Технології неорганічних речовин, частина 1

Спеціальність: Хімічні технології неорганічних речовин і водоочищення
Код дисципліни: 7.161.01.E.021
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: Курилець Оксана Григорівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Дати студентам знання технологічних особливостей одержання нітратної кислоти, досконало вивчити апаратурне оформлення процесу.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: фахові компетентності: 1.1. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі хімічної технології неорганічних речовин, наноматеріалів і водоочищення.
Результати навчання: • знати теоретичні основи хімічних технологій одержання нітратної кислоти; • освоїти сучасні технології одержання HNO3; • знати конструктивні особливості та принцип роботи обладнання виробництв HNO3; • вміти застосовувати набуті знання для вирішення конкретних виробничих задач. - розробляти сучасні технології синтезу нітратної кислоти. - вибрати та застосувати знання і розуміння з хімії та технології для вирішення якісних і кількісних проблем хімічного виробництва. - вибирати оптимальні параметри й оптимізувати процеси хімічної технології кислоти. - оцінювати вплив технологічних чинників на вихід і склад кінцевого продукту. -здійснювати техніко-економічне обґрунтування хімічного виробництва (визначення потреби у цільовому продукті та розрахунок потужності виробництва), володіти методами удосконалення технологічного процесу, розуміти теоретичні та практичні підходи до створення та керування виробництвом. -здійснювати вибір відповідного технологічного обладнання та графічно зображувати технологічний процес, використовуючи системи автоматизованого проектування для розроблення технологічної схеми хіміко-технологічних виробництв. - використовувати наукові дані про тенденції розвитку технології галузі, наукові положення технології неорганічних речовин для обґрунтування оптимальної технології. - розробляти системи очищення газових викидів та утилізації твердих відходів виробництв нітратної кислоти.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Загальна хімічна технологія, • Процеси та апарати хімічних виробництв, • Теоретичні основи технології неорганічних речовин, • Хімічна технологія сполук Нітрогену, • Хіміко-технологічні процеси у підготовці природних вод, • Хімія та технологія наноматеріалів.
Короткий зміст навчальної програми: Основні техніко-економічні умови при проектуванні виробництв нітратної кислоти великої одиничної потужності. Виробництво нітратної за тиску 0,716 МПа, особливості окремих стадій виробництва, їх апаратурне забезпечення. Виробництво нітратної кислоти в агрегаті АК – 72. Особливості компонування обладнання, апаратурне оформлення технологічного процесу.
Опис: Вступ. Основи виробництва нітратної кислоти. ГОСТи продукції. Задачі, які необхідно вирішити при розробленні технології виробництва нітратної кислоти. Вплив тиску і температури на різних стадіях виробництва нітратної кислоти. Ефективне використання теплоти реакції. Основні техніко-економічні умови при проектуванні виробництв нітратної кислоти Виробництво нітратної кислоти в агрегатах, що працюють за єдиного тиску 0,716 МПа. Особливості технологічної схеми. Техніко-економічні показники агрегату Особливості окремих стадій виробництва нітратної кислоти в агрегатах, що працюють за тиску 0,716 МПа, їх апаратурне забезпечення. Виробництво нітратної кислоти в агрегаті АК – 72. Принципова технологічна схема. Особливості окремих стадій виробництва нітратної кислоти в агрегатах АК-72. Вплив параметрів (Р,Т, с) на окремих стадіях виробництва кислоти. Конструкція основних та допоміжних апаратів та принцип їх роботи. Техніко-економічні показники і особливості виробництва в агрегаті АК – 72. Особливості компонування обладнання, апаратурне оформлення технологічного процесу. Модернізований агрегат АК – 72 М.
Методи та критерії оцінювання: • письмова компонента (80 %, іспит), усна компонента (20%)
Критерії оцінювання результатів навчання: - -екзамен складається з двох компонент: письмової (?=80 балів) та усної (?=20 балів); -оцінювання результатів навчання здобувачів освіти здійснюють відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої у Національному університеті «Львівська політехніка». Методику розподілу та нарахування балів здобувачам вищої освіти регламентовано Положенням про організацію та проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання здобувачів освіти Національному університеті «Львівська політехніка» (https://lpnu.ua/sites/default/files/2020/pages/2028/svo0309polozhennyaproorganizaciyutaprovedennyapotochnogoisemestrovogokontrolyu.pdf).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Астрелін І.М., Запольский А.К. і інші. Теорія процесів виробництв неорганічних речовин. – К.: Вища школа, 1992. – 399 с. 2.Производство азотной кислоты в агрегатах большой еденичной мощности /Под ред. Олевского В.М./ - М.: Химия, 1985.- 400 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).