Види і засоби технічної розвідки та спеціальні вимірювання

Спеціальність: Системи технічного захисту інформації, автоматизація її обробки
Код дисципліни: 7.125.02.E.014
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Захист інформації
Лектор: Доц., к.т.н. Гаранюк Петро Ігорович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: . У процесі навчання необхідно виховувати у студентів розуміння важливості заходів загальнонаціональної інформаційної політики та політики забезпечення життєво важливих інтересів України при організації захисту інформації в сфері оборони, економіки, науки і техніки, зовнішніх відносин, державної безпеки і охорони правопорядку. Метою вивчення дисципліни є освоєння сучасних методів і принципів застосування законодавчо-нормативних актів, інструкцій і правил по організації і проведенню на підприємствах, в установах і організаціях заходів щодо захисту інформації з обмеженим доступом.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: загальні компетентності: ЗК 2. Здатність навчатися, сприймати набуті знання в предметній області та інтегрувати їх із уже наявними, потенціал до подальшого навчання. ЗК 3. Здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел, ефективно використовувати на практиці різні теорії в області навчання та адміністрування. ЗК 5. Уміння проводити дослідження на відповідному рівні, мати дослідницькі навички, що виявляються у здатності формувати (роблячи презентації, або представляючи звіти) нові продукти в обраній галузі, вибирати належні напрями і відповідні методи для їх реалізації, беручи до уваги наявні ресурси. ЗК 6. Уміння працювати самостійно і в команді, здатність комунікації з колегами з питань галузі щодо наукових досягнень, як на загальному рівні, так і на рівні спеціалістів. аналіз, контроль та оцінювання власної роботи та роботи інших осіб. ЗК 9. Мати навички розроблення та управління проектами для забезпечення високого рівня ефективності реалізації різних видів проектів в предметній області. ЗК 11. Навички використання інформаційних та комунікативних технологій, впровадження комп’ютерних програм та використання існуючих.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: вміти: • використовувати чинну нормативну І нормативно-технічну базу при організації захисту інформації з обмеженим доступом від технічних розвідок; • практично здійснювати організаційно-правові, інженерно-технічні та оперативні заходи із захисту інформації з обмеженим доступом на підприємствах, в установах і організаціях від технічних розвідок; • відповідно до майбутньої спеціальності оцінювати ефективність цих заходів і визначати необхідні дії по їхньому удосконаленню; • проводити оцінку можливостей технічних засобів розвідки, реальних загроз порушення захисту та охорони.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Комп'ютерні методи аналізу та проектування електронних засобів Проєктування комплексних систем захисту інформації
Короткий зміст навчальної програми: Мета і завдання курсу. Місце дисципліни «Види і засоби технічної розвідки». Організація і завдання технічної розвідки. Мета, об'єкти і завдання технічної розвідки. Основні принципи організації і ведення технічної розвідки. Класифікація технічної розвідки. Основні відомості про космічну, повітряну, морську і наземну технічні розвідки. Напрямки удосконалення засобів технічної розвідки. Загрози в інформаційних системах. Положення про протидію технічним розвідкам.
Опис: Організація і завдання технічної розвідки. Основні принципи організації і ведення технічної розвідки. Класифікація технічної розвідки. Основні відомості про космічну, повітряну, морську і наземну технічні розвідки. Напрямки удосконалення засобів технічної розвідки. Загрози в інформаційних системах. Способи несанкціонованого доступу до джерел конфіденційної інформації через технічні засоби. Незаконне підключення. Високочастотне нав’язування. Встановлення радіо закладок. Перехоплення електромагнітних випромінювань. Рекомендації з проведення перевірки приміщень, технічних засобів спеціального і загального призначення на наявність закладних пристроїв. Вимірювання ПЕМВН від ПЕОМ. Вимірювальний комплекс SMV-11. Вимірювальний комплекс SMV-8.5. Склад комплексу, порядок роботи, методика вимірювань, калібровка мікроволькметра Розрахунок параметрів захищеності від конкретних технічних засобів. Норми ефективності захисту АСУ і ЕОТ. Графічний метод визначення зони R2. Методика контролю захищеності об’єктів ЕОТ при застосуванні активного захисту.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль, який складається з виконання лабораторних робіт та захисту звітів, виконання та захисту контрольної роботи, усне опитування, оцінювання активності під час практичних занять. Екзаменаційний контроль, який складається з письмового опитування та усної компоненти.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (40 балів): 1. Лабораторні заняття – 35 балів. 2. Практичні заняття – 5 балів. Екзаменаційний контроль (60 балів): письмова компонента - 55 балів усна компонента - 5 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Закони України: "Про інформацію", "Про державну таємницю", "Про захист Інформації з автоматизованих системах", "Про науково-технічну інформацію". 2. Положення про забезпечення режиму секретності під час обробки інформації, що становить державну таємницю, в автоматизованих системах, затверджене постановою КМУ від 16.02.98 p. N 180; 3. Герасименко В. А., Мелюк А .Я. Основи захисту інформації. - М.; МИФИ, 1997, 537 с. 4. Меньшаков Ю.К. Види та засоби іноземних технічних розвідок:. 5. Каторин Ю.Ф.,Разумовский А.В.,Спивак А.И. Захист інформації технічними засобами: Навчальний посібник/ НИУ ИТМО, 2012.-416с. 6. Пархуць JI.T. Методи і засоби захисту інформації. Захист інформації від витоку по технічних каналах. (Конспект лекцій) Львів: Вид-во НУ „Львівська політехніка" 2005 - 203 с. 7. Самохвалов Ю.Я., Темніков В.О., Хорошко В.О. Організаційно - технічне забезпечення захисту інформації. Навчальний посібник / За ред. Проф. В.О.Хорошко - К.; НАУ, 2002, 207 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).