Професійна та цивільна безпека
Спеціальність: Інформаційні системи та технології
Код дисципліни: 7.126.01.O.004
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: доцент Токарєва М.О.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
ІТН. Здатність використовувати поглиблені теоретичні та фундаментальні знання, уміння і навички для успішного розв’язування складних спеціалізованих задач та практичних проблем під час професійної діяльності в галузі інформаційних технологій або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів відповідної науки і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
загальні компетентності:
ЗК3. Знання та розуміння предметної області та професійної діяльності.
ЗК4. Здатність спілкуватися, читати та писати іноземною мовою.
ЗК5. Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій.
ЗК8. Здатність працювати в команді та особисто.
ЗК11. Навички здійснення безпечної діяльності.
фахові компетентності:
ФК10. Здатність проводити оцінку виробничих і невиробничих витрат на забезпечення якості об’єкта проектування, розглядати бізнес-рішення та оцінювати нові технологічні пропозиції.
ФК11. Вибирати, проектувати, розгортати, інтегрувати, управляти, адмініструвати та супроводжувати застосування комунікаційних мереж, сервісів та інфраструктури організації.
ФК14. Здатність розуміти, розгортати, організовувати, управляти та користуватися сучасними навчально дослідницькими ІТС (у тому числі такими, що базуються на використанні Інтернету), інформаційними та комунікаційними технологіями.
Результати навчання:
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
ЗН9. Здатність розуміти і враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні аспекти, вимоги охорони праці, виробничої санітарії, пожежної безпеки та наявних державних і міжнародних стандартів під час формування технічних завдань та рішень.
КОМ1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською);
КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Основи охорони праці та безпека життєдіяльності.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Професійна та цивільна безпека» об’єднує систему знань і навиків з охорони праці (ОП) під час виконання професійних обов’язків та заходів цивільного захисту (ЦЗ) персоналу об’єктів господарювання і населення при загрозі і виникненні надзвичайних ситуацій (НС). Дисципліна покликана сформувати у майбутніх фахівців знання, навики і вміння щодо функціонування системи, стану і проблем безпеки праці в галузі, а також їх захисту під час їх експлуатації в надзвичайних ситуаціях природного і техногенного характеру згідно з чинними законодавчими та іншими нормативно-правовими актами.
Навчальна дисципліни ««Професійна та цивільна безпека» передбачає вивчення питань охорони праці та цивільного захисту відповідно до особливостей професійної діяльності майбутніх фахівців. Виклад дисципліни включає питання виробничої санітарії, безпеки праці та пожежної безпеки. Тематика матеріалу з цивільної безпеки пов’язана з прогнозуванням негативних наслідків надзвичайних ситуацій і забезпеченням заходів захисту об’єктів господарювання в зонах природних і техногенних надзвичайних ситуацій.
Опис: Основні законодавчі та нормативні акти з охорони праці. Соціальне страхування від нещасних випадків на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Розслідування нещасних випадків профзахворювань та аварій на виробництві.
Характеристика умов праці при роботі з комп’ютерною технікою. Шкідливі та небезпечні чинники при роботі з комп’ютерною технікою та причини виникнення захворювань. Мікроклімат у приміщеннях з комп’ютерною технікою та заходи захисту. Природне та штучного освітлення приміщень та робочих місць з комп’ютерною технікою. Електромагнітне випромінювання від комп’ютерної техніки, вплив на організм людини. Іонізуючі випромінювання, методи захисту. Властивості іонізуючих випромінювань.
Технічні захисні засоби забезпечення електробезпеки. Однофазне, двофазне включення людини в електричну мережу. Надання першої допомоги у разі потрапляння людини під напругу.
Причини загорань та вибухів на підприємствах галузі. Вогнестійкість будівельних конструкцій. Пожежний зв’язок та сигналізація. Шляхи евакуації. Способи та засоби гасіння пожеж в приміщеннях з комп’ютерною технікою
Кількісна оцінка ризику. Поняття про надзвичайні ситуації, їх класифікація і причини виникнення. Джерела соціальних небезпек людини та породжені ними фактори.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (50 %): письмові звіти практичних робіт (40%); письмовий звіт з розрахунково-графічної роботи (10%)
Підсумковий контроль – (50%): письмова тестова робота .
Критерії оцінювання результатів навчання: - max 50 балів за засвоєння теоретичного матеріалу 15 лекцій (тестування у ВНС; кількість балів за кожну з лекцій обумовлена складністю навчального матеріалу, об’ємом навчального матеріалу, винесеного на самостійне опрацювання);
- max 40 балів за виконання практичних робіт (max 10 балів за роботу, з яких 6 балів - за правильність виконання індивідуального завдання, 4 бали - за систематичність роботи та рівень знань, продемонстрований в усних відповідях);
- max 10 балів за виконання розрахунково-графічної роботи (max 4 балів за правильність виконання розрахункової частини, max 5 балів за правильність виконання ілюстративного матеріалу та формулювання висновків, max 1 бал за дотримання вимог щодо оформлення та структури роботи).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1 Катренко Л.А., Кіт Ю.В., Корж Г.І. Методичні вказівки до практичної роботи «Розрахунок систем вентиляції» з курсу «Професійна та цивільна безпека» для студентів, що навчаються за спеціальностями інституту комп’ютерних наук та інформаційних технологій. – Львів, вид. НУ «Львівська політехніка», 2018, 9 с.
2 Катренко Л.А., Кіт Ю.В. Методичні вказівки до практичної роботи «Розрахунок освітлення точковим методом в приміщеннях з комп’ютерною технікою» з курсу «Охорона праці в галузі» для студентів, що навчаються за спеціальностями інституту комп’ютерних наук та інформаційних технологій. – Львів, вид. НУ «Львівська політехніка», 2012, 12 с.
3 Катренко Л.А., Кіт Ю.В. Методичні вказівки до практичної роботи «Розрахунок засобів звукопоглинання в приміщеннях з комп’ютерною технікою» з курсу «Охорона праці в галузі» для студентів, що навчаються за спеціальностями інституту комп’ютерних наук та інформаційних технологій. – Львів, вид. НУ «Львівська політехніка», 2012, 12 с.
4 Катренко Л.А., Кіт Ю.В. Методичні вказівки до практичної роботи «Розрахунок занулення» з курсу «Охорона праці в галузі» для студентів, що навчаються за спеціальностями інституту комп’ютерних наук та інформаційних технологій. – Львів, вид. НУ «Львівська політехніка», 2011, 12 с.
5 Катренко Л.А., Корж Г.І. Методичні вказівки до практичної роботи «Законодавство з цивільної безпеки» з курсу «Професійна та цивільна безпека» для студентів, що навчаються за спеціальностями інституту комп’ютерних наук та інформаційних технологій. – Львів, вид. НУ «Львівська політехніка», 2018, 9 с.
6 Васійчук В.О., Гончарук В.Є., Дацько О.С., Качан С.І., Козій О.І., Ляхов В.В., Мохняк С.М., Петрук М.П., Романів А.С., Скіра В.В. Цивільний захист: Конспект лекцій для студентів всіх спеціальностей і форм навчання – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2011.- 208 с.
7 Васійчук В.О., Гончарук В.Є., Качан С.І., Мохняк С.М. Основи цивільного захисту: Навч. посібник / Львів, 2010.- 384 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).