Теоретичні та експериментальні методи дослідження полімерних і композиційних матеріалів
Спеціальність: Хімічні технології переробки полімерних та композиційних матеріалів
Код дисципліни: 7.161.06.E.020
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки пластмас
Лектор: Доцент Семенюк Наталія Богданівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
Фахові компетентності професійного спрямування:
ФКС1.1. Здатність володіти навичками роботи з системами автоматизованого проектування і використовувати їх для вирішення практичних завдань під час проектування пластмасових виробів та оснащення для їх формування.
ФКС1.2. Здатність використовувати математичний апарат та результати експериментальних досліджень для освоєння теоретичних основ і практичного використання методів фізико-хімічних досліджень полімерних і композиційних матеріалів.
Результати навчання: Результати навчання
ПР9. Застосовувати теоретичні знання та практичні підходи до керування процесами переробки полімерних та композиційних матеріалів.
КОМ 1. Зрозуміле і неоднозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
АіВ 1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи хімії полімерів і фізико-хімія полімерів
Спеціальні методи дослідження структури і властивостей ВМС
Методологія наукових досліджень
Технологічні процеси модифікування та перероблення полімерних і композиційних матеріалів
Короткий зміст навчальної програми: Розглянуто сучасні теоретичні та експериментальні методи дослідження полімерних композиційних матеріалів. Наведено технологічні, фізико-хімічні, механічні, електричні та інші експлуатаційні властивості полімерів та ПКМ. Детально висвітлено теоретичні та практичні аспекти досліджень структури полімерів та полімерних композиційних матеріалів різними інструментальними методами.
Опис: Полімерні композиційні матеріали (ПКМ). Методи модифікації полімерів, полімерні композиційні матеріали і їх одержання. Добавки, що використовуються для одержання полімерних композиційних матеріалів.
Фізико-хімічні, механічні, електричні властивості полімерів та ПКМ. Основні досліджувані властивості ПКМ та методики досліджень.
Технологічні властивості полімерних і композиційних матеріалів.
Інфрачервона спектроскопія полімерів. Загальні відомості. Ідентифікація полімерних матеріалів. Визначення мікроструктури полімерів. Застосування інфрачервоної спектроскопії. Вивчення кінетики полімеризаціії.
Калориметричний метод дослідження полімерів. Основні поняття калориметрії. Диференційна сканувальна калориметрія (ДСК). Особливості ДСК вимірювань у полімерних системах.
Особливості ізотермічної калориметрії в полімерних системах.
Рентгеноструктурний аналіз полімерів. Методи рентгеноструктурного аналізу. Рентгеноструктурний аналіз полімерів. Якісний і кількісний аналіз полімерів й їхніх сумішей. Аналіз фазового складу полімерів методом ренгеноструктурного аналізу. Визначення фазового складу механічної суміші полімерів. Визначення ступеня кристалічності полімерів.
Ультрафіолетова спектроскопія. Загальні відомості. Застосування УФ спектроскопії в дослідженнях полімерів. Визначення складу кополімеру за допомогою УФ. Вивчення кінетики хімічної реакції.
Мас-спектрометрія полімерів. Використання мас-спектрометрії для вирішення структурних завдань макромолекулярної хімії.
Теоретичні дослідження. Завдання та методи теоретичного дослідження. Математичних методів в дослідженнях. Аналітичні методи. Імовірнісно-статистичні методи.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами оцінювання досягнення результатів навчання є: поточний і семестровий контроль, який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр.
Поточний контроль здійснюється в процесі виконання і захисту лабораторних робіт, контрольне і поточне тестування у ВНС з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь здобувача освіти.
Семестровий контроль проводиться у формі екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК):
Лабораторний практикум - 30 б
Екзаменаційний контроль (ЕК):
письмова компонента - 60 б
усна компонента - 10 б
Разом за дисципліну (ПК+ЕК) - 100 б
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Теоретичні та експериментальні методи дослідження полімерних композиційних матеріалів». Сертифікат № 05097. Номер реєстрації: Е41-217-412/2022 від 23.12.2022. Автори: Семенюк Н.Б.
2. Левицький В.Є., Гуменецький Т.В. Методологія досліджень властивостей полімерних матеріалів: навч. посібник – Львів: Растр-7, 2021.– 312 с.
3. Левицький В.Є. Сучасні експериментальні методи досліджень у хімії та технології полімерів: Навчальний посібник / В.Є. Левицький, Т.В. Гуменецький. – Львів: Растр-7, 2022. – 292 c.
4. Підгорна, Л.П. Теорія та методи дослідження і випробування пластмас, клеїв та герметиків: Навч. посібник / Л.П. Підгорна, Г.М. Черкашина, В.В. Лебедєв – Харків : НТУ “ХПІ”, 2015. – 276 с.
5. Віленський В.О. Полімери: синтез, модифікація, дослідження : навчальний посібник. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2024. – 348 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).