Нестаціонарні процеси в ядерних реакторах

Спеціальність: Атомна енергетика
Код дисципліни: 7.143.01.E.016
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: Проф., д.т.н. Семерак Михайло Михайлович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми під час професійної діяльності у галузі електричної інженерії за спеціальністю атомна енергетика, або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів галузі, проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю та невизначеністю умов і вимог. Знання: - знання і розуміння математичних принципів, необхідних для розв’язування інженерних задач та виконання досліджень в галузі атомної енергетики; Уміння: - застосовувати знання і розуміння для розв’язання задач, аналізу елементів та систем, характерних обраній спеціалізації.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: •Теорія ядерних реакторів • Тепломасообмін у ядерних установках • Ядерні енергетичні реактори кореквізити: •Оперативне управління енергоблоком атомної електричної станції • Аварійні процеси та системи безпеки на атомних електричних станцій • Експлуатація атомних електричних станцій
Короткий зміст навчальної програми: Енергія ділення ядер. Кінетика ядерного реактора. Загальні положення кінетики реактора. Період реактора і одиниці реактивності. Кінетика «холодного» реактора без врахування запізнюючих нейтронів. Кінетика підкритичного реактора. Параметри, що визначають потужність реактора і швидкість її зміни. Стала реактивність і ступенева зміна реактивності. Ефекти і коефіцієнти реактивності і їх зміна при роботі реактора. Зміна ізотопного складу палива в часі. Отруєння реактора. Енергоресурс ядерного реактора.
Методи та критерії оцінювання: • звіти з практичних робіт, усне опитування, (30%) • підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Широков С.В. Нестаціонарні процеси в ядерних реакторах: Навч. посібник. – К., 2002. – 286 с. 2.Павлович В.М. Фізика ядерних реакторів: Навч. Посібник. – Чорнобиль, 2009. – 224 с. 3. Захарова О.А. Оптимальное управление ядерным реактором на тепловых нейтронах. – Павлодар, 2008. - 125 с. 4. Саркисов А.А., Пучков В.Н. Физика переходных процессов в ядерных реакторах. М.: Энергоатомиздат, 1983. – 232 с.