Технології розроблення та управління життєвим циклом програмного забезпечення

Спеціальність: Комп'ютерно-інтегровані системи керування виробництвами
Код дисципліни: 7.174.02.E.028
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Лектор: Лесовой Леонід Васильовичб професор кафедри АВКТ, доктор технічних наук
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів знань з основ створення технічного завдання, враховуючи основні принципи життєвого циклу програмного забезпечення, побудови 2D і 3D графічних зображень значень фізичної величини і відносної сумарної розширеної невизначеності для перевірки цих значень, створення бібліотек графічних зображень фізичних величин і відносної сумарної розширеної невизначеності фізичної величини виміряної непрямим методом у середовищах MATLAB або Microsoft Exel.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ): здатність розв’язувати складні задачі і проблеми автоматизації та компютерно-інтегрованих технологій у професійній діяльності та/або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інноваційної діяльності та характеризується комплексністю та невизначеністю умов і вимог; Загальні компетентності: 1) К01. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні; 2) К02. Здатність генерувати нові ідеї (креативність); 3) К03. Здатність до абстрактного мислення , аналізу та синтезу; 4) К04. Здатність працювати в міжнародному контексті. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності: 1) К08. Здатність розуміти процеси і явища у технологічних комплексах, аналізувати виробничо-технологічні системи і комплекси як об’єкти автоматизації, визначати способи та стратегії їх автоматизації та цифрової трансформації. Програмні результати навчання: 1) ПР06. Проводити аналіз виробничо-технічних систем в різних галузях діяльності як об’єктів автоматизації і визначати стратегію їх автоматизації та цифрової трансформації; 2) ПР14. Уміти застосовувати методи аналізу, синтезу та оптимізації кіберфізичних виробництв, систем автоматизації управління виробництвом, життєвим циклом продукції та її якістю, у наукових дослідженнях. Комунікація (КОМ): 1) КОМ01. Вільно спілкуватися державною та іноземною мовами усно і письмово для обговорення професійних проблем і результатів діяльності у сфері автоматизації та компютерно-інтегрованих технологій, презентації результатів досліджень та інноваційних проектів; 2) КОМ02. Здатність використовувати різноманітні методи, зокрема сучасні інформаційні технології, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях.
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: 1) знання і розуміння наукових принципів, що лежать в основі пристроїв автоматики, систем автоматизації, комп’ютерно-інтегрованих технологій; 2) здатність продемонструвати знання основ професійно-орієнтованих дисциплін спеціальності, що стосуються електротехніки, електроніки та схемотехніки, мікропроцесорної техніки та методів побудови технічних засобів автоматизації, функціональних схем автоматизації, сучасних комп’ютерних та інформаційних технологій у системах автоматизації; 3) знання та розуміння методологій проектування, відповідних нормативних документів, чинних стандартів і технічних умов; 4) знання управління проектами; 5) уміння застосовувати отримані знання й практичні навички для створення графічних зображень елементів систем автоматизації, комп’ютерно-інтегрованих технологій та їх складових; 6) уміння застосовувати знання основ технічних характеристик, конструкційних особливостей, призначення і правил експлуатації устаткування для вирішення інженерних задач спеціальності;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Методи сучасної теорії керування Моделювання та оптимізація систем керування Автоматизація та оптимізація процесів енергетики Автоматизація та оптимізація процесів хімічної та харчової промисловості Кореквізити: Розподілені системи керування виробництвом Технологічне устаткування та процеси в енергетиці
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Технології розроблення та управління життєвим циклом програмного забезпечення» для підготовки студентів за спеціальністю 174 «Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології» галузі знань 17 «Електроніка, автоматизація та електронні комунікації» і передбачає вивчення основ створення технічного завдання і виконання його відповідно до життєвого циклу програмного забезпечення за допомогою інтегрованих середовищ MatLAB, Microsoft Exel та Microsoft Accesss. Навчальна дисципліна «Технології розроблення та управління життєвим циклом програмного забезпечення» входить як складова частина в розроблену на кафедрі АВКТ структурно-логічну схему комп’ютерної та мікропроцесорної підготовки студентів вказаної галузі науки, яка іде із першого по останній курс.
Опис: 1. Предмет діяльності програмістів. Освітньо-кваліфікаційна характеристика програміста. Особливості професії програміста. "Класифікація" програмістів. Попит на програмістів в Україні. Професійне свято 2. Класифікація програмного забезпечення. Інструментальні програмні засоби загального призначення. Інструментальні програмні засоби спеціального призначення. 3. Розвиток мов та підходів до програмування. Технологія структурного програмування. Технологія об'єктно-орієнтованого програмування. 4. Кросплатформність. Види і типи сучасних мов програмування. Рейтинг мов програмування, перспективи їхнього розвитку та використання. 5. Класифікація баз даних. Області застосування баз даних. Коротка характеристика деяких СУБД. 6. Поняття архітектури системи. Уніфікована мова моделювання. Шаблони проектування. 7. Загальносистемні принципи створення програм. Етапи створення програм. Життєвий цикл програмного виробу та його моделі. 8. Ролі розробників. Моделі MSF. Екстремальне програмування. 9. Характеристики якості програмного забезпечення. Простота і культура коду програми. 10. Технічне завдання - загальна інформація. Кому і для чого потрібне технічне завдання. Як скласти технічне завдання? 11. Програмні помилки. Загальні питання організації тестування. Ознаки класифікації видів тестування. Види тестування програмного забезпечення. Рівні тестування. Методологія та інструментарій IBM Rational. 12. Документування програм. Стандартизація програм. Порядок сертифікації програмних засобів та інформаційних технологій. 13. Комп'ютерна програма як об'єкт авторського права. Правова охорона програмного забезпечення в Україні. Види ліцензій на програмні продукти. Моделі відкритості програмного забезпечення. Ознаки "ліцензійності" і контрафактності програмного забезпечення. Як купити ліцензійне програмне забезпечення. 14. Короткий огляд академічних програм. Хто має право купувати академічні ліцензії. 15. Комп'ютерна програма як об'єкт авторського права. Реєстрація авторського права. Авторство і співавторство. Службовий твір. Майнові права на комп'ютерну програму. Вільне використання комп'ютерної програми. Розпорядження майновими авторськими правами. Авторські договори. Договір про передачу авторських прав.
Методи та критерії оцінювання: - письмові звіти з лабораторних робіт, тести, усне опитування (65%) - підсумковий контроль (контрольний захід): письмово-усна форма (25 % + 10 % = 35%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Поточний контроль (ПК) – максимальна оцінка – 65 балів. Лабораторні заняття – максимальна оцінка – 65 балів: 1) 7*1 бали – за роботу під час проведення лабораторного заняття; 2) 7*7 бали – за надісланий на перевірку звіт про виконання лабораторної роботи; 3) 9 балів – за виконання лабораторної роботи 6.1. Контрольні робота (КЗ) – 35 балів: Критерії оцінювання контрольної роботи. 1) Якщо пронумероване завдання контрольної роботи вирішене менше ніж за 30 %, то воно оцінюється за 0 балів. 2) Якщо пронумероване завдання вирішене в контрольній роботі більше ніж за 30 %, то воно оцінюється за оцінкою 7 балів за кожну правильну відповідь. Максимальна семестрова оцінка ПК + КЗ – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Технології програмування та створення програмних продуктів: конспект лекцій /укладач О. В. Алексенко. – Суми : Сумський державний університет, 2013. – 133 с. 2. Основы инженерии качества программных систем / Ф.И. Андон, Г.И. Коваль, Т.М. Коротун, Е.М. Лаврищева В.Ю. Суслов / Под ред. И.В. Сергиенко. – К.: Академпериодика. (изд. 2-е, перераб. и дополн.) К.: Академпериодика. – 2007 р. – 672 с. 2. Основи інженерії якості програмних систем/Ф.І. Андон, Г.І. Коваль, Т.М. Коротун, Є.М. Лаврищева В.Ю. Суслов/За ред. І.В. Сергієнко. - К.: Академперіодика. (вид. 2-е, перероб. і доповн.) К.: Академперіодика. - 2007 р. - 672 с. 3. І. О. Ушакова. Основи системного аналізу об’єктів і процесів комп’ютеризації. Ч. 2. Навчальний посібник для студентів напряму "Комп’ютерні науки" / І. О. Ушакова. — Харків: Вид. ХНЕУ, 2008. — 308 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).