Соціальна робота з військовослужбовцями, ветеранами та членами їхніх сімей
Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.I10.01.O.029
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: Ст. Викладач Герасим Г.З.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ознайомити здобувачів вищої освіти з особливостями здійснення соціальної роботи з військовослужбовцями та їх сім’ями на рівнях індивіда, сім’ї, громади ;
– набути вмінь та навичок здійснювати оцінку проблем та потреб і проводити первинне консультування військовослужбовців, ветеранів та їх сімей;
– розробляти програми соціальної підтримки моделювати зміст, форми та методи вирішення проблем цієї групи отримувачів послуг;
- виявляти недоліки в процесі організації й надання соціальних послуг, а також чинники, що унеможливлюють соціальну інклюзію;
- сформувати у здобувачів вищої освіти вміння критичного оцінювання соціальних наслідків політики у сфері соціального забезпечення військовослужбовців та їх сімей;
– виявляти та здійснювати пошук можливостей усунення обмежень ефективної взаємодії державних та недержавних організацій у соціальній роботі з учасниками бойових дій та їхніми сім’ями; налагоджувати мультидисциплінарну та міжвідомчу взаємодію з метою задоволення потреб військовослужбовців та членів їх сімей
Результати навчання: ПР1. Розв’язувати складні задачі і проблеми, що потребують оновлення й інтеграції знань в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог
ПР3. Ідентифікувати, формулювати і розв’язувати завдання у сфері соціальної роботи, інтегрувати теоретичні знання та практичний досвід.
ПР5. Теоретично аргументувати шляхи подолання проблем та складних життєвих обставин, обирати ефективні методи їх вирішення, передбачати наслідки
ПР13. Використовувати методи соціальної діагностики у процесі оцінювання проблем, потреб, специфічних особливостей та ресурсів клієнтів.
ПР 15. Приймати практичні рішення для покращення соціального добробуту та підвищення соціальної безпеки.
ПР17. Встановлювати та підтримувати взаємини з клієнтами на підґрунті взаємної довіри та відповідно до етичних принципів і стандартів соціальної роботи, надавати їм психологічну підтримку й наснажувати клієнтів
РН 19. Виявляти сильні сторони та залучати особистісні ресурси клієнтів, ресурси соціальної групи і громади для розв’язання їх проблем, виходу із складних життєвих обставин.
РН 23.Конструювати процес та результат соціальної роботи в межах поставлених завдань, використовувати кількісні та якісні показники, коригувати план роботи відповідно до результатів оцінки
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Теорії та методи соціальної роботи
Соціальна робота з дітьми та сім’ями
Соціальне консультування
Соціальна робота з громадами
Особливості соціальної роботи з залежними від психоактивних речовин
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Соціальна робота з військовослужбовцями, ветеранами та членами їхніх сімей» присвячена розгляду актуальних проблем військовослужбовців та членів їх сімей, специфіці соціальної роботи з ними та покликана підготувати здобувачів третього курсу напряму «Соціальна робота» до комплексного супроводу клієнтів на рівнях індивіда, сім’ї та громади. У ході курсу студенти вивчатимуть специфіку військової культури й чинної системи соціального захисту, психосоціальні наслідки служби та методи доказово обґрунтованих інтервенцій. Особлива увага приділяється змісту втручань у сімейному контексті та стратегіям реабілітації й інтеграції ветеранів у суспільство. Важливим в курсі є виконання практичних завдань, які спрямовані на формування фахових компетентностей майбутніх фахівців соціальної сфери в сфері військової діяльності.
Опис: Основи військової соціальної роботи в Україні: суть та структура.
Соціальна робота з військовослужбовцями, демобілізованими та звільненими в запас як напрям соціальної роботи.
Правовий статус військовослужбовців та ветеранів в Україні; Нормативно-правове забезпечення соціального захисту та підтримки військовослужбовців , ветеранів та членів їх родин в Україні Інституційні механізм реалізації державної політики соціального захисту військовослужбовців-учасників бойових дій, учасників війни, ветеранів війни в Україні
Інструменти соціального захисту та підтримки військовослужбовців та ветеранів та членів їх родин в Україні та світі
Загальний портрет воїна ветерана. Дослідження основних проблем учасників бойових дій.
Роль соціального працівника в соціально-психологічній допомозі військовослужбовцям та членам їх сімей.
Форми та засоби соціально-психологічної реабілітаційної роботи з військовослужбовцями- учасниками бойових дій.
Травматичні стресові розлади у військовослужбовців як сфера реабілітаційної діяльності фахівців соціальних служб.
Соціальна робота з військовослужбовцями, демобілізованими та звільненими в запас
Соціальний супровід військовослужбовців, ветеранів та членів їх сімей в світі та Україні .
Методи та технології соціальної роботи з військовослужбовцями-учасниками війни та їх сім’ями
Соціально-психологічний супровід дітей учасників бойових дій.
Роль соціального працівника в соціально-психологічній допомозі військовослужбовцям та членам їх сімей
Реабілітація військовослужбовців: теоретичні та правові засади. Закордонний досвід реінтеграції ветеранів війни до цивільного життя Політика ветеранського розвитку в Україні Організація соціальної та професійної адаптації учасників бойових дій
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання здобувачів освіти з дисципліни «Соціальна робота з військовослужбовцями, ветеранами та членами їхніх сімей » здійснюється за допомогою засобів об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання.
Оцінювання проводиться на підставі оцінки рівня досягнутих компетентностей та результатів навчання бакалавра зі спеціальності «Соціальна робота», з використанням методів комплексної діагностики: семестровий контроль (СК) знань здобувачів освіти, що здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК), та виконання контрольного заходу (КЗ).
Інформаційною базою, на підставі якої формуються засоби об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання є його тематика, завдання до практичних та індивідуальних робіт, перелік літератури та методичних рекомендацій.
Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється після виконання здобувачами освіти робочої програми у повному обсязі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Доповідь 4 – якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність;
– правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом;
– культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу);
– рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки.
Доповнення 1 – науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей.
Виконання інтерактивних вправ
чи аналіз випадку 4 – послідовність вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі;
– підходи до вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі;
– якість розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі;
– розкриття причинно-наслідкових зв’язків між явищами і процесами під час розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі.
Групова презентація соціального проєкту для громади 20 – участь та роль кожного студента у спільній презентації;
– якість виконання завдання (структура проєкту; коректність запланованих дій; реалістичність втілення);
– рівень обізнаності з фактичним матеріалом, термінологією, поняттями та засобами ДШУ та РШУ).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Бойко, А. М., Бондаренко, Н. Б., Семигіна, Т. В., & Грига, І. М. (Ред.). (2011). Соціальна робота: В 3 ч. (Ч. 3: Робота з конкретними групами клієнтів). К.
2. Акименко, Ю., & Сила, Т. (2017). Як допомогти родині учасника бойових дій: Методичний посібник для соціальних працівників і психологів. Десна Поліграф.
3. Бриндіков, Ю. Л. (2018). Реабілітація військовослужбовців учасників бойових дій в системі соціальних служб: Теоретико-методичні основи. Поліграфіст.
4. Гусак, Н., Чернобровкіна, В., Чернобровкін, В., Максименко, А., Богданов, С., & Бойко, О. (Ред.). (n.d.). Психосоціальна підтримка в умовах надзвичайних ситуацій: Підхід резилієнс.
5. Трубавіна, І. М. (2021, травень). Етика спілкування з сім’ями військовослужбовців у військово-соціальній роботі. У Проблеми формування громадянського суспільства в Україні: 30 років незалежності: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Дніпро, 19 травня 2021 р., с. 239–241). Дніпро.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).