Фізична та колоїдна хімія

Спеціальність: Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація
Код дисципліни: 6.023.00.O.031
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Фізична, аналітична та загальна хімія
Лектор: доцент, к.х.н. Кочубей Вікторія Віталіївна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання курсу фізичної та колоїдної хімії є навчання основним методам фізичної та колоїдної хімії - термодинамічному та кінетичному, які складають фундамент сучасних знань в галузі теорії та практики проведення очистки, реставрації та експлуатації творів мистецтва.
Завдання: 1. Вміти застосовувати закони термодинаміки, елементи фазових рівноваг та вчення про розчини в сучасних наукових дослідженнях з теорії мистецтва, архітектури та реставрації. 2. Вміти застосовувати знання з хімічної кінетики в реставраційній діяльності. 3. Вміти використовувати знання властивостей дисперсних систем, процесів агрегації та диспергування, що супроводжують утворення дисперсних систем, для розв’язування завдань в технології реставрації творів мистецтва. 4. Вміти використовувати методи і приклади фізичної та колоїдної хімії в реставраційній діяльності. 5. Вміти математично та графічно розв’язувати задачі на основі одержаних даних, узагальнювати їх та пов’язувати з практичним застосуванням за профілем фаху.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання : 1. Вміти застосовувати закони термодинаміки, елементи фазових рівноваг та вчення про розчини в сучасних наукових дослідженнях з теорії мистецтва, архітектури та реставрації. 2. Вміти застосовувати знання з хімічної кінетики в реставраційній діяльності. 3. Вміти використовувати знання властивостей дисперсних систем, процесів агрегації та диспергування, що супроводжують утворення дисперсних систем, для розв’язування завдань в технології реставрації творів мистецтва. 4. Вміти використовувати методи і приклади фізичної та колоїдної хімії в реставраційній діяльності. 5. Вміти математично та графічно розв’язувати задачі на основі одержаних даних, узагальнювати їх та пов’язувати з практичним застосуванням за профілем фаху. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: інтегральних: Здатність розв’язувати складні проектні завдання по формуванню та застосуванню методики та технології реставрації творів мистецтва з каменю та їх експлуатації; здатність вирішувати складні практичні завдання реставраційної діяльності на основі майстерності з використанням методів, матеріалів, інструкцій та інструментів в галузі реставрації творів мистецтва та архітектурної деталі з каменю на пам’ятках архітектури, історичних спорудах, пам’ятках садово-паркового мистецтва; вирішувати проектні ситуації. загальних: 1. Здатність до екологічної самосвідомості фахових: 2. Уміння визначати необхідну кількість досліджень, потрібних для реставрації творів мистецтва з каменю та здатність залучати до даної роботи суміжних фахівців та лабораторії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Біологія Спеціальна хімія Матеріалознавство природного каменю
Короткий зміст навчальної програми: Хімічна термодинаміка, , аналіз рівноваги хімічних реакцій, рівновага в однокомпонентних системах. Термодинаміка розчинів електролітів та неелектролітів. Кінетика простих реакцій, вплив температури на швидкість реакції, поняття каталізу. Ознаки та класифікація дисперсних систем. Поверхневі явища (адгезія, змочування, капілярні явища). Адсорбційні рівноваги. Електричні властивості колоїдних систем. Агрегативна стійкість дисперсних систем. Оптичні та молекулярно-кінетичні властивості дисперсних систем,
Опис: Закони хімічної термодинаміки Фазова рівнова в однокомпонентних системах. Колігативні властивості розчинів. Формальна кінетика простих реакцій. Фізико-хімія поверхневих явищ, вплив дисперсності на властивості тіл. Адсорбційна рівновага в різних системах. Застосування адсорбції ПАР в реставраційній практиці для очищення та гідрофобізації поверхні каменю. Електрокінетичні явища та їх застосування в реставраційній практиці. Фактори стійкості дисперсних систем. Явище коагуляції. Емпіричні правила коагуляції. Утворення структур в процесі тверднення будівельних в’яжучих. Молекулярно-кінетичні властивості дисперсних систем.
Методи та критерії оцінювання: • Письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (40%) • Контрольний захід - диференційний залік у письмово-усній формі (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Письмово-усний контроль – 60 балів Захист лабораторних робіт – 20 балів Виконання контрольної роботи та тестування – 20 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кочубей В.В., Бутиліна Н.О., Топільницький П.І., Раєвський Ю.А. Навчальний посібник ”Фізична хімія”. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2008. – 111 с. 2. Раєвський Ю.А., Ван-Чин-Сян Ю.Я., Дібрівний В.М. Фізична хімія, частина 1. Навч. Посібник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2010. - 120 с. 3. Дібрівний В.М., Сергеєв В.В., Ван-Чин-Сян Ю.Я. Курс колоїдної хімії (Поверхневі явища та дисперсні системи): Навчальний посібник. – Львів: «Інтелект – Захід», 2008. – 160 с. 4. Раєвський Ю.А., Ван-Чин-Сян Ю.Я., Дібрівний В.М. Фізична хімія, частина.2. Навчальний посібник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2010. – 135 с. 5. В. А. Волошинець, О. В. Решетняк. Фізична хімія навчальний посібник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 156 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).