Екологічне інспектування
Спеціальність: Екологічний контроль та аудит
Код дисципліни: 7.E2.02.E.014
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Екологія та збалансоване природокористування
Лектор: к.т.н., доцент Одноріг Зоряна Степанівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
ІНТ. Здатність розв’язувати складні задачі та проблеми у сфері екології, охорони навколишнього середовища та збалансованого природокористування при здійсненні професійної діяльності або в процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій, та характеризуються комплексністю і невизначеністю умов та вимог.
Фахові компетентності:
К15. Здатність до організації робіт, пов’язаних з оцінкою екологічного стану, захистом довкілля та оптимізацією природокористування, в умовах неповної інформації та суперечливих вимог.
ФКС 2.2. Знання основних аспектів порядку планування, організації, проведення і оформлення інспекторської перевірки суб’єктів господарювання.
Результати навчання: ПР10. Демонструвати обізнаність щодо новітніх принципів та методів захисту навколишнього середовища.
ПР11. Уміти використовувати сучасні інформаційні ресурси з питань екології, природокористування та захисту довкілля.
ПР13. Уміти оцінювати потенційний вплив техногенних об’єктів та господарської діяльності на довкілля.
ПР2.2. Демонструвати знання сучасної нормативно-правової бази у сфері охорони навколишнього середовища і природокористування та вміти оцінювати дотримання природоохоронного законодавства на підприємствах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Оцінка впливу на навколишнє середовище
• Екологічний контроль;
• Законодавство України в галузі природокористування.
Короткий зміст навчальної програми: Програмою дисципліни передбачено вивчення основних аспектів порядку планування, організації, проведення і оформлення інспекторської перевірки суб’єктів господарювання, а також визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства, методів та прийомів виконання екологічного інспектування на промислових підприємствах.
Опис: Роль, мета та завдання державного екологічного інспектування. Державний та громадський, відомчий та виробничий екологічний контроль Структура державних органів, котрі здійснюють екологічне інспектування. Права та обов’язки екологічних інспекторів. Нормативи часу при перевірці дотримання природоохоронного законодавства підприємствами. Планування та організація проведення інспекторської перевірки державним екологічним інспектором. Види перевірок. Документальне оформлення перевірки. Адміністративні, дисциплінарні, майнові та кримінальні заходи впливу. Перевірка повітряохоронної діяльності підприємства. Інвентаризація викидів забруднюючих речовин. Перевірка водоспоживання та водовідведення. Перевірка водоохоронної діяльності. Забруднення водних об’єктів наднормативними скидами. Перевірка використання промисловим підприємством земельних ресурсів. Перевірка об’єктів щодо питань поводження із відходами.
Методи та критерії оцінювання: • поточний контроль, усне опитування, контрольна робота (40%);
• підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (60%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Згідно з робочою програмою навчальний процес здійснюється в таких формах:
- лекційні заняття;
- діалогове обговорення матеріалу на семінарах;
- самостійне опрацювання студентом навчального матеріалу із використанням конспекту лекцій та основної навчальної літератури, робота із довідниками, нормативними документами;
- самостійне виконання індивідуальної контрольної роботи (складається із виконання 4 практичних завдань);
- контроль усіх видів діяльності студентів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Одноріг З.С., Мальований М.С. Екологічне інспектування. - Конспект лекцій, 2019 - 87 с., № 8570 від 22.02.2019 р.
2. Костров М.М., Бондар О.І., Солодкий В.Д. Помічник екологічного інспектора. – Київ, ДЕА, 2009.
3. Приходько, М. М. Екологічне інспектування: практикум/М. М. Приходько, Т. В. Кундельська. - Івано-Франківськ : ІФНТУНГ, 2013. - 53 с.
4. Солодкий В.Д., Природоохоронне інспектування. Навч. посібник. - Чернівці, Зелена Буковина, 2007 – 396 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).