Засоби та методи біометричної аутентифікації

Спеціальність: Безпека інформаційних і комунікаційних систем
Код дисципліни: 7.125.01.E.021
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Безпека інформаційних технологій
Лектор: Професор кафедрри БІТ, д.т.н. Журавель І.М.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчення сучасних підходів до біометричної аутентифікації особи
Завдання: Інтегрування фундаментальних та спеціальних знань для розв’язування складних задач інформаційної безпеки та/або кібербезпеки у широких або мультидисциплінарних контекстах. Використання методів натурного, фізичного і комп’ютерного моделювання для дослідження процесів, які стосуються інформаційної безпеки та/або кібербезпеки.
Результати навчання: РН2. Інтегрувати фундаментальні та спеціальні знання для розв’язування складних задач інформаційної безпеки та/або кібербезпеки у широких або мультидисциплінарних контекстах. РН4. Застосовувати, інтегрувати, розробляти, впроваджувати та удосконалювати сучасні інформаційні технології, фізичні та математичні методи і моделі в сфері інформаційної безпеки та/або кібербезпеки. РН21. Використовувати методи натурного, фізичного і комп’ютерного моделювання для дослідження процесів, які стосуються інформаційної безпеки та/або кібербезпеки.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Цифрова обробка сигналів та зображень Теорія інформації та кодування
Короткий зміст навчальної програми: 1. Огляд сучасних методів біометричної ідентифікації. 2. Статичні біометричні характеристики. 3. Розпізнання за формою кисті руки. 4. Розпізнавання за відбитком пальців. 5. Розпізнавання за сітківкою ока. 6. Розпізнавання за райдужною оболонкою ока. 7. Розпізнавання за портретом. 8. Динамічні біометричні характеристики. 9. Ідентифікація особи за особливостями голосу. 10. Ідентифікація за динамікою рукописного підпису. 11. Ідентифікація за клавіатурним почерком. 12. Ідентифікація за почерком миші.
Опис: 1. Основи біометричної аутентифікації. 2. Голосова аутентифікація. 3. Дактилоскопічна аутентифікація. 4. Біометричний захист ключів криптографічних алгоритмів.
Методи та критерії оцінювання: письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (30%) підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль на аудиторних заняттях проводиться з метою з’ясування обставин проходження навчального процесу, визначення його результатів у таких формах: • попереднє виявлення рівня знань студентів перед початком занять; • поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається; • оцінка активності студента у процесі лекційних занять; • оцінка активності студента у процесі лабораторних занять; • перевірка виконання та лабораторних робіт; • перевірка виконання самостійної роботи. Підсумковий (екзаменаційний) контроль здійснюється за результатами письмового контролю та усного опитування.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Иванов А. И. Биометрическая идентификация личности по динамике подсознательных движений – Пенза: Издательство Пензенского государственного университета, 2000, С. 188. 2. Голубев Г. А., Габриелян Б. А. Современное состояние и перспективы развития биометрических технологий // Нейрокомпьютеры. Разработка. Применение. № 10, 2004, – С. 39 – 46. 3. Беленков В. Д. Электронные системы идентификации подписей // Защита информации. Конфидент. 1997, № 6, – С.39 – 42. 4. Plomondon R., Lorette G. Automatic signature verification and writer identification – the state of the art // Pattern Recognition 1999 – Vol. – 22, № 2, p. 107 – 131. 5. Диденко С. М. Автореферат дисертации: «Разработка и исследование компьютерной модели динамики системы «пользователь-мышь»». ? Тюмень 2007. – 25 с. 6. Расторгуев С. П. Программные методы защиты информации в компьютерах и сетях. М.:“Яхтсмен”, 1993. – 150 с. 7. Рыбченко Д. Е. Критерии устойчивости и индивидуальности клавиатурного почерка при вводе ключевых фраз // Специальная техника средств связи. Серия. Системы, сети и технические средства конфиденциальной связи. Пенза, ПНИЭИ, 1997, Выпуск № 2. – С.104 –107. 8. Колядин Д. В., Савин А. А. О проблеме верификации подписи в системах контроля доступа. http://cs.mitp.ru/docs.research/signature.html 9. Griess F. D., Jain A. F. Project Report: Online signature verification / http://www.cse.msu.edu/cgiuser/web/tech/document?ID=449 10. Дворянкин С. В. Речевая подпись / Под ред. заслуженного деятеля науки РФ, д.т.н. проф. А. В. Петракова. – М.: РИО МТУСИ, 2003 – С. 183 – 184.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).