Проєктування комп'ютерно-інтегрованих систем керування в енергетиці
Спеціальність: Комп'ютерно-інтегровані системи керування виробництвами
Код дисципліни: 7.174.02.E.023
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Лектор: Николин Григорій Андрійович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні:
ІНТ Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми під час професійної діяльності у галузі автоматизації та приладобудування, або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів галузі, проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю та невизначеністю умов;
Фахові:
К6 здатність проектувати та впроваджувати високонадійні системи автоматизації та їх прикладне програмне забезпечення, для реалізації функцій управління та опрацювання інформації, здійснювати захист прав інтелектуальної власності на нові проектні та інженерні рішення;
К11 здатність застосовувати сучасні підходи та методи до проектування та розроблення систем автоматизації різного рівня та призначення. Професійно володіти спеціальними програмними засобами для реалізації таких задач.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
Знати зміст та послідовність проектування комп'ютерно-інтегрованих систем керування, процедури побудови функціональних та структурних схем комп’ютерно-інтегрованих систем управління, що відображають:
- функціонування КІСУ як розподіленої системи управління;
- апаратну реалізацію КІСУ в контексті промислових та комп’ютерних мереж;
- схеми підключення та територіальне розміщення обладнання в пунктах
управління, заводських приміщеннях і т.д. з метою кінцевого монтажу;
- функціонування системи в контексті програмної взаємодії;
Зміст та послідовність процедур проектування принципових схем які показують
- графічне представлення схеми інформаційних потоків;
- загальну структурну схему управління;
- схеми з’єднань пристроїв комп’ютерних та промислових мереж;
- схеми мережевих інформаційних потоків;
- план розміщення мережевих комунікацій та мережевого обладнання.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Інженерна графіка
Автоматизація технологічних процесів хімічних та харчових виробництв
Основи автоматики та автоматизації
Мікропроцесорні та програмні засоби автоматизації
Мікропроцесорна техніка
Технологічні об’єкти та процеси хімічних і харчових виробництв
Виконавчі механізми та регулюючі органи
Технологічні вимірювання та прилади в хімічних і харчових виробництвах
Короткий зміст навчальної програми: . Інтеграційні технології в комп’ютерно-інтегрованих системах управління та правила їх використання. . Основи відкритих технологій. . Зміст та послідовність процедур досліджена технологій та організаційної структури підприємств з метою впровадження КІСУ при модернізації діючих виробництв.
. Автоматизовані системи. Життєвий цикл систем згідно ISO/IEC 15288:2005.. Розробка документації на стадіях створення автоматизованих систем . Функціональна інтеграція. Розробка функціональної структури. . Опис функцій, що автоматизуються
Система ідентифікації. Розробка та опис інформаційного забезпечення.. Задачі і елементи схеми інформаційної структури. Масиви даних.Інформаційні потоки. Побудова схеми інформаційної структури для мереж Modbus Serial. Побудова схеми інформаційної структури для мереж Ethernet. Побудова схеми інформаційної структури для CANOpen. Побудова схеми інформаційної структури для Profibus.
Опис: Розділ 1. Інтеграційні технології в комп’ютерно-інтегрованих системах управління та правила їх використання.
Розділ 2. Основи відкритих технологій.
Розділ 3. Правила технічної експлуатації електричних станцій і мереж. Зміст та послідовність процедур досліджена технологій та організаційної структури підприємств з метою впровадження КІСУ при модернізації діючих виробництв.
Розділ 4. Автоматизовані системи, Загальні положення ПТЕ.
Розділ 5 Життєвий цикл систем згідно ISO/IEC 15288:2005
Розділ 6. Розробка документації на стадіях створення автоматизованих систем
Розділ 7. Функціональна інтеграція. Розробка функціональної структури
Розділ 8. Опис функцій, що автоматизуються
Розділ 9. Система ідентифікації. Особливості систем ідентифікації для об’єктів енергетики.
Розділ 10. Розробка та опис інформаційного забезпечення.
Розділ 11. Задачі і елементи схеми інформаційної структури. Масиви даних. Інформаційні потоки
Розділ 12. Побудова схеми інформаційної структури для мереж Modbus Serial
Розділ 13. Побудова схеми інформаційної структури для мереж Ethernet
Розділ 14. Побудова схеми інформаційної структури для CANOpen
Розділ 15. Побудова схеми інформаційної структури для Profibus
Методи та критерії оцінювання: - письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (30%);
- розрахунково-графічна робота (40 %);
- підсумковий контроль (30 %, контрольний захід - залік): письмово-усна форма.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (40 балів). Опитування на практичних заняттях – 10 балів. Виконання розрахунково-графічної роботи – 30 балів.
Екзаменаційний контроль (60 балів). Письмова компонента (50). Усна компонента (10)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Пупена О.М., Луцька Н.М., Ельперін І.В. Проектування комп’ютерно-інтегрованих систем: курс лекцій. – К.: НУХТ, 2007. – 142 с.
2. Пушкар, М.С. П 91 Проектування систем автоматизації [Текст]: навч. посібник / М.С. Пушкар, С.М. Проценко – Д.: Національний гірничий університет, 2013. – 268 с.
3. Тошинський В.І. та інш. Проектування систем автоматизації технологічних процесів. – Харків: НТУ "ХПІ", 2006. – 412 с.
4. М.М.Дранчук «Проектування систем автоматизації технологічних процесів в нафтовій та газовій промисловості» Навчальний посібник, - Івано-Франківськ, 2003.-941с.
5. Трегуб В.Г. Проектування систем автоматизації: Курс лекцій / В.Г. Трегуб. –К.: НУХТ, 2007.
6. Пупена О.М. Промислові мережі та інтеграційні технології в автоматизованих системах: Навчальний посібник./ О.М. Пупена, І.В.Ельперін, Н.М.Луцька, А.П.Ладанюк – К.: Вид-во "Ліра-К", 2011. – 552 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).