оцінка активності аспіранта у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.; • захист індивідуального науково-дослідного завдання . Контрольні запитання поділяються на: • а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді; • б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру; • в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; • г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації; • д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення (наприклад, вивчених хімічних явищ). Під час контролю знань та умінь студентів дотримуюсь таких вимог: • індивідуальний характер контролю; • своєчасність та систематичність контролю; • об’єктивність та справедливість оцінювання; • врахування вікових особливостей студентів; • обґрунтоване та аргументоване оцінювання робіт та відповідей; • урізноманітнення форм та видів контролю. Підсумковий контроль являє собою іспит у письмовій формі з усною компонентою відповідно до затверджених на засіданні кафедри АФМ екзаменаційних завдань, з метою оцінки знань і навиків студента
Критерії оцінювання результатів навчання: Загальна кількість балів - 100 Практична робота - 20 балів лабораторні роботи - 20 балів письмова екзаменаційна робота - 45 балів усна компонента - 15 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Біляєв, О. (2020). Віртуальні активи та економічна безпека. Навчальна книга - Богдан. 2.Гаврилюк, О., & Шапран, В. (2018). Боротьба з корупцією та тіньовою економікою в Україні. Консалтингова фірма "Інтерконтакт Консалтинг". 3.Гаврилюк, Ю. І. (2018). Економічна безпека України: проблеми та рішення. Київський університет. 4.Кліменко, В., & Лисюк, І. (2017). Економічна безпека країни: підручник. Літера ЛТД. 5.Schneider, F., & Enste, D. H. (2020). The Shadow Economy: An International Survey. Cambridge University Press. 6.Kohli, H. S. (2017). Corruption, Shadow Economy and Income Inequality: An Empirical Analysis. World Scientific Publishing. 7.Schneider, B., & Schneider, F. (2021). The Underground Economy: Global Evidence of Its Size and Impact. Edward Elgar Publishing. 8.Weimer, M. E. (2021). Economic Security: Neglected Dimension of National Security?. Brookings Institution Press. Допоміжна Допоміжна 1.Закон України про боротьбу з корупцією (2014). Відомості Верховної Ради України, 28, 156. 2.Закон України про оподаткування прибутку підприємств (2020). Офіційний вісник України, 49, 1590. 3.Закон України про відкриті дані (2015). Відомості Верховної Ради України, 29- 30, 164. 4.Спеціальний доповідь Групи Всесвітнього банку про тіньову економіку (2019). Всесвітній банк. 5.Звіт Міжнародного валютного фонду про стан економічної безпеки (2020). Міжнародний валютний фонд. 6.Доповідь Групи експертів ООН про корупцію та її вплив на економіку (2018). Організація Об'єднаних Націй. . 7.Аналітичний звіт Міжнародного монетарного фонду "Тіньова економіка у світі" (2017). Міжнародний монетарний фонд.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).