Музейна соціологія

Спеціальність: Музеєзнавство, пам'яткознавство
Код дисципліни: 7.027.01.E.22
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: к.і.н., Конюхов С. В.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: - вільно спілкуватися державною та іноземною мовами усно і письмово з професійних питань; - здійснювати стратегічне музейне планування в умовах ринкової динаміки та конкуренції.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Музейна комунікація в добу постмодерну Стратегії розвитку управління у музеї та пам’яткоохоронних установах Виконання магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Ознайомити студентів із основними категоріями та поняттями соціології музеїв, практиками проведення соціологічних досліджень, функціями і значенням соціологічних стратегій і моніторингу, організацією досліджень музейного простору в Україні, чинниками, що впливають на комунікативний процес у музеї, методологією соціологічних досліджень, якісними і кількісними методами дослідження. Навчити визначати стратегію музеїв у комунікативному полі, чинники впливу на відносини в соціальному інституті музею. Ознайомлення з проблематикою формування нових якостей у взаємодії музеїв та суспільства.
Методи та критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль – 40 балів (опитування. презентації, відповіді усні, письмові); підсумковий контроль – 60 балів (екзамен)
Рекомендована література: Бабарицька В. Екскурсознавство та музеєзнавство / В. Бабарицька, А. Короткова, О. Малиновська. – К.: Альтерпрес, 2007. – 464 с. Вайдахер Ф. Загальна музеологія: посіб / Ф. Вайдахер / Перекл. з нім. В. Лозинський, О. Ланг, Х. Назаркевич. – Львів: Літопис, 2005. – 546 с. Голубенко Г.Л. Музей і відвідувач. Узагальнення та аналіз форм і методів науково- просвітницької роботи / Г.Л. Голубенко // Музей війни народної: Зб. наук. статей / ред. О.С. Артемов. – К., 1999. – 60 с. Капустіна Н.І. Деякі аспекти роботи з музейною аудиторією (з досвіду роботи Дніпропетровського історичного музею ім. Д.І. Яворницького). // Сучасний музей: між скарбницею та підприємством. Матеріали Міжнародної конференції 8 жовтня 2006 р., м. Чернівці. – Львів, 2008. – С. 99-102. 8. Капустіна Н.І., Гайда Л.О. Соціологічні дослідження в музеї // Музей і місто: музеєзнавчі аспекти збереження і відтворення своєрідності міської культури. (Матеріали обл. наук. конф.). – Дн., 2003. – 134 с. Куцаєва Т. О. Музейний відвідувач : Хто він? (Аналіз соціально-музейного опитування відвідувачів Меморіального комплексу в 2009 – 10 рр.) / Т.О. Куцаєва // Військово-історичний меридіан. Електронний науковий журнал [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vim.gov.ua/index.php/uk/arkhiv-vipuskiv. Мина Ж. Перспективи розвитку інформаційної структури музеїв //Інформація, комунікація, суспільство:матеріали І Міжнар. наук. конф. ІКС-2012, 25-28 квіт. 2012 р., [Львів]/М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Нац. ун-т "Львів. політехніка", Каф. соц. комунікацій та інформ. діяльн., Каф. інформ. систем та мереж.-Львів, 2012 . - С. 274-275 Неформальна освіта в музеї: практичні поради з досвіду застосування. – Херсон: Гілея, 2013. – 80 с. Маньковська Р.В. Музеї України в інформаційному просторі: досвід та перспективи. // Історія України. Маловідомі імена, події, факти. Вип. 11. – К., 2000. – С. 214 – 221. Матт Г., Флатц Т., Льодерер Ю. Культура і гроші. Музей – підприємницька діяльність. Практичний порадник. – К., 2009. – 173 с. Червоний Є.В. Сучасні концептуальні тренди розвитку музеїв // Наук. зап. держ. природозн. музею. – Львів, 2014. – Вип. 30. – С. 31-40. Чирич Л.М. Відображення сучасного стану інноваційних освітніх закладів Дніпропетровщини в музейному зібранні//Роль музеїв у культурному просторі України й світу: стан, проблеми, перспективи розвитку музейної галузі. – Випуск 11. – Д.: Арт-прес, 2009. – 608 с. Щербак Д. Становлення і розвиток музейної педагогіки в Україні // Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи: збірник наукових праць. – К. – Ніжин: Видавець ПП Лисенко М.М., 2009. – Випуск 1. – 231 с. Apor P. Museum Policies in Hungary 1990–2010 / Peter Apor // L. Eilertsen & A. B. Amundsen (eds.). Museum Policies in Europe 1990–2010: Negotiating Professional and Political Utopia (EuNaMus Report No. 3). – P. 91–100. Barrett J. Museums and the Public Sphere. – Chichister : John Wiley & Sons, 2011. Bennett T. The Birth of the Museum: History, Theory, Politics. – New York : Routledge, 2013. Eilertsen L. Norwegian Cultural Policy and Its Effect on National Museums / Lill Eilertsen // L. Eilertsen & A. B. Amundsen (eds.). Museum Policies in Europe 1990–2010: Negotiating Professional and Political Utopia (EuNaMus Report No. 3). – P. 43–69. Falk John H. Identity and the Museum Visitor Experience Left. – CA. : Coast Press, 2009. Hein G. E. Learning in the Museum. – London : Routledge, 2002. Hooper-Greenhill E. Museum, Media, Message. – New York : Psychology Press, 1998. Kuutma К. Museum Policy in Transition from Post-Soviet Conditions to Reconfigu- rations in the European Union / Kristin Kuutma & Paavo Kroon // L. Eilertsen & A. B. Amundsen (eds.). Museum Policies in Europe 1990–2010: Negotiating Professional and Political Utopia (EuNaMus Report No. 3). – P. 70–90. Kwiatkowski P. Wykorzystanie konsultacji spoecznych w procesie tworzenia modelu muzeum partysypacyjnego / P. Kwiatkowski, B. Nessei-Lukasik, A. Pokrzywa // Kultura i Spoecznstwo. – Tom IX. – No3. – 2015. – S.165-189.