Методологія та організація наукових досліджень в екології

Спеціальність: Прикладна екологія та збалансоване природокористування
Код дисципліни: 7.183.01.E.018
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Екологічна безпека та природоохоронна діяльність
Лектор: Доцент Шибанова Алла
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Навчальна дисципліна „Методологія та організація наукових досліджень в галузі” належить до циклу дисциплін професійної та практичної підготовки спеціалістів та дає цілісне уявлення про методологію науково-дослідницької діяльності, теорії, методів, технологій з метою залучення студентів до науково-дослідницької роботи, оволодіння навичками дослідження під час написання рефератів, курсових, кваліфікаційних та магістерських робіт. Метою дисципліни є оволодіння теоретичними знаннями з питань методології проведення науково-дослідницької роботи та набуття практичних вмінь і навичок щодо використання методів та засобів організації і виконання наукових досліджень в екології.
Завдання: ІНТ Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у сфері технологій захисту навколишнього середовища при здійсненні професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю й невизначеністю умов і вимог. КЗ3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; КЗ4. Здатність генерувати нові ідеї (креативність); КЗ5. Здатність приймати обґрунтовані рішення. КС2. Здатність використовувати науково-обґрунтовані методи обробки результатів досліджень в галузі технологій захисту навколишнього середовища; КС5. Здатність впроваджувати і використовувати відновлювальні джерела енергії, ресурсо- та енергозберігаючі технології; КС6. Здатність контролювати й оцінювати ефективність природоохоронних заходів та застосовуваних технологій.
Результати навчання: Розробляти системи екологічного управління з дотриманням вимог ISO 14004, встановлювати процедури та планувати і реалізовувати природоохоронні заходи впродовж всього життєвого циклу продукції. Ефективно працювати у команді та міжнародному колективі, мати лідерські навички. Уміння представляти та обговорювати отримані результати та здійснювати трансфер набутих знань. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати рішення. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Технології захисту гідросфери та атмосфери Технології адаптацій до змін клімату
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Методологія та організація наукових досліджень в екології» вивчає сутності процесів організації науково-дослідницької роботи в Україні, методологічні основи наукового пізнання та творчості, напрями наукового дослідження та етапи НДР, пошук, накопичення та опрацювання наукової інформації, проведення теоретичних та експериментальних досліджень в екології, методи опрацювання результатів експериментальних досліджень, оформлення результатів наукової роботи, впровадження та ефективність наукових досліджень, організацію роботи в науковому колективі, наукову організацію та гігієна розумової праці. Згідно робочих навчальних планів, дисципліну студенти вивчають на лекційних заняттях та виконують практичні роботи.
Опис: Організація науково-дослідницької роботи в Україні. Методологічні основи наукового пізнання та творчості. Вибір напряму наукового дослідження та етапи НДР. Пошук, накопичення та опрацювання наукової інформації. Проведення теоретичних досліджень в екології. Експериментальні дослідження в екології. Опрацювання результатів експериментальних досліджень. Оформлення результатів наукової роботи. Впровадження та ефективність наукових досліджень. Організація роботи в науковому колективі. Наукова організація та гігієна розумової праці. Моральна відповідальність вченого.
Методи та критерії оцінювання: - Поточний контроль (30%) — звіти з практичних робіт, усне опитування - Підсумковий контроль (70%) — іспит
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні заняття - 30 балів Поточний контроль – 30 Екзаменаційний контроль письмова компонента – 60 усна компонента – 10 Разом за дисципліну – 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Рекомендована література Базова 1. Методологія та організація наукових досліджень (в екології) : підручник / М. О. Клименко, В. Г. Петрук, В.Б. Мокін та ін. - Херсон : Олді-плюс, 2012. - 474 с. 2. Єремєєв І.С. Основи наукових досліджень. Навч. посібник . - К.: ДАЖКГ, 2004, 72 с. 3. Исследование операций, в 2-х томах: Том 1, Методологические основы и математические методы. Том 2, Модели и применения/ Под ред. Дж. Моудера, С. Элмаграби. -М.: “МИР”, 1981. 4. Кобиляцький Л. Управління проектами. - К.: МАУП, 2002. 5. Колпаков В. Теория и практика принятия управленческих решений. -К.: МАУП, 2000. 6. Лудченко А. Основы научных исследований. -К.: Знання, 2001. 7. Математика для экономистов. Теория массового обслуживания. -М.: ИНФРА, 2000. Допоміжна 1. Наринян А. Основы научных исследований. -К.: УФІМБ, 2002. 2. Нейман Дж., Моргенштерн О. Теория игр и экономическое поведение. - М.: Наука, 1970. 3. Саати Т. Математические методы исследования операций. -М.: Воениздат, 1963. 4. Сахаєв В.Г., Шевчук В.Я. «Економіка і організація охорони навколишнього середовища»- К.: Вища школа, 1995, 272 с. 5. Шейко В. Організація та методика науково-дослідницької діяльності. Підручник. -К.: Знання, 2002. 6. Шейко В.М., Кушнаренко Н.М. Організація та методика науково-дослідницької діяльності. - К.: Знання, 2003. - 295 с. 7. Ковальчук П.І. Моделювання і прогнозування стану навколишнього середовища. - К. : Либідь, 2005. 9. Інформаційні ресурси 1. http://www.ksau.kherson.ua/lib-ksau/osn_nauk_dosl_2013.pdf 2. http:/^prints.kname.edu.ua/12717/1/ПНДіРП_Методолоriя_Стольберг.pdf 3. http://www.knau.kharkov.ua/uploads/passport/paf/as/ecology/doc/07.pdf 4. http://lib.vntu.net/pdf/330page.pdf
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).