Теоретичні та експериментальні методи дослідження полімерних і композиційних матеріалів

Спеціальність: Хімічні технології переробки полімерних та композиційних матеріалів
Код дисципліни: 7.161.06.E.020
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки пластмас
Лектор: Доцент Семенюк Наталія Богданівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомлення студентів з теоретичними та експериментальними методами дослідження полімерних композиційних матеріалів, а саме з сучасними інструментальними методами досліджень структури, технологічних і експлуатаційних властивостей полімерних матеріалів та виробів на їхній основі.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Фахові компетентності професійного спрямування: ФКС1.1. Здатність володіти навичками роботи з системами автоматизованого проектування і використовувати їх для вирішення практичних завдань під час проектування пластмасових виробів та оснащення для їх формування. ФКС1.2. Здатність використовувати математичний апарат та результати експериментальних досліджень для освоєння теоретичних основ і практичного використання методів фізико-хімічних досліджень полімерних і композиційних матеріалів.
Результати навчання: Результати навчання ПР9. Застосовувати теоретичні знання та практичні підходи до керування процесами переробки полімерних та композиційних матеріалів. КОМ 1. Зрозуміле і неоднозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. АіВ 1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи хімії полімерів і фізико-хімія полімерів Спеціальні методи дослідження структури і властивостей ВМС Методологія наукових досліджень Технологічні процеси модифікування та перероблення полімерних і композиційних матеріалів
Короткий зміст навчальної програми: Розглянуто сучасні теоретичні та експериментальні методи дослідження полімерних композиційних матеріалів. Наведено технологічні, фізико-хімічні, механічні, електричні та інші експлуатаційні властивості полімерів та ПКМ. Детально висвітлено теоретичні та практичні аспекти досліджень структури полімерів та полімерних композиційних матеріалів різними інструментальними методами.
Опис: Полімерні композиційні матеріали (ПКМ). Методи модифікації полімерів, полімерні композиційні матеріали і їх одержання. Добавки, що використовуються для одержання полімерних композиційних матеріалів. Фізико-хімічні, механічні, електричні властивості полімерів та ПКМ. Основні досліджувані властивості ПКМ та методики досліджень. Технологічні властивості полімерних і композиційних матеріалів. Інфрачервона спектроскопія полімерів. Загальні відомості. Ідентифікація полімерних матеріалів. Визначення мікроструктури полімерів. Застосування інфрачервоної спектроскопії. Вивчення кінетики полімеризаціії. Калориметричний метод дослідження полімерів. Основні поняття калориметрії. Диференційна сканувальна калориметрія (ДСК). Особливості ДСК вимірювань у полімерних системах. Особливості ізотермічної калориметрії в полімерних системах. Рентгеноструктурний аналіз полімерів. Методи рентгеноструктурного аналізу. Рентгеноструктурний аналіз полімерів. Якісний і кількісний аналіз полімерів й їхніх сумішей. Аналіз фазового складу полімерів методом ренгеноструктурного аналізу. Визначення фазового складу механічної суміші полімерів. Визначення ступеня кристалічності полімерів. Ультрафіолетова спектроскопія. Загальні відомості. Застосування УФ спектроскопії в дослідженнях полімерів. Визначення складу кополімеру за допомогою УФ. Вивчення кінетики хімічної реакції. Мас-спектрометрія полімерів. Використання мас-спектрометрії для вирішення структурних завдань макромолекулярної хімії. Теоретичні дослідження. Завдання та методи теоретичного дослідження. Математичних методів в дослідженнях. Аналітичні методи. Імовірнісно-статистичні методи.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами оцінювання досягнення результатів навчання є: поточний і семестровий контроль, який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюється в процесі виконання і захисту лабораторних робіт, контрольне і поточне тестування у ВНС з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь здобувача освіти. Семестровий контроль проводиться у формі екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК): Лабораторний практикум - 30 б Екзаменаційний контроль (ЕК): письмова компонента - 60 б усна компонента - 10 б Разом за дисципліну (ПК+ЕК) - 100 б
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Теоретичні та експериментальні методи дослідження полімерних композиційних матеріалів». Сертифікат № 05097. Номер реєстрації: Е41-217-412/2022 від 23.12.2022. Автори: Семенюк Н.Б. 2. Левицький В.Є., Гуменецький Т.В. Методологія досліджень властивостей полімерних матеріалів: навч. посібник – Львів: Растр-7, 2021.– 312 с. 3. Левицький В.Є. Сучасні експериментальні методи досліджень у хімії та технології полімерів: Навчальний посібник / В.Є. Левицький, Т.В. Гуменецький. – Львів: Растр-7, 2022. – 292 c. 4. Підгорна, Л.П. Теорія та методи дослідження і випробування пластмас, клеїв та герметиків: Навч. посібник / Л.П. Підгорна, Г.М. Черкашина, В.В. Лебедєв – Харків : НТУ “ХПІ”, 2015. – 276 с. 5. Віленський В.О. Полімери: синтез, модифікація, дослідження : навчальний посібник. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2024. – 348 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).