Проєктування виробництв неорганічних речовин
Спеціальність: Хімічні технології неорганічних речовин і водоочищення
Код дисципліни: 7.161.01.E.020
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: Доцент Блажівський Костянтин Іванович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
загальних:
- здатність продукувати нові ідеї, проявляти креативність, здатність до системного мислення;
- здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел наукової, технічної та патентної літератури;
- уміння розв’язувати поставлені завдання та приймати відповідні обґрунтовані рішення;
- уміння проводити дослідження на сучасному рівні, мати дослідницькі навички;
- мати навички розроблення та управління проєктами для забезпечення високого рівня ефективності реалізації різних видів проєктів у предметній області. Уміння діяти з соціальною відповідальністю та громадянською свідомістю;
- навички використання інформаційних та комунікативних технологій, впровадження комп’ютерних програм та використання існуючих;
- орієнтація на збереження навколишнього середовища.
фахових:
- базові уявлення про різноманітність об'єктів хімічної технології, промисловості, хімічної продукції;
- сучасні уявлення про принципи структурної організації та типових функцій і механізмів діяльності або функціонування технологічних об'єктів хімічних виробництв;
- базові уявлення про основні закономірності розвитку й сучасні досягнення в хімічних технологіях, розуміння ролі енергозбереження в сучасній техніці;
- знання правових основ промислової діяльності та законодавства України в галузі охорони природи й природокористування;
- здатність розуміти комерційний та економічний контекст для проєктування хімічних виробництв;
- здатність аналізувати існуючі технології та формувати вимоги для розроблення інноваційних процесів і перспективних технологій неорганічних речовин;
- здатність використовувати професійно профільовані знання, уміння й навички в галузі природничо-наукових дисциплін для аналізу, оцінювання і проєктування технологічних процесів та устаткування виробництв неорганічних речовин;
- знання й застосування на практиці принципів побудови екологічно чистих виробництв, розуміння соціальних і екологічних наслідків своєї професійної діяльності;
- здатність використовувати професійно профільовані знання й практичні навички для оцінювання техніко-економічних показників хіміко-технологічних процесів.
Результати навчання: 1. Знати проблеми розвитку хімічної галузі та виробництв неорганічних речовин і шляхи вирішення цих проблем з урахуванням результатів прийнятих рішень на всіх етапах життєвого циклу об’єктів на основі володіння загальною методикою, засобами і термінологією проєктування.
2. Знати зміст й організаційні форми проєктування з виділенням ролі технологів як провідних спеціалістів.
3. Знати основні засади виконання проєктних робіт, етапи створення, розширення та реконструкції об’єктів хімічної промисловості, послідовність і правила конструювання об’єктів хімічної техніки.
4. Вміти оцінити ефективність хімічного виробництва та якість продукції.
5. Вміти формулювати і розв’язувати хіміко-технологічні завдання.
6. Одержати навики виконання проєктів нескладних хімічних установок з
використанням досягнень науки і техніки, відповідно до вимог нормативної документації, стандартів, правил і положень.
Результати навчання цієї дисципліни деталізують такі програмні результати навчання:
1. Знання:
- структури і функціонування промислових підприємств технології неорганічних речовин;
- методологій проєктування та модернізації об’єктів хімічної промисловості відповідно до нормативних вимог чинних стандартів і технічних умов.
2. Уміння:
- розробляти сучасні технології синтезу неорганічних речовин, водопідготовки та кондиціювання стічних вод;
- використовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології для пошуку, аналізу, розрахунків і створення графічних і текстових документів, а також математичного аналізу та статистичної обробки у дослідженнях та проєктуванні;
- здійснювати техніко-економічне обґрунтування хімічного виробництва (визначення потреби у цільовому продукті та розрахунок потужності виробництва), володіти методами удосконалення технологічного процесу, розуміти теоретичні та практичні підходи до створення та керування виробництвом;
- здійснювати вибір відповідного технологічного обладнання та графічно зображати технологічний процес, використовуючи системи автоматизованого проєктування для розроблення технологічної схеми хіміко-технологічних виробництв;
- використовувати наукові дані про тенденції розвитку технології галузі, наукові положення технології неорганічних речовин для обґрунтування оптимальної технології.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • загальна хімічна технологія;
• процеси та апарати хімічної промисловості;
• устаткування галузі та основи проєктування.
Короткий зміст навчальної програми: У навчальній дисципліні «Проектування виробництв неорганічних речовин» викладені основні засади створення, розширення чи капітального ремонту хімічних виробництв. Наведені етапи розроблення проєктно-кошторисної документації (ПКД), розглянуті суть та послідовність робіт на кожному етапі. Приділена значна увага питанням вибору технологічних схем, складання матеріальних і теплових балансів, підбору технологічного обладнання, оптимізації виробництв неорганічних речовин.
Розглянуті зміст та підходи до розроблення окремих розділів пояснювальної записки у складі ПКД. Значну увагу присвячено вибору реакційного обладнання, розробленню розділів з охорони довкілля, організації експлуатації проєктованого виробництва. Наведена інформація про основи промислового будівництва.
Опис: Стан та тенденції розвитку проєктування. Організація проєктування та його етапи. Допроєктний етап розробки проєктно-кошторисної документації (ПКД). Технічне завдання. Вихідні дані. Основні роботи під час розроблення ПКД. Склад та зміст окремих частин ПКД. Узгодження та затвердження проєкту. Технологічний регламент. Будівництво хімічних підприємств. Принципи безвідходності та маловідходності під час проєктування.
Методи та критерії оцінювання: Знання студентів оцінюються за правильністю виконання розрахунків та елементів проєктних робіт під час практичних занять, за якістю виконання розрахунково-графічної роботи (2-х контрольних робіт для студентів заочної форми навчання) та письмовою і усною компонентами екзаменаційної (для студентів заочної форми навчання залікової) роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: • виконання розрахунково-графічної роботи (10 %), усне опитування (20 %);
• підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (70 %).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Проектування нафтопереробних і нафтохімічних підприємств: Підручник / В.Л. Юшко, М.В. Бурмістр, С.М. Русалін, С.Г. Птіцин. - Дніпропетровськ: УДХТУ, 2006. - 511 с.
2. Мельник С.Р. Проектування та розрахунок технологічних процесів органічного синтезу: Навчальний посібник / C.Р. Мельник, Ю.Р. Мельник, З.Г. Піх. - Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2006. - 448 с.
3. Методичні вказівки до практичних занять з дисципліни “Основи технологічного проектування виробництв” для студентів спеціальності 7(8).05130101 “Хімічні технології неорганічних речовин” / Укладач: Блажівський К.І. - Львів: НУ “Львівська політехніка”, 2013.
4. Методичні вказівки до самостійної роботи з дисципліни “Основи технологічного проектування виробництв” для студентів спеціальності 7(8).05130101 “Хімічні технології неорганічних речовин”/ Укладач: Блажівський К.І. - Львів: НУ “Львівська політехніка”, 2014.
5. Технологічна схема хімічного виробництва: методичні вказівки до курсового проектування і практичних занять з дисципліни “Проектування виробництв неорганічних речовин” для студентів спеціальності 161 “Хімічні технології та інженерія” / Укл.: К.І. Блажівський, І.Є. Максимович. - Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2017. – 20 с.
6. ДСТУ 3974-2000. Система розроблення та поставлення продукції на виробництво. Правила виконання дослідно-конструкторських робіт. – Київ: Держстандарт України, 2001. –
http://www.dnu.dp.ua/docs/ndc/standarts/DSTU_3973-2000.pdf
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Проєктування виробництв неорганічних речовин (курсовий проєкт)
Спеціальність: Хімічні технології неорганічних речовин і водоочищення
Код дисципліни: 7.161.01.E.023
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: Доцент Блажівський Костянтин Іванович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Для досягнення вищезазначеної мети необхідно: здійснити огляд джерел
інформації щодо промислових методів виробництва цільового продукту і на основі критичного порівняльного аналізу вибрати найбільш раціональний метод; охарактеризувати сировинну базу, реагенти, матеріали, напівпродукти і цільовий продукт відповідно до вимог нормативних документів; розглянути хімізм технологічного процесу, термодинамічні та кінетичні закономірності основних стадій виробництва, методи їх інтенсифікації; визначити оптимальні або раціональні умови здійснення процесу і на основі цього обґрунтувати технологічний режим кожної стадії виробництва; розробити технологічну схему проєктованого процесу із урахуванням вибраного методу виробництва, теоретичних основ процесу і конструктивних особливостей апаратурного оформлення; виконати матеріальні і теплові (енергетичні) розрахунки процесу; обґрунтувати вибір основного та допоміжного обладнання, здійснити його
технологічні, механічні та гідравлічні розрахунки; проаналізувати технологічні параметри проєктованого виробництва за стадіями і вказати діапазони їх допустимих коливань, а також навести перелік параметрів контролю; коротко охарактеризувати відходи виробництва, запропонувати можливі шляхи утилізації відходів і рекуперації енергії; сформулювати висновки, у яких відобразити обґрунтованість і доцільність прийнятих рішень.
Виконання курсового проєкту передбачає формування у здобувачів вищої
освіти таких компетентностей:
- загальних (ЗК):
ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК5. Здатність до самоосвіти та підвищення рівня професійної кваліфікації.
- спеціальних (фахових, предметних) компетентностей спеціальності
(ФК):
ФК1. Здатність досліджувати, класифікувати та аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв.
ФК3. Здатність використовувати результати наукових досліджень і дослідно-конструкторських розробок для вдосконалення існуючих та/або розробки нових технологій і обладнання хімічних виробництв.
- фахових компетентностей професійного спрямування (ФКС):
ФКС1.1. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі хімічної технології неорганічних речовин, наноматеріалів і водоочищення.
ФКС1.2. Здатність критично аналізувати існуючі технології та формувати вимоги для розроблення інноваційних процесів і перспективних технологій неорганічних речовин, наноматеріалів і водоочищення.
Результати навчання: Внаслідок написання курсового проєкту здобувач вищої освіти повинен
бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
- програмні результати:
ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
ПР4. Оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових
досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв.
ПР5. Вільно спілкуватися державною та іноземною мовами усно і письмово для обговорення та презентації результатів професійної діяльності, досліджень та проектів.
ПР6. Розробляти та реалізовувати проекти в сфері хімічних технологій та
дотичні до неї міждисциплінарні проекти з урахуванням соціальних,
економічних, екологічних та правових аспектів.
ПР7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
- комунікації
КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та
аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
- відповідальність та автономія (АВ):
АіВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Хімія та технології наноматеріалів.
- Сучасні процеси у технології неорганічних речовин і водоочищенні.
- Технології неорганічних речовин (частина 1).
- Технології неорганічних речовин (частина 2).
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни “Проектування виробництв неорганічних речовин” студентами другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 161 “Хімічна технологія та інженерія” (ОПП “Хімічні технології неорганічних речовин і водоочищення”, ОНП “Хімічні технології та інженерія”) супроводжується виконанням і захистом курсового проєкту. Рівень виконання курсового проєкту показує якість фахової підготовки студента та його технічну культуру.
Опис: Курсовий проєкт складається з розрахунково-пояснювальної записки
обсягом не менше 35 сторінок та графічного матеріалу обсягом 2 аркуші
формату А1, виконаного з використанням систем автоматизованого проєктування (наприклад, AutoCAD, ArchiCAD тощо) або графічних
редакторів (наприклад, Microsoft Visio). Графічну частину курсового проєкту (за узгодженням із викладачем, який керує курсовим проєктуванням) представляють у роздрукованому вигляді (на аркушах формату А4).
Розрахунково-пояснювальна записка до курсового проєкту повинна
відповідати завданню і містити такі розділи (рекомендована структура).
1. Вступ (1…2 стор.).
2. Огляд існуючих способів виробництва продукту. Обґрунтування
способу виробництва (7…10 стор.).
3. Характеристика сировини, реагентів, матеріалів і готової продукції
(держстандарти і технічні умови) (2…4 стор.).
4. Теоретичні основи процесу (5…6 стор.).
5. Розробка й опис технологічної схеми (2…3 стор.).
6. Матеріальні і теплові (енергетичні) розрахунки (7…10 стор.).
7. Обґрунтування вибору основного та допоміжного обладнання
(2…3 стор.).
8. Технологічний, механічний і гідравлічний розрахунок основного та
допоміжного обладнання (3…5 стор.).
9. Норми технологічного режиму за стадіями, параметри контролю
(2…3 стор.).
10. Відходи виробництва та їх утилізація, рекуперація енергії (2…3 стор.).
11. Висновки (1…2 стор.).
12. Список використаних джерел інформації (1…2 стор.).
Додатки (специфікації до графічної частини, таблиці, ілюстрації,
фотографії тощо).
Графічний матеріал курсового проєкту повинен містити такі складові:
1) технологічна схема процесу;
2) креслення основного апарату.
Методи та критерії оцінювання: Захист курсового проєкту студентом відбувається на кафедрі або в
онлайн-режимі (після попередньої перевірки розрахунково-пояснювальної
записки і графічної частини керівником проєкту) у присутності комісії, що
складається з викладачів кафедри (не менше двох, включно з керівником
проєкту). Захист передбачає доповідь студента та його відповіді на запитання членів комісії. Питання можуть стосуватись будь-якої навчальної дисципліни, пов’язаної з виконанням проєкту. За результатами захисту проєкту та з урахуванням якості його виконання студенту виставляють оцінку.
Критерії оцінювання результатів навчання: 100 %, захист курсового проєкту перед комісією
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Галстян А. Г., Шапкін В. П., Бушуєв А. С. Основи проектування виробництв активних фармацевтичних інгредієнтів : навч. посіб. / за заг. ред. проф. Г. А. Галстяна. Київ : КНУТД, 2022. 316 с.
2. Онищук О. О. Основи проектування хімічних виробництв : курс лекцій для студентів спеціальності 161 “Хімічні технології та інженерія”. Луцьк : Вежа-Друк, 2020. 38 с.
3. Основи проектування хімічних виробництв : конспект лекцій для студентів, що навчаються за спеціальністю 161 Хімічні технології та інженерія / уклад. А. Г. Галстян. Київ : НАУ, 2020. 82 с.
4. Товстолуг З. М., Півень О. М. Інженерне проектування технології : навч. посіб. Харків : підручник НТУ “ХПІ”, 2018. 135 с.
5. Kypc лекцій та методичні рекомендації до виконання курсового проекту з дисципліни “Проектування виробництв неорганічних речовин” для студентів спеціальності 7.091602 “Хімічна технологія неорганічних речовин” хіміко-технологічного факультету / уклад. доц. А. Л. Концевой, ас. К. М. Банюк. Київ : HTУУ “KПI”, 2009. 182 с.
6. Основи проектування хімічних виробництв : методичні вказівки до вивчення дисципліни та контрольні завдання / уклад. М. А. Чиркіна. Харків : НУЦЗУ, 2015. 32 с.
7. Волошин М. Д., Шестозуб А. Б., Гуляєв В. М. Устаткування галузі та основи проектування : підручник для студентів хіміко-технологічних спеціальностей вищих навчальних закладів. Дніпродзержинськ : ДДТУ, 2004. 371 с.
8. ДБН А.2.2-3:2014. Склад та зміст проектної документації на будівництво. Із Зміною № 1 та Зміною № 2. [На заміну ДБН А.2.2-3-2012; чинний від 2022-07-01]. Вид. офіц. Київ : Міністерство розвитку громад та територій України, 2022. 33 с. (Актуалізований текст в останній редакції із внесеними змінами).
9. ДСТУ Б А.2.4-4:2009. Система проектної документації для будівництва. Основні вимоги до проектної та робочої документації. [На заміну ДСТУ Б А.2.4-4-99; чинний від 2009-01-24]. Вид. офіц. Київ : Мінрегіонбуд України, 2009. 74 с.
10. Загальна хімічна технологія : підручник / Яворський В. Т., Перекупко Т. В., Знак З. О., Савчук Л. В. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014. 540 с.
11. Знак З. О. Загальна хімічна технологія (окремі розділи) : навч. посібник. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2021. 144 с.
12. Яворський В. Технологія сірки і сульфатної кислоти : підручник. Львів : Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2010. 404 с.
13. Шестозуб А. Б. Концентрована азотна кислота та продукти на її основі : монографія. Дніпродзержинськ : ДДТУ, 2010. 239 с.
14. Технологія аміаку : навч. посіб. / М. А. Янковський та ін. Дніпропетровськ : УДХТУ, 2004. 300 с.
15. Технологія зв’язаного азоту : підручник / Л. Л.Товажнянський та ін.; за ред. О. Я. Лобойка. Харків : НТУ “ХПІ”, 2007. 536 с.
16. Концевой А. Л., Концевой С. А. Технологія зв’язаного азоту : курс лекцій. [Електронний ресурс] : навч. посіб. для студ. спеціальності 161 “Хімічні технології та інженерія”, ОПП “Хімічні технології неорганічних речовин та водоочищення”. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021. 293 с. URL : https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/0df6ed70-cf17-4420-b8fd-36308e9d1b6c/content (дата звернення : 30.06.2022).
17. Теоретичні основи технології неорганічних речовин : підручник / О. Я. Лобойко та ін. ; за ред. О. Я. Лобойка та Л. Л. Товажнянського. Харків : Вид-во «Підручник НТУ “ХПІ”», 2017. 152 с.
18. Каталізатори в технології неорганічних речовин : монографія / Л. Л. Товажнянський та ін. ; за ред. Л. Л. Товажнянського, О. Я. Лобойка. Харків : Вид-во «Підручник НТУ “ХПІ”», 2013. 220 с.
19. Астрелін І. М. Фізико-хімічні методи очищення води. Керування водними ресурсами : підручник / за ред. І. М. Астреліна, Х. Ратнавіри. Київ: Проект “Водна Гармонія”, 2015. 610 с.
20. Іванченко Л. В., Кожухар В. Я., Брем В. В. Хімія і технологія води : навчальний посібник. Одеса : Екологія, 2017. 208 с.
21. Орлов В. О., Орлова А. М., Зощук В. О. Технологія підготовки питної води : навч. посіб. Рівне : НУВГП, 2010. 176 с.
22. Запольський А. К. Водопостачання, водовідведення та якість води : підручник. Київ : Вища школа, 2005. 671 с.
23. Саблій Л. А. Фізико-хімічне та біологічне очищення висококонцентрованих стічних вод : монографія. Рівне : НУВГП, 2013. 291 с.
24. Технологія неорганічних речовин. Частина 3. Мінеральні добрива : навч. посібник / Волошин М. Д., Черненко Я. М., Іванченко А. В., Олійник М. А. Дніпродзержинськ : ДДТУ, 2016. 354 с.
25. Волошин М. Д., Зеленська Л. О., Астрелін І. М. Розрахунки в технології азотних та фосфорних добрив : навч. посібник для студентів спеціальності 7.91602 – Хімічна технологія неорганічних речовин. Дніпропетровськ : “Системні технології”, 2003. 314 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).