Система екоменеджменту та екоконцепція сталого розвитку
Спеціальність: Екологія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.101.00.M.019
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Екологія та збалансоване природокористування
Лектор: К.т.н., доц. Попович Олена Романівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у сфері екології, охорони довкілля та збалансованого природокористування при здійсненні професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій, та характеризуються комплексністю і невизначеністю умов та вимог.
К01. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
К05. Здатність спілкуватися іноземною мовою.
К12. Здатність застосовувати нові підходи до аналізу та прогнозування складних явищ, критичного осмислення проблем у професійній діяльності.
К15. Здатність до організації робіт, пов’язаних з оцінкою екологічного стану, захистом довкілля та оптимізацією природокористування, в умовах неповної інформації та суперечливих вимог.
Результати навчання: ПР02. Уміти використовувати концептуальні екологічні закономірності у професійній діяльності.
ПР05. Демонструвати здатність до організації колективної діяльності та реалізації комплексних природоохоронних проектів з урахуванням наявних ресурсів та часових обмежень.
ПР09. Знати принципи управління персоналом та ресурсами, основні підходи до прийняття рішень в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог.
ПР10. Демонструвати обізнаність щодо новітніх принципів та методів захисту навколишнього середовища.
ПР13. Уміти оцінювати потенційний вплив техногенних об’єктів та господарської діяльності на довкілля.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Основи промислової екології
• Нормування та прогнозування емісій промислових забруднень;
• Методологія досліджень та моделювання процесів очищення промислових
відходів.
Короткий зміст навчальної програми: За умов сучасної екологічної ситуації потребує суттєвого вдосконалення система державного управління природокористування та організації екологічного менеджменту. Як загальноекономічна наука, екологічний менеджмент застосовує дані конкретних економічних та природничих наук, їх висновки і положення для обґрунтування найбільш ефективних методів використання умов і ресурсів природи.
В умовах сучасної екологічної ситуації виникає об’єктивна необхідність формування у майбутніх спеціалістів – екологів чіткого уявлення про основні екологічні проблеми сучасності та шляхи їх вирішення, знань про систему екологічного менеджменту та основні принципи її створення і функціонування, нормативно - правові основи та стандарти, зрозуміти сутність нової системи планетарного масштабу «суспільство – природа».
Опис: Вступ до систем управління навколишнім середовищем. Поняття про стандарти серії ISO 14000. Ознайомлення із стандартами ISO 14001 та 14004. Поняття про систему управління навколишнім середовищем. Модель системи управління навколишнім середовищем. Способи зниження шкідливих викидів у навколишнє середовище. Переваги та вигоди від впровадження системи управління навколишнім середовищем. Поняття про екологічний аспект, суттєвий екологічний аспект, вплив на навколишнє середовище. Зацікавлені сторони та їх головні мотивації до впровадження системи управління навколишнім середовищем. Екологічна політика підприємства. Первинний екологічний аналіз підприємства. Оцінка екологічних аспектів. Методи аналізу ризику.
Управління роботами в системі менеджменту навколишнього середовища: операції закупівлі, постачальники, підрядники, вибір нових технологій, транспорт, природні ресурси (енергія, вода), території для зберігання сировини та продуктів діяльності, викиди (повітря, вода), контроль рівня шуму та вібрації, звичайні тверді відходи.
Методи та критерії оцінювання: • поточний контроль, усне опитування (40%);
• підсумковий контроль ( контрольний захід, залік): письмова форма (60%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Згідно з робочою програмою навчальний процес здійснюється в таких формах:
- лекційні заняття;
- підготовка доповідей за темою семінарських занять і виступи на семінарах.
- самостійне опрацювання студентом навчального матеріалу із використанням конспекту лекцій та основної навчальної літератури, робота із довідниками, документами, нормативно-правовими актами;
- виконання індивідуальної контрольної роботи;
- контроль усіх видів діяльності студента.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Лукянихін В.О. Екологічний менеджмент у системі управління збалансованим розвиток. - Суми: ВТД, 2002 р., 316 с.
2. В.Ф. Семенов, О.Л. Михайлюк. Екологічний менеджмент: Навч. Посіб. для студ. вузів – К.: Центр навчальної літератури, 2004.- 407 с.
3. Шевчук В.Я., Саталкін Ю.М., Білявський Г.О. та ін. Екологічне управління: Підручник. – К.: Либідь, 2004. – 432 с.
4. Назарук М.М., Койнова І.Б. Екологічний менеджмент. Запитання та відповіді: Навчальний посібник. – Львів: Еней, 2004. – 216 с.
5. Бобровський А.Л. Екологічний менеджмент. Підручник. – Суми: ВТД «Університетська книга», 2009. – 586 с.
6. Екологічний менеджмент і аудит. Навчальний посібник / Під ред. Рижкова С.С. – 3-тє видання доповнене – К.: «Видавничий дім «Професіонал», 2009. – 208 с.
7. Л.Ф. Кожушко, П.М. Скрипчук. Екологічний менеджмент. Підручник. – Київ, Видавничий центр «Академія», 2007. – 430 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).