Філософія

Спеціальність: Екологія
Код дисципліни: 6.101.00.O.025
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Філософія
Лектор: к. ф.н, доцент Чурсінова Оксана Юріївна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою засвоєння дисципліни «Історія української філософії техніки» є введення в проблематику філософії техніки в українському філософському дискурсі; ознайомлення з основними доктринами вітчизняних мислителів в цій галузі; надання студентам знань з історії української філософії техніки; ознайомлення студентів з історією накопичення наукових знань в окремих галузях природничих, соціально-гуманітарних, технічних наук відповідно до конкретних історичних етапів розвитку техніки та соціально-культурних умов
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: загальні компетентності: ? знання класичних концепцій в галузі філософії техніки і їх взаємозвя’зок з загальним розвитком філософії; ? вміння синтезувати історичні, предметні і персональні аспекти матеріалу, а також давати власну оцінку технічних новацій; ? набуття навичок роботи з першоджерелами з відповідної тематики. Фахові компетентності: ? базові знання з історії української філософії техніки в обсязі, необхідному для професійної діяльності.
Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен: Знати: • особливості історичних етапів розвитку української філософії науки і техніки; • основні поняття філософії техніки, їх визначення та основні характеристики; • особливості загального соціокультурного контексту історичних етапів розвитку української філософії техніки, його впливу на зміни статусу та призначення техніки в суспільстві. Вміти: • застосовувати навички реконструкції історичного минулого у розвитку української філософії техніки для аналізу внутрішніх тенденцій, закономірностей формування наукових і технічних знань, пояснювати, чому науковці минулого акцентували увагу на певних проблемах і завданнях; • виявляти особливості наукового типу знань у порівнянні з техніко-технологічними, буденно-практичними, релігійними, художніми та іншими типами знань; • аналізувати основні досягнення науковців в контексті конкретних історичних етапів розвитку української філософії техніки; • порівнювати розвиток української філософії техніки на різних історичних етапах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Пререквізіт: фізика, філософія. -Кореквізіт: актуальні проблеми соціальних та гуманітарних наук.
Короткий зміст навчальної програми: Зміст програми спрямований на поглиблене вивчення особливостей розвитку української філософії техніки на різних етапах поступу суспільства, знайомство з найбільш поширеними уявленнями представників філософської думки України щодо впливу техніки на людину і суспільство в умовах тотальної технізації (комп’ютеризації, віртуалізації) сучасного світу, аналіз кризових ситуацій, створених значною мірою техносферою, формування відповідального ставлення студентської молоді до перспектив стрімкого науково-технічного прогресу. Програма передбачає зосередження уваги на з’ясування понятійних особливостей, методологічних засад даної дисципліни, осмисленні причин і проявів створених техніко-технологічним розвитком глобальних проблем сучасності, на пошуку вирішення гострих питань, способів запобігання загрозам існуванню людства.
Опис: Техніка в суспільстві, філософія техніки. Ідейний ґрунт формування української філософії техніки. Осмислення феномену техніки в Україні в XIX – на початку XX століття. Вчення В.Вернадського про поступ науки і техніки і майбутнє людства. Українська філософія техніки ХХ–ХХІ ст. Українська філософія техніки ХХ–ХХІ ст. Філософія глобальних проблем сучасності та перспективи концепції сталого розвитку в Україні
Методи та критерії оцінювання: Діагностика набутих знань виконується у формах: - Усного опитування на семінарських заняттях; - Заслуховування фіксованих доповідей на семінарських заняттях; - Оцінювання виконаних індивідуальних завдань; - Оцінювання письмових контрольних робіт; - Оцінювання виконання проміжних тестових завдань; - Проведення підсумкового заліку, що складається з письмової складової.
Критерії оцінювання результатів навчання: - Поточний контроль (30%): усне опитування, виступи на семінарах, тести, колоквіум. - Підсумковий контроль (70%): виконання контрольної роботи, залік.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Мельник В. П. Філософія. Наука. Техніка : методолого-світоглядний аналіз : монографія / В. П. Мельник. – Львів : Видавн. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2010. – 592 с. 2. Ратніков В. С. Основи філософії науки і філософії техніки / В. С. Ратніков. – Вінниця : ВНТУ, 2012. – 292 с. 3. Семенюк Е. П. Філософія сучасної науки і техніки / Е. П. Семенюк, В. П. Мельник. – Львів : Світ, 2006. – 152 с. 4. Філософія науки і техніки: методичні вказівки для магістрів всіх спеціальностей / уклад. : В. Л. Петрушенко, Б. Т. Домбровський, Г. В. Сігунов, Ю. Г. Шадських, О. Ю. Чурсінова. – Львів : Вид-во НУ «Львівська політехніка», 2006. – 28 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).