Безпека технологій зв'язку
Спеціальність: Системи технічного захисту інформації, автоматизація її обробки
Код дисципліни: 7.125.02.O.001
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Захист інформації
Лектор: Д.т.н., проф., проф. кафедри захисту інформації Микитин Галина Василівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
КЗ2. Здатність проводити дослідження на відповідному рівні.
фахові компетентності:
КФ4. Здатність аналізувати, розробляти і супроводжувати систему управління інформаційною безпекою та/або кібербезпекою організації, формувати стратегію і політики інформаційної безпеки з урахуванням вітчизняних і міжнародних стандартів та вимог.
ФКС 2. Здатність обґрунтовувати та реалізовувати систему захисту інформаційних ресурсів з обмеженим доступом на об'єктах інформаційної діяльності;
Результати навчання:
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі:
Результати навчання
РН5. Критично осмислювати проблеми інформаційної безпеки та/або кібербезпеки, у тому числі на міжгалузевому та
Методи навчання і викладання
Лекції заняття – інформаційно-рецептивний метод
Методи оцінювання досягнення результатів навчання
Поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається; оцінка активності студента у процесі лекційних занять; залік – відповіді на питання в білеті та усне опитування.
Результати навчання
РН11. Аналізувати, контролювати та забезпечувати ефективне функціонування системи управління доступом до інформаційних ресурсів відповідно до встановлених стратегії і політики інформаційної безпеки та/або кібербезпеки організації
Методи навчання і викладання
Лекційні заняття – інформаційно- рецептивний метод. Лабораторні заняття – репродуктивний метод, евристичний метод. Самостійна робота – дослідницький метод
Методи оцінювання досягнення результатів навчання
Поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається; оцінка активності студента у процесі лабораторних занять; перевірка виконання контрольної роботи.
Результати навчання
РН15. Зрозуміло і недвозначно доносити власні висновки з проблем інформаційної безпеки та/або кібербезпеки, а також знання та пояснення, що їх обґрунтовують до персоналу, партнерів та інших осіб.
Методи навчання і викладання
Лекційні заняття – інформаційно- рецеп-тивний метод. Лабораторні заняття – репродуктивний метод, евристичний метод. Самостійна робота – дослідницький метод.
Методи оцінювання досягнення результатів навчання
Поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається; оцінка активності студента у процесі лабораторних занять; перевірка виконання контрольної роботи.
Результати навчання
РН21. Використовувати методи натурного, фізичного і комп’ютерного моделювання для дослідження процесів, які стосуються інформаційної безпеки та/або кібербезпеки.
Методи навчання і викладання
Лекційні заняття – інформаційно- рецеп-тивний метод. Лабораторні заняття – репродуктивний метод, евристичний метод. Самостійна робота – дослідницький метод.
Методи оцінювання досягнення результатів навчання
Поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається; перевірка виконання лабораторних робіт; залік – відповіді на питання в білеті та усне опитування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
Теорія інформації та кодування;
Комплексні системи захисту інформації.
Супутні навчальні дисципліни:
Методи цифрової обробки сигналів та зображень;
Проектування комплексних систем захисту інформації.
Короткий зміст навчальної програми: Анотація навчальної дисципліни
В дисципліні розглядаються елементи передавально/ приймального тракту системи зв’язку. Аналізуються аспекти перетворення аналогового сигналу на рівні: дискретизації, квантування, кодування джерела, шифрування, канального кодування, аналогової/ імпульсної модуляції, ущільнення (множинного доступу). Розглядаються концептуальні підходи до забезпечення безпеки технологій стаціонарного, стільникового, супутникового зв’язку. Розглянута методологія захисту мовної інформації в безпровідних технологіях зв’язку: GSM, CDMA, WiMAX, LTE. Представлені аспекти безпеки безпровідних сенсорних технологій: Wi-Fi, Bluetooth, ZigBee. Аналізуються принципи сучасних технологій захисту інформації в передавально/ приймальному тракті технологій зв’язку.
Опис: 1. Аспекти цифрового зв’язку. Предмет захисту інформації в каналах зв’язку. Основна термінологія цифрового зв’язку. Функціональні елементи цифрової системи зв’язку. Нормативно-технічна база. Канали зв’язку і їх характеристики. Математичні моделі каналів зв’язку.
2. Елементи перетворення інформації в цифровій системі передавання. Аналого-цифрове і цифро-аналогове перетворення в цифрових системах зв’язку. Дискретизація сигналів. Квантування сигналів. Кодування джерела. Шифрування. Канальне кодування
3. Неперервна та імпульсна модуляція. Амплітудна модуляція з подавленою несучою. Детектування модульованих сигналів з подавленою несучою. Частотна і фазова модуляція. Види імпульсної модуляції. Амплітудо-імпульсна та кодово-імпульсна модуляція.
4. Методи множинного доступу в каналах зв’язку. Множинний доступ з частотним розділенням. Множинний доступ з часовим розділенням. Множинний доступ з частотно-часовим розділенням. Множинний доступ з кодовим розділенням.
5. Технології захисту мовної інформації в каналах зв’язку. Захист мовної інформації в технологіях зв’язку: частотне, часове, частотно-часове скремблювання; маскування. Захист мовної інформації в каналах зв’язку при передаванні та відновленні на прийманні: інверсія спектру мовного сигналу; перетворення з фіксованими перестановками спектральних компонент мовного сигналу.
6. Концептуальні моделі захисту мовної інформації в каналах стаціонарного, мобільного, супутникового зв’язку. Аналіз проблеми захисту інформації в каналах на фізичному, канальному, системному рівнях. Фізичний, канальний, системний рівні захисту інформації в каналах стаціонарного, стільникового, супутникового зв’язку.
7. Методологія забезпечення безпеки технологій безпровідного зв’язку. Концепція “об’єкт – загроза – захист”: модель об’єкта – безпровідні тенології зв’язку: GSM, CDMA, WiMAX, LTE, сигнал, канал, тракт; модель загроз, модель захисту інформації; управління інформаційною безпекою.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на аудиторних заняттях проводиться з метою прояснення обставин протікання навчального процесу, визначення його результатів у таких формах:
• попереднє виявлення рівня знань студентів перед початком занять;
• поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається;
• оцінка активності студента у процесі лекційних занять;
• оцінка активності студента у процесі практичних робіт;
• перевірка виконання практичних робіт;
• перевірка виконання контрольної роботи;
• усне опитування засвоєння знань, набутих у процесі виконання практичних робіт.
Підсумковий (екзаменаційний) контроль здійснюється за результатами відповідей на екзаменаційний білет та усного опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Денна форма навчання
Максимальна оцінка в балах
Поточний контроль (ПК)
Лабораторні роботи – 20 балів
Контрольна робота – 10 балів
Разом за ПК - 30 балів
Екзаменаційний контроль
письмова компонента - 65 балів; усна компонента - 5 балів
Разом за дисципліну - 100 балів
Заочна форма навчання
Максимальна оцінка в балах
Поточний контроль (ПК)
Лабораторні роботи – 10 балів
Контрольна робота – 20 балів
Разом за ПК - 30 балів
Екзаменаційний контроль
письмова компонента - 65 балів; усна компонента - 5 балів
Разом за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Рекомендована література
Базова
1. Концепція технічного захисту інформації в Україні. Постанова Кабінету Міністрів України “Про затвердження Концепції технічного захисту інформації в Україні” від 08.10.1997 № 1126. Остання редакція від 13.10.2011. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/
1126-97-%D0%BF,415
2. Доктрина інформаційної безпеки України. Указ Президента України від 08.07.2009 № 514/2009 // Офіційний вісник України. – 2009. – № 52. – С. 7. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=514%2F2009
3. Порядок проведення робіт із створення комплексної системи захисту інформації в інформаційно-телекомунікаційній системі: НД ТЗІ 3.7-003-05. – [Чинний від 2005-11-08]. – К.: ДСТСЗІ СБ України, 2005. – 16 с. – (Нормативний документ системи технічного захисту інформації).
4. Прокис Дж. Цифровая связь. Пер. с англ. / Под ред. Д. Д. Кловского. – М.: Радио и связь, 2000. – 800 с.
5. Скляр Бернард. Цифровая связь. Теоретические основы и практическое применение. – М.: Изд. Дом “Вильяме”. – 2003. – 1104 с.
6. Дудикевич В. Б., Концептуальні моделі захисту інформації для технологій стаціонарного, стільникового, супутникового зв’язку / В. Б. Дудикевич, Ю. Р. Гарасим, Г. В. Микитин // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”, Автоматика, вимірювання та керування. – 2010. – №665. – С. 18–26.
7. Інформаційна модель безпеки технологій зв’язку. [ В.Б. Дудикевич, В.О. Хорошко, Г.В. Микитин, Р.І. Банах, А.І. Ребець] // Інформатика та математичні методи в моделюванні. – 2014. - №2. – С. 137 – 149.
8. Бобало Ю. Я. Стратегічна безпека системи “об’єкт – інформаційна технологія”: [монографія] / [ Бобало Ю. Я., Дудикевич В. Б., Микитин Г. В. ].– Львів: Видавництво НУ “Львівська політехніка”, 2020. – 260 с.
Допоміжна
1. Семенко А. І. Сучасний стан створення безпровідних телекомунікаційних систем / А. І. Семенко // Вісн. Нац. ун-ту “Львів. Політехніка”. Радіоелектрон. та телекомунікації. – 2009. – № 645. – С. 56–67
2. Проблемы защиты сетей мобильной связи и шифрования данных. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://mobil.km.ua/content/view/44/63/
3. Оцінка якості відновлення мови в захищених безпроводових каналах зв’язку / [Коханович Г. Ф., Беженар Ю. В., Голубничий О. Г., Одаренко Р. С.] // Науково-практичний журнал “Безпека інформації”. – 2012. – № 1. – С. 37–41.
4. Микитин Г.В. Комунікаційне середовище кіберфізичної системи “Wi-Fi – Bluetooth – Хмарні обчислення – ІоТ”: інформаційна безпека, моделі управліня інформаційною безпекою/ . Дудикевич В.Б., Микитин Г.В., Ребець А.І. // Системи обробки інформації. – 2016. – випуск № 4(141). – С. 83 – 85
5. Микитин Г.В. Комплексна система безпеки кіберфізичної системи “iPhone – Wi-Fi, Bluetooth – давачі” / В. Б. Дудикевич, Г. В. Микитин, А. І. Ребець // Системи обробки інформації. – 2017. – № 2 (148). – С. 84–87.
6. Микитин Г.В. Безпровідні сенсорні мережі ZigBee, Wi-Fi та Bluetooth в кіберфізичних системах: концепція “об’єкт – загроза – захист” на основі моделі OSI / В. Б. Дудикевич, Г. В. Микитин, А. І. Ребець, М. В. Мельник // Системи обробки інформації. – 2019. – Випуск №2 – С. 114 – 120
Навчально-методичне забезпечення
1. Дудикевич В. Б. Захист засобів і каналів телефонного зв’язку: Навчальний посібник / В. Б. Дудикевич, В. В. Хома, Л. Т. Пархуць. – Л.: Видавництво Львівської політехніки, 2012. – 210 с.
2. Микитин Г. В. Развитие концептуальных основ безопасности информационно-коммуникационных технологий / в кн.: Информационные технологии и защита информации в информационно-комму-никационных системах /Дудыкевич В. Б., Максимович В. Н., Микитин Г. В. // Информационные технологии и защита информации в информационно-коммуникационных системах: монография / под ред. В. С. Пономаренко. – Х.: Вид-во ТОВ “Щедра садиба плюс”. – 2015. – 486 с.
3. Захист каналів зв'язку: Електронний конспект лекцій для студентів спеціальності 125. Кібербезпека, спеціалізації 02. Системи технічного захисту інформації, автоматизація її обробки / Укл.: Микитин Г.В. – Львів: НУ «ЛП». – 2017. – 57 с.
Навчально-методичне забезпечення
1. Дудикевич В. Б. Захист засобів і каналів телефонного зв’язку: Навчальний посібник / В. Б. Дудикевич, В. В. Хома, Л. Т. Пархуць. – Л.: Видавництво Львівської політехніки, 2012. – 210 с.
2. Микитин Г. В. Развитие концептуальных основ безопасности информационно-коммуникационных технологий / в кн.: Информационные технологии и защита информации в информационно-комму-никационных системах /Дудыкевич В. Б., Максимович В. Н., Микитин Г. В. // Информационные технологии и защита информации в информационно-коммуникационных системах: монография / под ред. В. С. Пономаренко. – Х.: Вид-во ТОВ “Щедра садиба плюс”. – 2015. – 486 с.
3. Захист каналів зв'язку: Електронний конспект лекцій для студентів спеціальності 125. Кібербезпека, спеціалізації 02. Системи технічного захисту інформації, автоматизація її обробки / Укл.: Микитин Г.В. – Львів: НУ «ЛП». – 2017. – 57 с.
Інформаційні ресурси
1. Робоча програма з дисципліни “Безпека технологій зв’язку ” для спеціальності 8.125.00.02 Системи технічного захисту інформації, автоматизація її обробки / Укл.: Г.В. Микитин. – Львів: НУ «ЛП». – 2022. – 10 с. // Віртуальне навчальне середовище “Львівської політехніки”: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=13184
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).