Тіньова економіка та економічна безпека
Спеціальність: Управління фінансово-економічною безпекою
Код дисципліни: 7.073.12.O.004
Кількість кредитів: 4.50
Кафедра: Адміністративний та фінансовий менеджмент
Лектор: Познякова Олена Ігоріна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів
освіти компетентностей:
загальні компетентності:
ЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні;
ЗК2. Здатність до спілкуватися з представниками інших професійних груп
різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності);
ЗК5. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів);
ЗК7. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу
фахові компетентності:
СК1. Здатність обирати та використовувати концепції, методи та
інструментарій менеджменту, в тому числі у відповідності до визначених цілей
та міжнародних стандартів;
СК2. Здатність встановлювати цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за
якими організація визначає подальші напрями розвитку, розробляти і
реалізовувати відповідні стратегії та плани;
СК4. Здатність до ефективного використання та розвитку ресурсів організації;
СК7. Здатність розробляти проекти, управляти ними, виявляти ініціативу та
підприємливість;
СК9. Здатність аналізувати й структурувати проблеми організації, приймати
ефективні управлінські рішення та забезпечувати їх реалізацію;
СК10. Здатність до управління організацією та її розвитком.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
РН 1. Критично осмислювати, вибирати та використовувати необхідний науковий, методичний і аналітичний інструментарій для управління в непередбачуваних умовах;
РН 2. Ідентифікувати проблеми в організації та обґрунтовувати методи їх вирішення;
РН 6. Мати навички прийняття, обґрунтування та забезпечення реалізації
управлінських рішень в непередбачуваних умовах, враховуючи вимоги чинного законодавства, етичні міркування та соціальну відповідальність;
РН 10. Демонструвати лідерські навички та вміння працювати у команді, взаємодіяти з людьми, впливати на їх поведінку для вирішення професійних
задач;
РН 13. Вміти планувати і здійснювати інформаційне, методичне, матеріальне, фінансове та кадрове забезпечення організації (підрозділу).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Державне регулювання економіки
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни "Тіньова економіка та економічна безпека" передбачає оволодіння знань та практичних навичок щодо феномену тіньової економіки, яка стала невід'ємною частиною сучасного економічного середовища. Ця дисципліна дозволить студентам розглянути основні аспекти тіньової економіки, її вплив на економічну безпеку та методи боротьби з цим явищем. Студенти зможуть визначити роль та важливість економічної безпеки для стабільності суспільства та держави, а також навчитися використовувати інструменти та підходи для захисту економічної системи від негативних впливів тіньової економіки.
Під час навчання студенти вивчатимуть різні аспекти тіньової економіки, такі як фінансові схеми, уникання податків, корупція, та її вплив на розвиток держави та громадян. Основною метою дисципліни є підготовка студентів до аналізу та прийняття рішень у сфері економічної безпеки та боротьби з тіньовою економікою в різних сферах життя та діяльності, включаючи бізнес, державну службу, та громадську діяльність.
Опис: Теми, що вивчаються у дисципліні
1.Тіньова економіка: поняття, причини, різновиди
2 Вплив тіньової економіки на економічну безпеку країни
3 Методи оцінки тіньового і неформального секторів економіки
4 Методи попередження розвитку тіньового
5 Тіньова економіка в сфері фінансів та банківської справи
6 Податкові ухиляння та уникнення податків.
7 Тіньова економіка та сфера міжнародної торгівлі.
8. Ефективне регулювання відносин власності для забезпечення
економічної безпеки країни
9 Політика відкритих реєстрів для забезпечення економічної безпеки
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою
виявлення готовності аспірантів до занять у таких формах:
• вибіркове усне опитування перед початком занять;
• фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами
протягом 5-10 хв.;
• фронтальна перевірка виконання домашніх завдань;
• оцінка активності аспіранта у процесі занять, внесених пропозицій,
оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т.
ін.;
• захист індивідуального науково-дослідного завдання .
Контрольні запитання поділяються на:
• а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді;
• б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру;
• в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки;
• г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації;
• д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного
значення (наприклад, вивчених хімічних явищ).
Під час контролю знань та умінь студентів дотримуюсь таких вимог:
• індивідуальний характер контролю;
• своєчасність та систематичність контролю;
• об’єктивність та справедливість оцінювання;
• врахування вікових особливостей студентів;
• обґрунтоване та аргументоване оцінювання робіт та відповідей;
• урізноманітнення форм та видів контролю.
Підсумковий контроль являє собою іспит у письмовій формі з усною
компонентою відповідно до затверджених на засіданні кафедри АФМ
екзаменаційних завдань, з метою оцінки знань і навиків студента
Критерії оцінювання результатів навчання: Загальна кількість балів - 100
Практична робота - 20 балів
лабораторні роботи - 20 балів
письмова екзаменаційна робота - 45 балів
усна компонента - 15 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Біляєв, О. (2020). Віртуальні активи та економічна безпека. Навчальна книга -
Богдан.
2.Гаврилюк, О., & Шапран, В. (2018). Боротьба з корупцією та тіньовою економікою
в Україні. Консалтингова фірма "Інтерконтакт Консалтинг".
3.Гаврилюк, Ю. І. (2018). Економічна безпека України: проблеми та рішення.
Київський університет.
4.Кліменко, В., & Лисюк, І. (2017). Економічна безпека країни: підручник. Літера
ЛТД.
5.Schneider, F., & Enste, D. H. (2020). The Shadow Economy: An International Survey.
Cambridge University Press.
6.Kohli, H. S. (2017). Corruption, Shadow Economy and Income Inequality: An Empirical
Analysis. World Scientific Publishing.
7.Schneider, B., & Schneider, F. (2021). The Underground Economy: Global Evidence of
Its Size and Impact. Edward Elgar Publishing.
8.Weimer, M. E. (2021). Economic Security: Neglected Dimension of National Security?.
Brookings Institution Press. Допоміжна
Допоміжна
1.Закон України про боротьбу з корупцією (2014). Відомості Верховної Ради
України, 28, 156.
2.Закон України про оподаткування прибутку підприємств (2020). Офіційний
вісник України, 49, 1590.
3.Закон України про відкриті дані (2015). Відомості Верховної Ради України, 29-
30, 164.
4.Спеціальний доповідь Групи Всесвітнього банку про тіньову економіку (2019).
Всесвітній банк.
5.Звіт Міжнародного валютного фонду про стан економічної безпеки (2020).
Міжнародний валютний фонд.
6.Доповідь Групи експертів ООН про корупцію та її вплив на економіку (2018).
Організація Об'єднаних Націй. .
7.Аналітичний звіт Міжнародного монетарного фонду "Тіньова економіка у
світі" (2017). Міжнародний монетарний фонд.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Тіньова економіка та економічна безпека (курсовий проєкт)
Спеціальність: Управління фінансово-економічною безпекою
Код дисципліни: 7.073.12.O.007
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Адміністративний та фінансовий менеджмент
Лектор: Яремко І.І.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів
освіти компетентностей:
загальні компетентності:
ЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні;
ЗК2. Здатність до спілкуватися з представниками інших професійних груп
різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності);
ЗК5. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів);
ЗК7. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу
фахові компетентності:
СК1. Здатність обирати та використовувати концепції, методи та
інструментарій менеджменту, в тому числі у відповідності до визначених цілей
та міжнародних стандартів;
СК2. Здатність встановлювати цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за
якими організація визначає подальші напрями розвитку, розробляти і
реалізовувати відповідні стратегії та плани;
СК4. Здатність до ефективного використання та розвитку ресурсів організації;
СК7. Здатність розробляти проекти, управляти ними, виявляти ініціативу та
підприємливість;
СК9. Здатність аналізувати й структурувати проблеми організації, приймати
ефективні управлінські рішення та забезпечувати їх реалізацію;
СК10. Здатність до управління організацією та її розвитком.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
РН 1. Критично осмислювати, вибирати та використовувати необхідний науковий, методичний і аналітичний інструментарій для управління в непередбачуваних умовах;
РН 2. Ідентифікувати проблеми в організації та обґрунтовувати методи їх вирішення;
РН 6. Мати навички прийняття, обґрунтування та забезпечення реалізації
управлінських рішень в непередбачуваних умовах, враховуючи вимоги чинного законодавства, етичні міркування та соціальну відповідальність;
РН 10. Демонструвати лідерські навички та вміння працювати у команді, взаємодіяти з людьми, впливати на їх поведінку для вирішення професійних
задач;
РН 13. Вміти планувати і здійснювати інформаційне, методичне, матеріальне, фінансове та кадрове забезпечення організації (підрозділу).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Державне регулювання економіки
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни "Тіньова економіка та економічна безпека" передбачає оволодіння знань та практичних навичок щодо феномену тіньової економіки, яка стала невід'ємною частиною сучасного економічного середовища. Ця дисципліна дозволить студентам розглянути основні аспекти тіньової економіки, її вплив на економічну безпеку та методи боротьби з цим явищем. Студенти зможуть визначити роль та важливість економічної безпеки для стабільності суспільства та держави, а також навчитися використовувати інструменти та підходи для захисту економічної системи від негативних впливів тіньової економіки.
Під час навчання студенти вивчатимуть різні аспекти тіньової економіки, такі як фінансові схеми, уникання податків, корупція, та її вплив на розвиток держави та громадян. Основною метою дисципліни є підготовка студентів до аналізу та прийняття рішень у сфері економічної безпеки та боротьби з тіньовою економікою в різних сферах життя та діяльності, включаючи бізнес, державну службу, та громадську діяльність.
Опис: Теми, що вивчаються у дисципліні
1.Тіньова економіка: поняття, причини, різновиди
2 Вплив тіньової економіки на економічну безпеку країни
3 Методи оцінки тіньового і неформального секторів економіки
4 Методи попередження розвитку тіньового
5 Тіньова економіка в сфері фінансів та банківської справи
6 Податкові ухиляння та уникнення податків.
7 Тіньова економіка та сфера міжнародної торгівлі.
8. Ефективне регулювання відносин власності для забезпечення
економічної безпеки країни
9 Політика відкритих реєстрів для забезпечення економічної безпеки
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою
виявлення готовності аспірантів до занять у таких формах:
• вибіркове усне опитування перед початком занять;
• фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами
протягом 5-10 хв.;
• фронтальна перевірка виконання домашніх завдань;
• оцінка активності аспіранта у процесі занять, внесених пропозицій,
оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т.
ін.;
• захист індивідуального науково-дослідного завдання .
Контрольні запитання поділяються на:
• а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді;
• б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру;
• в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки;
• г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації;
• д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного
значення (наприклад, вивчених хімічних явищ).
Під час контролю знань та умінь студентів дотримуюсь таких вимог:
• індивідуальний характер контролю;
• своєчасність та систематичність контролю;
• об’єктивність та справедливість оцінювання;
• врахування вікових особливостей студентів;
• обґрунтоване та аргументоване оцінювання робіт та відповідей;
• урізноманітнення форм та видів контролю.
Підсумковий контроль являє собою іспит у письмовій формі з усною
компонентою відповідно до затверджених на засіданні кафедри АФМ
екзаменаційних завдань, з метою оцінки знань і навиків студента
Критерії оцінювання результатів навчання: Загальна кількість балів - 100
Практична робота - 20 балів
лабораторні роботи - 20 балів
письмова екзаменаційна робота - 45 балів
усна компонента - 15 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Біляєв, О. (2020). Віртуальні активи та економічна безпека. Навчальна книга -
Богдан.
2.Гаврилюк, О., & Шапран, В. (2018). Боротьба з корупцією та тіньовою економікою
в Україні. Консалтингова фірма "Інтерконтакт Консалтинг".
3.Гаврилюк, Ю. І. (2018). Економічна безпека України: проблеми та рішення.
Київський університет.
4.Кліменко, В., & Лисюк, І. (2017). Економічна безпека країни: підручник. Літера
ЛТД.
5.Schneider, F., & Enste, D. H. (2020). The Shadow Economy: An International Survey.
Cambridge University Press.
6.Kohli, H. S. (2017). Corruption, Shadow Economy and Income Inequality: An Empirical
Analysis. World Scientific Publishing.
7.Schneider, B., & Schneider, F. (2021). The Underground Economy: Global Evidence of
Its Size and Impact. Edward Elgar Publishing.
8.Weimer, M. E. (2021). Economic Security: Neglected Dimension of National Security?.
Brookings Institution Press. Допоміжна
Допоміжна
1.Закон України про боротьбу з корупцією (2014). Відомості Верховної Ради
України, 28, 156.
2.Закон України про оподаткування прибутку підприємств (2020). Офіційний
вісник України, 49, 1590.
3.Закон України про відкриті дані (2015). Відомості Верховної Ради України, 29-
30, 164.
4.Спеціальний доповідь Групи Всесвітнього банку про тіньову економіку (2019).
Всесвітній банк.
5.Звіт Міжнародного валютного фонду про стан економічної безпеки (2020).
Міжнародний валютний фонд.
6.Доповідь Групи експертів ООН про корупцію та її вплив на економіку (2018).
Організація Об'єднаних Націй. .
7.Аналітичний звіт Міжнародного монетарного фонду "Тіньова економіка у
світі" (2017). Міжнародний монетарний фонд.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).