Засоби та методи біометричної аутентифікації

Спеціальність: Безпека інформаційних і комунікаційних систем
Код дисципліни: 7.125.01.E.022
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Безпека інформаційних технологій
Лектор: Професор кафедрри БІТ, д.т.н. Журавель І.М.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчення сучасних підходів до біометричної аутентифікації особи
Завдання: Інтегрування фундаментальних та спеціальних знань для розв’язування складних задач інформаційної безпеки та/або кібербезпеки у широких або мультидисциплінарних контекстах. Використання методів натурного, фізичного і комп’ютерного моделювання для дослідження процесів, які стосуються інформаційної безпеки та/або кібербезпеки.
Результати навчання: РН2. Інтегрувати фундаментальні та спеціальні знання для розв’язування складних задач інформаційної безпеки та/або кібербезпеки у широких або мультидисциплінарних контекстах. РН4. Застосовувати, інтегрувати, розробляти, впроваджувати та удосконалювати сучасні інформаційні технології, фізичні та математичні методи і моделі в сфері інформаційної безпеки та/або кібербезпеки. РН21. Використовувати методи натурного, фізичного і комп’ютерного моделювання для дослідження процесів, які стосуються інформаційної безпеки та/або кібербезпеки.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Цифрова обробка сигналів та зображень Теорія інформації та кодування
Короткий зміст навчальної програми: 1. Огляд сучасних методів біометричної ідентифікації. 2. Статичні біометричні характеристики. 3. Розпізнання за формою кисті руки. 4. Розпізнавання за відбитком пальців. 5. Розпізнавання за сітківкою ока. 6. Розпізнавання за райдужною оболонкою ока. 7. Розпізнавання за портретом. 8. Динамічні біометричні характеристики. 9. Ідентифікація особи за особливостями голосу. 10. Ідентифікація за динамікою рукописного підпису. 11. Ідентифікація за клавіатурним почерком. 12. Ідентифікація за почерком миші.
Опис: 1. Основи біометричної аутентифікації. 2. Голосова аутентифікація. 3. Дактилоскопічна аутентифікація. 4. Біометричний захист ключів криптографічних алгоритмів.
Методи та критерії оцінювання: письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (30%) підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль на аудиторних заняттях проводиться з метою з’ясування обставин проходження навчального процесу, визначення його результатів у таких формах: • попереднє виявлення рівня знань студентів перед початком занять; • поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається; • оцінка активності студента у процесі лекційних занять; • оцінка активності студента у процесі лабораторних занять; • перевірка виконання та лабораторних робіт; • перевірка виконання самостійної роботи. Підсумковий (екзаменаційний) контроль здійснюється за результатами письмового контролю та усного опитування.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Иванов А. И. Биометрическая идентификация личности по динамике подсознательных движений – Пенза: Издательство Пензенского государственного университета, 2000, С. 188. 2. Голубев Г. А., Габриелян Б. А. Современное состояние и перспективы развития биометрических технологий // Нейрокомпьютеры. Разработка. Применение. № 10, 2004, – С. 39 – 46. 3. Беленков В. Д. Электронные системы идентификации подписей // Защита информации. Конфидент. 1997, № 6, – С.39 – 42. 4. Plomondon R., Lorette G. Automatic signature verification and writer identification – the state of the art // Pattern Recognition 1999 – Vol. – 22, № 2, p. 107 – 131. 5. Диденко С. М. Автореферат дисертации: «Разработка и исследование компьютерной модели динамики системы «пользователь-мышь»». ? Тюмень 2007. – 25 с. 6. Расторгуев С. П. Программные методы защиты информации в компьютерах и сетях. М.:“Яхтсмен”, 1993. – 150 с. 7. Рыбченко Д. Е. Критерии устойчивости и индивидуальности клавиатурного почерка при вводе ключевых фраз // Специальная техника средств связи. Серия. Системы, сети и технические средства конфиденциальной связи. Пенза, ПНИЭИ, 1997, Выпуск № 2. – С.104 –107. 8. Колядин Д. В., Савин А. А. О проблеме верификации подписи в системах контроля доступа. http://cs.mitp.ru/docs.research/signature.html 9. Griess F. D., Jain A. F. Project Report: Online signature verification / http://www.cse.msu.edu/cgiuser/web/tech/document?ID=449 10. Дворянкин С. В. Речевая подпись / Под ред. заслуженного деятеля науки РФ, д.т.н. проф. А. В. Петракова. – М.: РИО МТУСИ, 2003 – С. 183 – 184.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).