Бортове і наземне обладнання безпілотних авіаційних систем

Спеціальність: Авіаційні інформаційні системи та комплекси
Код дисципліни: 7.173.01.E.018
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Радіоелектронні пристрої та системи
Лектор: Міськів В.М.В.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Підготовка фахівців, здатних розв’язувати складні задачі дослідження, розроблення, проектування, виробництва та сертифікації систем авіопіки об’сктів типу безпілотних літальних апаратів : формування та розвиток загальних та професійпих компетентностей з авіаційних інформаційних систем та комплексів бортових і наземних сегментів безпілотних авіаційних комплексів, що сприяють соціальній стійкості та мобільності випускника на ринку праці.
Завдання: Загальні компетентності: ЗК 1Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК 2. Здатність працювати в міжнародному контексті. ЗК 3. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні. ЗК 4. Навички здійснення безпечної діяльності. ЗК 5. Здатність розробляти проекти та управляти ними. ЗК 6. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях ЗК 7. Уміння ідентифікувати, формулювати та розв’язувати завдання з використанням різних методів та засобів. ЗК 8. Уміння приймати обгрунтовані рішення в нормальних i особливих ситуаціях та правильно ix реалізовувати. ЗК 9. Уміння та навички використання інформаційних, комунікативних технологій, адаптуватися та працювати в нових ситуаціях. Фахові компетентності: ФК 1. Здатність синтезувати i аналізувати оптимальні системи автоматичного керування літальних апаратів. ФК 2. Здатність проектувати та сертифікувати системи авіоніки та інформаційні системи літальних апаратів i наземних комплексів. ФК 3. Здатність застосовувати комп’ютерні технології проектування і моделювання динамічних процесів літальних апаратів та систем авіоніки. ФК. 4. Здатність розробляти технологічні процеси виготовлення систем авіоніки та інформаційних систем літальних апаратів і наземних комплексів. ФК 5. Здатність оцінювати технічні економічні, екологічні, безпекові та інші ризики при проектуванні та впровадженні систем авіоніки та інформаційних систем літальних апаратів і наземних комплексів. Здатність досліджувати пілотажно-навігаційні системи та системи автоматичного керування літальних апаратів. ФК 7. Здатність використовувати передові технології при дослідженні та проектуванні систем керування літальними апаратами розробці апаратних та програмно-алгоритмічних засобів підвищення точності,надійності, живучості, ресурсів функціонування систем авіоніки. ФК 8. Здатність приймати ефективні рішення в авіоніці. ФК 9. Розв’язувати складні задачі i проблеми авіоніки в широких та мультидисциплінарних контекстах, у нових a6o незнайомих середовищах за наявності неповної a6o обмежепої інформацїі з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності. ФК 10. Здатність управляли робочими a6o навчальними процесами у сфері авіоніки, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів. ФК 11. Володіння основами наукових досліджень. ФК 14 Здатність застосовувати інформаційні технології аерокосмічних систем в практичній діяльності. ФК 17. Здатність програмувати прикладні завдання безпілотних авіаційних комплексів.
Результати навчання: PH 1. Відшуковувати необхідні дані в науково-технічній літературі, базах даних та інших джерелах, аналізувати науково-технічну літературу у вітчизняних i закордонних джерелах для визначення стану та пошуку сучасних i перспективних розробок у професійній діяльності. РИ 2. Вільно спілкуватися державною та іноземною мовами усно i письмово для обговорення професійних проблем i результатів діяльності у сфері авіоніки та ширшого кола інженерних питань, презентацlі результатів дослlджень та інноваційних проектів. PH 3. Забезпечувати безпеку власної діяльності i діяльності підлеглих. PH 4. Розробляти i реалізовувати інженерні та бізнес-проекти у сфері авіоніки, враховуточи цілі, ресурсні обмеження, технічні, економічні, правові та безпекові аспекти. PH 5. Проектувати i досліджувати навігаційні прилади літальних апаратів, системи навігації i оріентацfї літальних апаратів, у тому числі з використанням систем автоматизованого проектування. PH 6. Аналізувати та синтезувати цифрові системи автоматичного керування. РИ 7. Розробляти алгоритми керування рухом літальних апаратів. РИ 8. Розробляти i використовувати мікропроцесорні системи та програмні *асоби моделювання для розв’язування складних задач авіоніки. PH 9. Вміти описувати динамlчні процеси літальних апаратів, обирати алгоритми керування рухом літальних апаратів. PH 10. Будувати та досліджувати фізичні, математичні i комп'ютерні моделі систем авіоніки та інформаційних систем літальних апаратів i наземних комплексів з використанням відповідних методів та спеціалізованого програмного забезпечення. PH 11. Розв’язувати багатокритеріальні задачі прийняття рішень в умовах неповної / недостатньої інформації та суперечливих вимог, аналізувати альтернативи, будувати прогнози, оцінювати ризики. PH 12. Знати методи та засоби управління проектами створення та сертифікації інформаційних авіаційних систем та комплексів та уміти ix реалізовувати. PH 13. Знати структури, елементи та функціонування бортових та наземних пілотажно-навігаційних комплексів та уміти ix досліджувати. PH 14. Зпати принципи іпженерії сталого розвитку, методи наукових досліджень та права інтелектуальної власності. PH 15. Знати предметну область мікросистемної авіоніки та уміти реалізовувати компоненти мікросистемної авіоніки як програмно-апаратні засоби. PH 16. Знати принципи забезпечення цивільної та професійної безпеки в сфері авіацlї. РИ 17. Знати системи керування літальних апаратів, сучасні методики синтезу функціональних та структурних схем систем автоматичного управління літальними апаратами та уміти ix моделювати. Для вибіркового блоку 01: «Авіаційні інформаційні системи та комплекси»: PH 18. Знати аеронавігаційні системи, уміти реалізовувати моделювання ix методів та засобів. PH 19. Знати інформаційні технологїї аерокоемічних систем та уміти ix викоргістовувати. PH 20. Знати програмні засоби інтегрованих аеронавігаційних систем та уміти ix реалізовувати. Для вибіркового блоку 02: «Безпілотні авіаційні комплекси»: РИ 21. Знати бортове та наземне обладнання безпілотних авіаційних систем та уміти ix використовувати. PH 22. Знати програмно-апаратні засоби захисту безпілотних авіаційних комплексів та уміти ix реалізовувати. PH 23. Знати програмування прикладних завдань безпілотних авіаційних комплексів та уміти ix реалізовувати.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Фізика ,Вища математика, Основи теорії кіл, Основи навігації та пілотажно- навігаційні комплекси,Проектування засобів і систем авіоніки, Інформаційні технології аерокосмічних систем., Системи управління безпілотними літальними апаратами.
Короткий зміст навчальної програми: Засвоєння дисципліни забезпечує формування у студентів системних знань в галузі бортового і наземного (мобільного) обладнання безпілотних авіаційних систем,їх взаємодії,вимог до радіоканалів передавання інформації та керування безпілотними літальними апаратами. Для цього на базі знань та навиків, набутих при вивченні попередніх та суміжних дисциплін, студенти оволодівають розумінням сучасних принципів і методів трасового наведення, навігації, в т. ч. побудови автономних систем навігації та їх застосуванням в різних типах безпілотних літальних апаратів, принципами побудови, методами реалізації скритних завадостійких множинних радіоканалів звязку між роями безпілотних літальних апаратів та їх звязку з наземними (мобільними ) пунктами управління, особливостями їх структур і параметрами в залежності від типів літальних апаратів. Вивчення дисципліни забезпечує набуття студентами розуміння системного підходу і переконаність в необхідності його застосування при створенні і(або) експлуатації бортових і наземних( мобільних) комплексів безпілотних літальних апаратів або їх складових частин.
Опис: Сучасний стан розвитку авіаційних безпілотних систем . Класи зазначених систем, узагальнені та специфічні вимоги щодо їх функціонального призначення та експлуатаційних характеристик. Основні види і параметри локально-середовищних зон функціонування класів бортових і наземних (мобільних )сегментів авіаційних безпілотних систем. Комплекси радіоелектронної боротьби як базові чинники антагоністичного впливу на функціонування авіаційних безпілотних систем;методи нейтралізації зазначеного впливу Місце і задачі неавтономних та автономних навігаційних підсистем в безпілотних авіаційних системах в залежності від їх класів. узагальнені та специфічні параметри структур бортових і наземних сегмеитів безпілотних систем ;склад бортового і наземного сегментів в залежності від їх належності до визначеного класу.Конструктивні,апаратні ,програмні та технологічні аспекти реалізацій складових частин бортового сегменту авіаційних безпілотних систем. .
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах: вибіркове усне опитування перед початком занять; оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін. Контрольні запитання поділяються на: а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді; б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру; в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації; д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення. Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та виконання екзаменаційної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах -100. Поточний контроль (ПК),Лабораторні заняття – 30. Екзаменаційний контроль -70 : письмова компонента-20, усна компонента -50.Разом за дисципліну -100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1 NATO STANAG 4671, 2.Довідниковий посібник. — Харків: Національний аерокосмічний університет (НАУ) імені М.Е. Жуковського "Харківський авіаційний інститут" (ХАІ), 2008. — 377 с. — ISBN 978-966-662-157-6.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).