Наукові дослідження та семінари за їх тематикою, частина 2
Спеціальність: Технології захисту навколишнього середовища (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.183.04.E.022
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Екологічна безпека та природоохоронна діяльність
Лектор: к.т.н., доц. Руда Марія Віталіївна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
ІНТ. Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у сфері технологій захисту навколишнього середовища при здійсненні професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю й невизначеністю умов і вимог.
КЗ1. Здатність застосовувати знання в практичних ситуаціях.
Результати навчання: ПР7. Розробляти системи екологічного управління з дотриманням вимог ISO 14004, встановлювати процедури та планувати і реалізовувати природоохоронні заходи протягом всього життєвого циклу продукції.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Геоекоінформаційні системи
Наукові дослідження та семінари за їх тематикою, частина 2
Практикум з підготовки наукових публікацій
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Наукові дослідження та семінари за їх тематикою, частина 2» є однією із складових у ході підготовки фахівців із спеціальності 183 «Технології захисту навколишнього середовища» та спрямований на розвиток навичок проведення самостійних наукових досліджень, вміння чітко визначати актуальність, мету та завдання дослідження, розвиток презентаційних навичок. Даний курс передбачає створення для магістрів сприятливого фахового середовища для формування структури власного дослідження, визначення найбільш прийнятних методів його проведення та опрацювання ключової літератури за напрямом. Курс спрямовано на обговорення останніх досягнень українських та західних вчених за обраними слухачами темами наукових досліджень. Курс побудовано в формі наукових дискусій, де модератором виступає керівник семінару. Обговорюються також актуальні глобальні екологічні проблеми (парниковий ефект, кислотні дощі, деформація озонового шару, деградація ґрунтів, хімічне забруднення); негативний вплив антропогенного фактора на навколишнє середовище та здоров’я людини; заходи, спрямовані на покращення екологічного стану навколишнього середовища; логічне мислення, уміння і навички працювати з додатковими джерелами інформації, систематизувати та узагальнювати матеріал, аналізувати і робити висновки. Курс передбачає також розвиток у магістрів навичок стислого аргументованого викладу наукових ідей та досягнутих результатів, вміння робити висновки та презентувати публічно наукові здобутки.
Курс інтерактивний, орієнтований на індивідуальні наукові інтереси кожного магістра (студентоцентрований підхід).
Опис: Виклад та обґрунтування наукових результатів
Методи експериментальних досліджень. Метод моделювання.
Творчі методи вирішення дослідницьких завдань
Операції з поняттями
Основи етики наукових досліджень
Дотримання принципів академічної доброчесності в наукових роботах та публікаціях
Науковий колектив та організація його роботи
Аналіз технічного завдання на проведення науково-дослідної роботи
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань здобувачів освіти з навчальної дисципліни здійснюється на основі результатів поточного та підсумкового контролів.
Поточний контроль (40%) здійснюється під час проведення занять: виконання практичних робіт; захист звітів з практичних занять.
Підсумковий контроль (60%) здійснюється під час проведення екзамену: письмова компонента (50%); усна компонента (10%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль – 0
Семестровий контроль
письмова компонента – 90
усна компонента – 10
Разом за дисципліну – 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально – методичне забезпечення
1. Практикум з дисципліни «Наукові дослідження та семінари за їх тематикою, частина 2» для студентів другого (магістреського) рівня вищої освіти спеціальності 183 «Технології захисту навколишнього середовища» / М.В. Руда – Львів: Редакційно-видавничий центр НЛТУ України, 20231. – с. 89.
2. Методичні вказівки до самостійної роботи з дисципліни «Наукові дослідження та семінари за їх тематикою, частина 2» для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 183 «Технології захисту навколишнього середовища» / М.В. Руда – Львів: Редакційно-видавничий центр НЛТУ України, 2023. – 7 с.
Електронний навчально-методичний комплекс з дисципліни розміщений за адресою: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=16132
Рекомендована література
Базова
1. Ковальчук В.В. Основи наукових досліджень. Навч. посібник. – 5-е вид. / В.В. Ковальчук, Л.М.Моїсєєв. – К.: Професіонал, 2008. – 240 с.
2. Марцин В.С., Міценко Н.Г., Даниленко О.А. Основи наукових досліджень: Навчальний посібник. – Л.: Ромус-Поліграф, 2002. – 128 c.
3. Основи методології та організації наукових досліджень: Навч. Посібник для студентів / За ред. А.Є.Конверського. – Київ. Центр учбової літератури, 2010. – 352 с.
4. Шейко В.М., Кушнаренко Н.М. Організація та методика науководослідницької діяльності: Підручник для вищих навчальних закладів. – X:ХДАК, 1998. – 288 с.
5. Бірта, Г. О. Методологія і організація наукових досліджень : навч. посіб. для ВНЗ / Г. О. Бірта, Ю. Г. Бургу. – К. : «Центр учбової літератури», 2014. – 142 с.
Допоміжна
1. ДСТУ 3008–95. Документація. Звіти у сфері науки та техніки. – К. : Держстандарт України, 1995. – 37 с.
2. Системний підхід і моделювання в наукових дослідженнях [Текст] : підруч. / за заг. ред. М. П. Бутка. – К.: ЦУЛ, 2014. – 218 с.
3. Основи наукової діяльності: методологія, організація, оформлення результатів [Текст] : навч. посіб. / В. М. Головій, Є. Ю. Кузькін, Л. В. Піддубна. – К.: «Хай-Тек Пресс», 2010. – 344 с.
4. Захаркевич, О. В. Основи наукових досліджень [Текст] : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / О. В. Захаркевич, Г. С. Швець, О. М. Сарана. – Хмельницький : ХНУ, 2013. – 223 с.
5. Дегтярьов, А. В. Основи наукових досліджень [Текст] : навч. посіб. / А. В. Дегтярьов, М. Г. Кокодій, В. О. Маслов. – Харків : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2016. – 78 с.
Інформаційні ресурси
1. Ліцензований ресурс для перевірки на плагіат: unicheck.com/uk-ua
2. Етичний кодекс ученого України. URL: https://www.znu.edu.ua/etychnyj-kodexuchenogo-Ukrajiny.pdf
3. До питання уникнення проблем і помилок у практиках забезпечення академічної доброчесності. Лист МОН № 1/9-263 від 20.05.20. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/do-pitannya-uniknennya-problem-i-pomilok-u-praktikahzabezpechennya-akademichnoyi-dobrochesnosti.
4. Вебінар «Все, що ви хотіли знати про плагіат» / Євген Ніколаєв. URL: https://www.youtube.com/watch?v=0qOrDesHH0Q.
5. Класифікатори ББК та УДК [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://library.tneu.edu.ua/index.php/uk/dovidka/pro-bbk-ta-udk
6. Індекси цитованості [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://library.tneu.edu.ua/index.php/uk/dovidka/indeksy-tsytovanosti
7. ДСТУ 3582-97 «Скорочення слів в українській мові у бібліографічному описі. Загальні вимоги та правила» [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://www.library.ukma.edu.ua/fileadmin/documents/Bibliography/26 _DCTU3582-97.pdf
8. ДСТУ 3008-95 «Документація. Звіти у сфері науки і техніки. Структура і правила оформлення» [Електронний ресурс] – Режим доступу : http:// www.sumdu.edu.ua/images/stories/scientific_inf/research/dstu_3008-95.pdf
9. Антиплагіат: онлайн перевірка унікальності тексту [Електронний ресурс] – Режим доступу : https://www.etxt.ru/antiplagiat/
10. Антиплагіат [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://library.tneu. edu.ua/index.php/uk/servisy/antyplahiat
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Наукові дослідження та семінари за їх тематикою, частина 2
Спеціальність: Технології захисту навколишнього середовища (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.183.05.E.028
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Екологічна безпека та природоохоронна діяльність
Лектор: к.т.н., доц. Руда Марія Віталіївна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
ІНТ. Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у сфері технологій захисту навколишнього середовища при здійсненні професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю й невизначеністю умов і вимог.
КЗ1. Здатність застосовувати знання в практичних ситуаціях.
Результати навчання: ПР7. Розробляти системи екологічного управління з дотриманням вимог ISO 14004, встановлювати процедури та планувати і реалізовувати природоохоронні заходи протягом всього життєвого циклу продукції.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Геоекоінформаційні системи
Наукові дослідження та семінари за їх тематикою, частина 2
Практикум з підготовки наукових публікацій
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Наукові дослідження та семінари за їх тематикою, частина 2» є однією із складових у ході підготовки фахівців із спеціальності 183 «Технології захисту навколишнього середовища» та спрямований на розвиток навичок проведення самостійних наукових досліджень, вміння чітко визначати актуальність, мету та завдання дослідження, розвиток презентаційних навичок. Даний курс передбачає створення для магістрів сприятливого фахового середовища для формування структури власного дослідження, визначення найбільш прийнятних методів його проведення та опрацювання ключової літератури за напрямом. Курс спрямовано на обговорення останніх досягнень українських та західних вчених за обраними слухачами темами наукових досліджень. Курс побудовано в формі наукових дискусій, де модератором виступає керівник семінару. Обговорюються також актуальні глобальні екологічні проблеми (парниковий ефект, кислотні дощі, деформація озонового шару, деградація ґрунтів, хімічне забруднення); негативний вплив антропогенного фактора на навколишнє середовище та здоров’я людини; заходи, спрямовані на покращення екологічного стану навколишнього середовища; логічне мислення, уміння і навички працювати з додатковими джерелами інформації, систематизувати та узагальнювати матеріал, аналізувати і робити висновки. Курс передбачає також розвиток у магістрів навичок стислого аргументованого викладу наукових ідей та досягнутих результатів, вміння робити висновки та презентувати публічно наукові здобутки.
Курс інтерактивний, орієнтований на індивідуальні наукові інтереси кожного магістра (студентоцентрований підхід).
Опис: Виклад та обґрунтування наукових результатів
Методи експериментальних досліджень. Метод моделювання.
Творчі методи вирішення дослідницьких завдань
Операції з поняттями
Основи етики наукових досліджень
Дотримання принципів академічної доброчесності в наукових роботах та публікаціях
Науковий колектив та організація його роботи
Аналіз технічного завдання на проведення науково-дослідної роботи
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань здобувачів освіти з навчальної дисципліни здійснюється на основі результатів поточного та підсумкового контролів.
Поточний контроль (40%) здійснюється під час проведення занять: виконання практичних робіт; захист звітів з практичних занять.
Підсумковий контроль (60%) здійснюється під час проведення екзамену: письмова компонента (50%); усна компонента (10%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль – 0
Семестровий контроль
письмова компонента – 90
усна компонента – 10
Разом за дисципліну – 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально – методичне забезпечення
1. Практикум з дисципліни «Наукові дослідження та семінари за їх тематикою, частина 2» для студентів другого (магістреського) рівня вищої освіти спеціальності 183 «Технології захисту навколишнього середовища» / М.В. Руда – Львів: Редакційно-видавничий центр НЛТУ України, 20231. – с. 89.
2. Методичні вказівки до самостійної роботи з дисципліни «Наукові дослідження та семінари за їх тематикою, частина 2» для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 183 «Технології захисту навколишнього середовища» / М.В. Руда – Львів: Редакційно-видавничий центр НЛТУ України, 2023. – 7 с.
Електронний навчально-методичний комплекс з дисципліни розміщений за адресою: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=16132
Рекомендована література
Базова
1. Ковальчук В.В. Основи наукових досліджень. Навч. посібник. – 5-е вид. / В.В. Ковальчук, Л.М.Моїсєєв. – К.: Професіонал, 2008. – 240 с.
2. Марцин В.С., Міценко Н.Г., Даниленко О.А. Основи наукових досліджень: Навчальний посібник. – Л.: Ромус-Поліграф, 2002. – 128 c.
3. Основи методології та організації наукових досліджень: Навч. Посібник для студентів / За ред. А.Є.Конверського. – Київ. Центр учбової літератури, 2010. – 352 с.
4. Шейко В.М., Кушнаренко Н.М. Організація та методика науководослідницької діяльності: Підручник для вищих навчальних закладів. – X:ХДАК, 1998. – 288 с.
5. Бірта, Г. О. Методологія і організація наукових досліджень : навч. посіб. для ВНЗ / Г. О. Бірта, Ю. Г. Бургу. – К. : «Центр учбової літератури», 2014. – 142 с.
Допоміжна
1. ДСТУ 3008–95. Документація. Звіти у сфері науки та техніки. – К. : Держстандарт України, 1995. – 37 с.
2. Системний підхід і моделювання в наукових дослідженнях [Текст] : підруч. / за заг. ред. М. П. Бутка. – К.: ЦУЛ, 2014. – 218 с.
3. Основи наукової діяльності: методологія, організація, оформлення результатів [Текст] : навч. посіб. / В. М. Головій, Є. Ю. Кузькін, Л. В. Піддубна. – К.: «Хай-Тек Пресс», 2010. – 344 с.
4. Захаркевич, О. В. Основи наукових досліджень [Текст] : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / О. В. Захаркевич, Г. С. Швець, О. М. Сарана. – Хмельницький : ХНУ, 2013. – 223 с.
5. Дегтярьов, А. В. Основи наукових досліджень [Текст] : навч. посіб. / А. В. Дегтярьов, М. Г. Кокодій, В. О. Маслов. – Харків : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2016. – 78 с.
Інформаційні ресурси
1. Ліцензований ресурс для перевірки на плагіат: unicheck.com/uk-ua
2. Етичний кодекс ученого України. URL: https://www.znu.edu.ua/etychnyj-kodexuchenogo-Ukrajiny.pdf
3. До питання уникнення проблем і помилок у практиках забезпечення академічної доброчесності. Лист МОН № 1/9-263 від 20.05.20. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/do-pitannya-uniknennya-problem-i-pomilok-u-praktikahzabezpechennya-akademichnoyi-dobrochesnosti.
4. Вебінар «Все, що ви хотіли знати про плагіат» / Євген Ніколаєв. URL: https://www.youtube.com/watch?v=0qOrDesHH0Q.
5. Класифікатори ББК та УДК [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://library.tneu.edu.ua/index.php/uk/dovidka/pro-bbk-ta-udk
6. Індекси цитованості [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://library.tneu.edu.ua/index.php/uk/dovidka/indeksy-tsytovanosti
7. ДСТУ 3582-97 «Скорочення слів в українській мові у бібліографічному описі. Загальні вимоги та правила» [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://www.library.ukma.edu.ua/fileadmin/documents/Bibliography/26 _DCTU3582-97.pdf
8. ДСТУ 3008-95 «Документація. Звіти у сфері науки і техніки. Структура і правила оформлення» [Електронний ресурс] – Режим доступу : http:// www.sumdu.edu.ua/images/stories/scientific_inf/research/dstu_3008-95.pdf
9. Антиплагіат: онлайн перевірка унікальності тексту [Електронний ресурс] – Режим доступу : https://www.etxt.ru/antiplagiat/
10. Антиплагіат [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://library.tneu. edu.ua/index.php/uk/servisy/antyplahiat
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).