Основи міжнародного венчурного бізнесу

Спеціальність: Міжнародні економічні відносини
Код дисципліни: 6.292.00.O.040
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Менеджмент і міжнародне підприємництво
Лектор: к.е.н., доц. Литвин І.В.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета дисципліни: вивчення теоретичних положень і прикладних рекомендацій щодо розвитку венчурного бізнесу в Україні на основі кращого світового досвіду. Предметом дисципліни є теоретико-методологічні та практичні засади розвитку венчурного бізнесу, особливості та передумови становлення венчурного бізнесу в Україні та світі.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: ЗК 2. Здатність навчатися, сприймати набуті знання в предметній області. ЗК 5. Здатність проводити пошук та опрацювання інформації з різних джерел та здійснювати її аналізування, а також здатність до адаптації та дії в новій ситуації. ЗК 13. Уміння працювати самостійно і в команді, здатність спілкуватися з колегами щодо наукових досягнень, а також навички застосовувати різні форми влади і стилі керівництва для впливу на підлеглих та партнерів. фахових: ФК 4. Базові знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів в галузі міжнародних економічних відносин. ФК13. Здатність використовувати знання й уміння для розрахунку показників виробничо-господарської та фінансово-економічної діяльності підприємницьких структур в умовах міжнародних економічних відносин. ФК 15. Здатність ідентифікувати основні соціально-економічні ознаки країн, що розвиваються, диференціювати ці країни. ФК 16. Здатність аналізувати міжнародний рух капіталу та його основні форми - прямі і портфельні закордонні інвестиції, основні зрушення у географічному розміщенні та галузевій структурі іноземних інвестицій. ФКС 2.1. Здатність аналізувати особливості розвитку міжнародної інвестиційної та інноваційної діяльності, структуру світового фінансового ринку, підходи до управління міжнародним інноваційним процесом. ФКС 2.3. Здатність використовувати навички управління інноваційними проектами у міжнародному масштабі. ФКС 2.4. Здатність аналізувати та оцінювати інноваційний потенціал підприємства, а також конкурентоспроможність інноваційного підприємства. ФКС 3.1. Здатність розуміти і дотримуватися дипломатичного протоколу та ділового етикету при веденні переговорів. ФКС 3.3. Здатність використовувати інформаційні системи та технології в управлінні міжнародними економічними відносинами у сфері медіа комунікацій та ІТ. ФКС 3.4. Розуміння значення корпоративної соціальної відповідальності та врахування факторів культурного середовища країн у сфері медіа комунікацій та ІТ.
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: ЗН 2. Знання закономірностей функціонування та розвитку у міжнародному масштабі ринкової системи організації господарського життя. ЗН 3. Знання тенденцій розвитку міжнародних фінансових ринків та фінансових механізмів, які обслуговують функціонування міжнародної економіки. УМ 2. Вміння аналізувати інтеграційні процеси, етапи та типи міжнародних інтеграційних угруповань. УМ 17. Уміння контролювати інноваційні процеси та використовувати навички управління інноваційними проектами у міжнародному масштабі. Методи навчання і викладання: Лекції та практичні заняття – пояснювально-ілюстративний метод, метод проблемного викладу, дослідницький метод. Самостійна робота - емпіричні та теоретичні методи, евристичний метод. Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: поточний контроль передбачає такі методи оцінювання - вибіркове усне опитування, виступи та доповнення на практичних заняттях, оцінка активності, оригінальності внесених пропозицій; екзаменаційний контроль передбачає такі методи оцінювання - тестування, письмове та усне опитування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Менеджмент, Корпоративна соціальна відповідальність, Міжнародні фінанси, Інформаційні системи та технології в управлінні міжнародних економічних відносин, Міжнародне інвестування, Міжнародні фінансові ризики
Короткий зміст навчальної програми: Венчурний бізнес: ключові поняття та умови ведення. Роль венчурного бізнесу у створенні інновацій та інноваційного розвитку країн та регіонів. Інноваційна діяльність та інноваційні процеси на підприємствах: сутність, особливості управління. Суть та види інновацій на підприємствах. Джерела фінансування інноваційної діяльності. Традиційні та нові альтернативні методи фінансування інноваційних підприємств у період глобалізації. Венчурний капітал як альтернативне джерело фінансування інновацій. Процес венчурного інвестування. Суть та об’єкти інноваційної інфраструктури, їх роль в забезпеченні інноваційних процесів залежно від етапу розвитку підприємства. Венчурні інвестори та їх типи. Екосистема стартапів та венчурна інфраструктура: класифікація, особливості формування. Види венчурних підприємств. Розгляд стадій життєвого циклу підприємств з погляду їх потреби у венчурному капіталі. Стартап-проекти: суть та особливості управління. Бізнес-моделювання: основні шаблони та процеси бізнес-моделювання стартапів. Написання бізнес-плану для венчурних інвесторів. Венчурна діяльність: ризики, особливості оцінювання її ефективності. Іноземний досвід стимулювання та розвитку малого і середнього інноваційного підприємництва у країнах світу. Венчурний бізнес у світі: аналізування моделей організування та оцінювання їх ефективності. Венчурний бізнес в Україні: проблеми та перспективи розвитку.
Опис: ТЕМА 1. Роль венчурного бізнесу у створенні інновацій та інноваційного розвитку країн та регіонів. ТЕМА 2. Інноваційна діяльність та інноваційні процеси на підприємствах: сутність, особливості управління ТЕМА 3. Традиційні та нові альтернативні методи фінансування інноваційних підприємств у період глобалізації. ТЕМА 4. Процес венчурного інвестування стартап-проектів. ТЕМА 5. Типи фірм з венчурним капіталом та стадії їх життєвого циклу. ТЕМА 6. Стартапи – нове явище в інноваційному підприємництві. ТЕМА 7. Суть та об’єкти інноваційної інфраструктури, їх роль в забезпеченні інноваційних процесів залежно від етапу розвитку підприємства. ТЕМА 8. Венчурна інфраструктура: класифікація, особливості формування. ТЕМА 9. Венчурні інвестори та їх типи . ТЕМА 10. Венчурна діяльність та стартап-проекти: суть та особливості управління. ТЕМА 11. Бізнес-моделювання: основні шаблони та процеси бізнес-моделювання стартапів. ТЕМА 12. Особливості розробки презентації та бізнес-плану проекту для венчурних інвесторів. ТЕМА 13. Системи державної і недержавної підтримки та розвитку інноваційної венчурної діяльності провідних країн світу. ТЕМА 14. Основні тенденції розвитку венчурного бізнесу у світі. ТЕМА 15. Стан та перспективи розвитку венчурного підприємництва в Україні.
Методи та критерії оцінювання: - Поточний контроль (30%): усне опитування, індивідуальні та групові роботи на практичних заняттях. - підсумковий контроль (70%): тестування (50%), усна відповідь (20%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК): виконання науково-дослідного домашнього завдання – 20 балів, виконання індивідуальних контрольних аудиторних завдань – 10 балів, сумарно 30 балів. За допущені помилки в розрахунках, чаткове або неповне розкриття змісту завдання оцінка за його виконання може бути знижена на 1-5 балів. Екзаменаційний контроль (ЕК): На екзамені здобувач може отримати максимум 70 балів. Екзамен складається з письмової та усної компонент: 1. Письмова компонента – 50 балів. Письмова компонента - екзаменаційний білет, який складається із завдань трьох рівнів складності, що оцінюються за окремою шкалою: Рівень1 – тести 15 тестів*1 бал = 15 балів; Рівень 2 – тести 10 тестів*2 бали = 20 балів; Рівень 3 – розв’язати 1 задачу = 15 балів. 2. Усна компонента – 20 балів. Під час усного спілкування з викладачем/ами здобувач може отримати від 0 до 20 балів за відповіді на усі запитання екзаменатора/ів, що винесені на семестровий контроль.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. David Gladstone, Laura Gladstone. Venture Capital Handbook: An Entrepreneur's Guide to Raising Venture Capital, Revised and Updated Edition. New Jersey: Prentice Hall PTR, 2002. – 424p. 2. Kuzmin O.E., Lytvyn I.V., Ossik Yu.I. Venturing: teaching manual. – Karaganda, 2015. – 312 p. 3. Кузьмін О.Є., Литвин І.В., Сухоребська О.Я. Особливості функціонування та контролювання діяльності венчурних організацій: [монографія] / О.Є. Кузьмін, І.В. Литвин, О.Я. Сухоребська // Видавництво «Ліга-Прес» - 2013. – 182 с. 4. Кузьмін О.Є. Венчурний бізнес: [навч. посібник з грифом МОН]. /О.Є. Кузьмін, І.В. Литвин. - К: «Знання», 2012. - 350 с. 5. Кузьмін О.Є. Венчурний бізнес: теоретичні аспекти та практика: [навч. посібник-практикум] /О.Є. Кузьмін, І.В. Литвин. - Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2011. - 168 с. 6. Andrew Romans. The Entrepreneurial Bible to Venture Capital: Inside Secrets from the Leaders in the Startup Game. Published by McGraw-Hill Education, 2013, 256 p. 7. Mahendra Ramsinghani. The Business of Venture Capital : Insights from Leading Practitioners on the Art of Raising a Fund, Deal Structuring, Value Creation, and Exit Strategies, 2nd Edition Publisher John Wiley & Sons Inc, New York, United States, 2014, 432 p. 8. Eric Ries. The Lean Startup. Random House USA Inc, Imprint Crown Business, New York, United States, 2017, 269 p. 9. Литвин І.В., Данилюк Ю.В. Особливості підтримки та розвитку національної екосистеми стартап-підприємництва Румунії Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2022, Випуск 42/2022. – С. 84-88 (фахове видання, Index Copernicus) Режим доступу: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/42_2022ua/17.pdf 10. Литвин І.В. Формування та розвиток екосистем стартапів Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство 2022, Випуск 41/2022. - С. 61 - 65 (фахове видання, Index Copernicus) http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/41_2022ua/13.pdf 11. Литвин І.В. Досвід формування екосистем стартапів у країнах Східної Європи та можливості його застосування в Україні Науковий журнал «Молодий вчений». – Режим доступу: https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/2395/2380 (Index Copernicus) 12. Литвин І.В. Екосистема стартап-підприємництва в Україні: історія створення та сучасність Науковий журнал «Молодий вчений». - Режим доступу: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2019/1/110.pdf (Index Copernicus) 13. Литвин І.В., Мельник А.В.Формування інноваційних екосистем стартапів на прикладі вищих навчальних закладів Німеччини Науковий журнал «Молодий вчений». – Режим доступу: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2018/4/185.pdf (фахове видання, Index Copernicus)
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).