Проєктування процесів органічного синтезу

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.G1.14.E.055
Кількість кредитів: 6.50
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: Професор Мельник Степан Романович, доцент Лудин Анатолій Миколайович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: - викладання здобувачам вищої освіти відомостей про принципи проєктування процесів органічного синтезу, зокрема технологічної схеми, обладнання, трубопроводів, цехових споруд, організацію будівельних та монтажних робіт, компонування апаратів, їхні конструкційні особливості, принципи дії та розрахунку.
Завдання: Iнтегральна компетентність: Здатність вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімічних технологій та інженерії, що передбачає застосування теорій та методів хімічних технологій та інженерії і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності: ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК4. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. ЗК6. Прагнення до збереження навколишнього середовища/ Фахові кометентності: ФК3. Здатність проектувати хімічні процеси з урахуванням технічних, законодавчих та екологічних обмежень. ФК4. Здатність використовувати сучасні матеріали, технології і конструкції апаратів в хімічній інженерії. ФК8. Здатність оформлювати технічну документацію, згідно з чинними вимогами. ФКС1. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі технологій нафти, газу та твердих горючих копалин. ФКС2. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі технологій основного і тонкого синтезу органічних речовин. ФКС3. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі технологій перероблення природної сировини з отриманням харчових добавок і косметичних засобів. ФКС4. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі технологій мономерів та високомолекулярних речовин, технологій виробництва і перероблення пластичних мас і композитів.
Результати навчання: ПР2. Коректно використовувати у професійній діяльності термінологію на основі поняття хімії, хімічних технологій, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі. ПР5. Розробляти і реалізовувати проекти, що стосуються технологій та обладнання хімічних виробництв, беручи до уваги цілі, ресурси, наявні обмеження, соціальні та економічні аспекти та ризики. ПР6. Розуміти основні властивості конструкційних матеріалів, принципи та обмеження їх застосування в хімічній інженерії. ПР8. Використовувати сучасні обчислювальну техніку, спеціалізоване програмне забезпечення та інформаційні технології для розв’язання складних задач і практичних проблем у галузі хімічної інженерії, зокрема, для розрахунків устаткування і процесів хімічних виробництв. ПР9. забезпечити безпеку персоналу та навколишнього середовища під час професійної діяльності у сфері хімічної інженерії. ПР10: Обговорювати результати професійної діяльності з фахівцями та нефахівцями, аргументувати власну позицію. КОМ1: Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень, власного досвіду та аргументації. КОМ2: Збір, інтерпретація та застосування даних.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререківзити: Хімія і технологія органічних речовин кореквізити: Хімічна технологія та інженерія (КП) Моделювання хіміко-технологічних процесів
Короткий зміст навчальної програми: Викладено основи розробки технічної документації на проєктування процесів, обладнання, цехових споруд, принципи компонування технологічного обладнання органічного синтезу, організації будівельних і монтажних робіт, вибору, проєктування та розрахунків апаратів і трубопроводів, вибору матеріалів для виготовлення та захисту обладнання і трубопроводів, розглянуто конструкційні особливості, принципи роботи й основи розрахунку реакторів органічного синтезу.
Опис: Технічна документація проєктування. Структура зв’язків хіміко-технологічної системи. Проєктне розроблення технологічного устаткування. Матеріали для виготовлення, захисту та теплової ізоляції апаратів і трубопроводів. Конструкційні елементи обладнання. Реакційні апарати виробництв органічного синтезу. Допоміжне устаткування (колонні апарати, теплообмінники, ємнісні апарати). Принципи компонування технологічного обладнання. Трубопровідні системи. Цехове підйомно-транспортне обладнання. Загальні відомості про промислові споруди. Влаштування фундаментів та опор під апарати. Колони, стіни та підлоги в промислових будівлях. Перекриття та покриття в промислових будівлях. Сходи, вікна та двері в промислових спорудах. Об’ємно-планувальне вирішення виробництва.
Методи та критерії оцінювання: Виконання та захист контрольних та розрахунково-графічних робіт, усне та письмове опитування, тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: • розрахункова графічна робота, письмовий експрес-контроль, контрольні роботи, усне опитування (30%) • підсумковий контроль (екзамен): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс „Проєктування процесів органічного синтезу” для студ. першого (бакалаврського) рівня вищої освіти cпеціальності 161 „Хімічні технології та інженерія” [уклад.: А. М. Лудин, С. Р. Мельник]. https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=15517. Реєстр. номер № Е41–216–423/2023 від 13.11.2023 р. 2. Технологічний розрахунок апаратів органічного синтезу. Методичні вказівки до практичних занять та самостійної роботи з дисципліни “Проєктування процесів органічного синтезу” для студентів спеціальності 161 “Хімічні технології та інженерія” (перший (бакалаврський) рівень вищої освіти)/ Укл.: Мельник С. Р., Мельник Ю. Р. – Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2023. – 35 с. 3. Методичні вказівки до графічно- розрахункової роботи з дисципліни “ Проєктування процесів органічного синтезу” для студентів спеціальності 161 «Хімічні технології та інженерія»/ Укл.: Лудин А. М. Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2023. 20 с. 4. Мельник, С. Р., Мельник, Ю. Р., Піх З. Г. Проєктування та розрахунок технологічних процесів органічного синтезу. Навчальний посібник. Львів: Видавництво НУ “Львівська політехніка”, 2005. 448 с. 5. Лудин А. М. Компонування технологічного обладнання: навчальний посібник. Львів: Левада, 2022. 160 c. 6. Мельник С. Р., Мельник Ю. Р. Розрахунок процесів органічного синтезу: Навчальний посібник. Львів: Видавництво «Левада», 2022. 150 с. 7. National Institute of Standarts and Technology. U.S. Department of commerce. URL: https://www.nist.gov/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).