Управління змінами та антикризове управління

Спеціальність: Менеджмент
Код дисципліни: 7.073.20.E.024
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Регіональний та місцевий розвиток
Лектор: Матвіїшин Євген Григорович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів теоретичних знань і практичних навичок щодо управління організаційними змінами та антикризового управління і вдосконалення управлінських умінь у сфері управління та адміністрування
Завдання: Загальні компетентності: 3К2 – здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня. 3К3 – навички використання сучасних інформаційних та комунікаційних технологій у процесі управління змінами та антикризового управління. 3К4 – здатність мотивувати персонал та рухатися до спільної мети, працювати в антикризовій команді. 3К5 – здатність діяти в кризовій ситуації на основі етичних міркувань. 3К6 – здатність генерувати креативні ідеї удосконалення антикризового управління. 3К7 – здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. Фахові компетентності: СК1. Здатність обирати та використовувати концепції, методи та інструментарій менеджменту, в тому числі у відповідності до визначених цілей та міжнародних стандартів; СК2. Здатність встановлювати цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за якими організація визначає подальші напрями розвитку, розробляти і реалізовувати відповідні стратегії та плани; СК4. Здатність до ефективного використання та розвитку ресурсів організації; СК5. Здатність створювати та організовувати ефективні комунікації в процесі управління; СК6. Здатність формувати лідерські якості та демонструвати їх в процесі управління людьми; СК7. Здатність розробляти проєкти, управляти ними, виявляти ініціативу та підприємливість; СК8. Здатність використовувати психологічні технології роботи з персоналом. СК9. Здатність аналізувати й структурувати проблеми організації, приймати ефективні управлінські рішення та забезпечувати їх реалізацію; СК10. Здатність до управління організацією та її розвитком
Результати навчання: РН-05. Планувати діяльність організації в стратегічному та тактичному розрізах; РН-06. Мати навички прийняття, обґрунтування та забезпечення реалізації управлінських рішень в непередбачуваних умовах, враховуючи вимоги чинного законодавства, етичні міркування та соціальну відповідальність; РН-07. Організовувати та здійснювати ефективні комунікації всередині колективу, з представниками різних професійних груп та в міжнародному контексті; РН-10. Демонструвати лідерські навички та вміння працювати у команді, взаємодіяти з людьми, впливати на їх поведінку для вирішення професійних задач; РН-11. Забезпечувати особистий професійний розвиток та планування власного часу.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: - Стратегічний менеджмент організації Супутні та наступні навчальні дисципліни: - Організація виконання проєктів і програм
Короткий зміст навчальної програми: У дисципліні розглядаються процеси стратегічного планування змін, принципи управління процесом змін на різних етапах, моделі стратегічного управління змінами.
Опис: Тема 1. Природа, джерела та необхідність проведення змін. Види змін Управління змінами як наука та вид професійної діяльності. Сутність поняття управління змінами за різними науковими підходами. Тема 2. Моделі управління змінами Концептуальні моделі управління змінами. Порівняльна характеристика моделей. Управління змінами через моделі людських систем: закрита, випадкова, відкрита, синхронна системи. Моделі організаційних змін. Цикл процесу організаційних змін. Наукові підходи до управління змінами. Тема 3. Підготовка до змін та їх планування Стадії та етапи процесу управління змінами. Головні (пріоритетні) цілі змін. Команда в організації: сутність поняття, види команд, стадії формування. Створення команд з управління змінами. Розробка проекту змін. Тема 4. Механізм реалізації змін. Контроль Поняття механізму реалізації змін. Основні складові механізму реалізації змін: ресурсно-компетенційна, організаційна, соціально-психологічна і управлінська складові. Управління ресурсно-компетенційною базою у процесі реалізації змін. Соціально-психологічне забезпечення реалізації змін. Контроль реалізації змін і реагування. Тема 5. Управління опором змінам. Традиційні і сучасні методи управління змінами Природа і феномен опору змінам. Причини виникнення опору. Типи працівників залежно від ставлення їх до змін. Модель управління опором змінам – модель силового поля. Види опору змінам: індивідуальний, груповий опір і опір системи. Класифікація опору змінам: ознаки, види, характеристика видів. Форми опору. Принципи подолання опору. Тема 6. Кризи в економічному та організаційному розвитку Концепція, умови, засоби досягнення та етапи організаційного розвитку. Сутність поняття організаційного розвитку. Фази розвитку систем управління організацією та кризові ситуації. Загальна характеристика суті та причин виникнення криз. Ознаки виникнення криз. Типологія криз. Тема 7. Антикризове управління та антикризове державне регулювання Роль та місце держави в антикризовому управлінні. Види, засоби та механізми державного регулювання кризових ситуацій. Порядок введення та припинення дії надзвичайного стану. Діяльність органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в умовах надзвичайного стану. Тема 8. Діагностика кризових ситуацій в процесі управління та базові аспекти антикризового управління Суть, ознаки, особливості та види антикризового управління. Проблематика антикризового управління. Роль антикризового управління підприємством, установою, організацією. Тема 9. Основні фактори та технології здійснення антикризового управління Ризики в антикризовому управлінні. Інноваційний процес як фактор антикризового управління. Організаційно-економічний механізм управління інноваційним процесом. Тема 10. Роль держави в процесі антикризового управління Сутність кризи в сфері державного управління та основні причини, що її викликають. Основні передумови, ключові фактори та принципи забезпечення ефективного державного регулювання кризових ситуацій в політичній та соціально-економічній сферах.
Методи та критерії оцінювання: Основними організаційними формами навчання є лекції, практичні заняття, самостійна робота, виконання індивідуальних завдань та контрольні заходи. Студенти заохочуються до самостійної роботи над літературою та виконання індивідуальних завдань із використанням технологій інформаційно-аналітичної діяльності. Поточний контроль охоплює виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо.
Критерії оцінювання результатів навчання: Система контролю знань та умінь студентів охоплює: - поточний контроль (на практичних заняттях) – до 40 балів; - підсумкове оцінювання у формі екзамену (комп’ютерного тестування) – 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Мазур Н.А. Управління змінами: навч. посібник для здобувачів вищої освіти вищих навчальних закладів / Н.А.Мазур, І.В.Семенець. – Кам'янець-Подільський : ТОВ «Друкарня «Рута», 2017. – 166 с. Карпенко О.А. Основи антикризового управління: Навч.-метод. посіб. - К.: Вид-во НАДУ, 2006. - 208 с. Мельниченко О. А. Управління структурними зрушеннями : підручник / О. А. Мельниченко. – Х. : Оберіг, 2013. – 300 c. Поріна Н.М. Антикризове управління : навчальний посібник / Н.М. Поріна, Н.С. Кравацька, І.В. Грабовська. – К.: «Центр учбової літератури», 2012. – 448 с. Петрова І.Л. Управління змінами : навчальний посібник / І.Л.Петрова, В.І. Поліщук, В.П. Печенізький. – Л.: ЗУКЦ, 2008. – 66 с. Шаров Ю.П. Управління змінами : навчальний посібник / Ю.П. Шаров. – Л.: Вид-во УАДУ, 1997. – 76 с. Шпачук В. В. Теоретичні засади типологізації криз. http://archive.nbuv.gov.ua/portal/ socgum/ Nvamuupravl/2010_4/33.pdf.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).