Методологія підготовки наукових публікацій

Спеціальність: Освітні, педагогічні науки
Код дисципліни: 8.011.00.M.014
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Професор, д.пед.н. Мукан Н.В.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Методологія підготовки наукових публікацій» є формування у молодих науковців компетентностей, що базуються на наукових фахових знаннях та уміннях в галузі академічного письма, здатностях перетворення знань, необхідних для активної наукової діяльності, використання стилістики академічного/наукового письма, вмінь і навичок для логічної побудови та презентації власних ідей, результатів творчої наукової праці у формі наукових текстів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральної компетентності: здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодівати методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження у професійній сфері на міжнародному та національному рівні; загальної компетентності: здатність демонструвати універсальні навички дослідника, зокрема презентувати результати власного дослідження українською мовою, управляти науковими проєктами та/або складати пропозиції щодо фінансування наукових досліджень, реєстрації прав інтелектуальної власності.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни «Методологія підготовки наукових публікацій» здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати програмні результати навчання, які корелюються з компетентностями за освітньо-науковою програмою підготовки доктора філософії:
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Філософія і методологія науки Академічне підприємництво Іноземна мова для академічних цілей Супутні і наступні навчальні дисципліни: Дослідницький семінар
Короткий зміст навчальної програми: У процесі вивчення дисципліни розглядаються основні поняття та категорії академічного письма, питання академічної грамотності; наукового стилю. Вивчається специфіка наукового тексту та його видів; особливості побудови наукового тексту, його організації; абзацу як компоненту наукового тексту. Досліджуються синтаксичні труднощі наукового тексту: специфіка побудови речень у науковому тексті; синтаксис, засоби зв’язку у реченні, синтаксичні конструкції. Аналізується процес підготовки до публікації результатів дослідження, зокрема його основні етапи та вимоги: підготовка наукової статті до опублікування; авторське право; структура та оформлення наукової статті; особливості спілкування з редакцією видання та рецензентами. Під час вивчення навчальної дисципліни освоюються знання, формуються вміння і навички опрацювання та оформлення літературних джерел, за допомогою ознайомлення зі стилями оформлення літературних джерел; особливостей оформлення посилань цитування у науковому тексті; використання сучасних ІКТ в опрацюванні та оформленні переліку використаних джерел. Особлива увага відведена ознайомленню із специфікою створення авторських профілів науковця, наукометричними базами даних Scopus і Web of Science, зокрема під час ознайомлення із наукометрією, особливостями реєстрації та пошуку джерел у НМБД Scopus та Web of Science; видами хижацтва в науці; специфікою перевірки наукових журналів.
Опис: Тема 1. Методологія підготовки наукових публікацій: теоретичні основи. Мета і завдання навчальної дисципліни «Методологія підготовки наукових публікацій». Основні поняття та категорії академічного письма. Академічна грамотність. Науковий стиль: основні характеристики. Тема 2. Науковий текст та його види. Науковий текст: специфіка побудови. Організація наукового тексту. Абзац як компонент наукового тексту. Тема 3. Науковий текст: синтаксичні труднощі. Специфіка побудови речень у науковому тексті. Синтаксис у науковому тексті. Засоби зв’язку у реченні. Синтаксичні конструкції. Тема 4. Підготовка до публікації результатів дослідження: основні етапи та вимоги. Підготовка наукової статті до опублікування. Про авторське право. Структура та оформлення наукової статті. Спілкування з редакцією видання та рецензентами. Тема 5. Поширення результатів наукових досліджень. Фахові видання України. Основні авторські профілі та ідентифікатори. Оформлення літератури: нормативний дискурс. Стилі оформлення літературних джерел. Тема 6. Наукометричні бази даних Scopus і Web of Science. Наукометрія. Реєстрація та пошук джерел у НМБД Scopus. Реєстрація та пошук джерел у НМБД Web of Science. Тема 7. Хижаки в науці. Як вибрати журнал для публікації наукової статті у рейтингових виданнях?
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності до занять здобувача вищої освіти третього освітньо-наукового рівня доктора філософії у таких формах: ? вибіркове усне опитування на початку заняття; ? фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами упродовж 5–10 хв; ? індивідуальна перевірка виконання практичних робіт; ? оцінка активності здобувача вищої освіти під час занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей тощо. Контрольні запитання поділяються на: ? тестові завдання – вибрати вірні відповіді; ? проблемні завдання – створення ситуацій проблемного характеру; ? питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; ? ситуаційні завдання – визначити відповідь відповідно до певної ситуації; ? питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення; ? інтерактивні завдання вікторинного та ігрового характеру. Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та виконання контрольної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: У науковій діяльності важливе значення мають не тільки власне наукові дослідження, але й здатність дослідника презентували власні напрацювання у формі наукових публікацій. Навчальна дисципліна «Методологія підготовки наукових публікацій» передбачає вивчення теорії і практики академічного письма, специфіки наукового стилю, побудови наукових текстів та його структурних компонентів; особливостей підготовки та подання статей до наукових видань, співпраці з редакцією та рецензентами; опрацювання та оформлення джерельної бази дослідження; використання ресурсів та можливостей наукометричних баз даних Scopus і Web of Science; формування культури академічної доброчесності. Частина навчального матеріалу виноситься на самостійне вивчення. Самостійна робота передбачає опрацювання наукових джерел, лекційного матеріалу, виконання практичних і тестових завдань, індивідуального науково-дослідного завдання, роботу у віртуальному навчальному середовищі. Розподіл балів за 100-бальною шкалою Поточний контроль (ПК) Бали Тренувальні тести до лекції 1 5 Тренувальні тести до лекції 2 5 Тренувальні тести до лекції 3 5 Тренувальні тести до лекції 4 5 Тренувальні тести до лекції 5 5 Тренувальні тести до лекції 6 5 Тренувальні тести до лекції 7 5 Практична робота 1 5 Практична робота 2 5 Практична робота 3 5 Практична робота 4 5 Практична робота 5 5 Практична робота 6 5 Практична робота 7 5 Контрольна робота 30 Разом за дисципліну 100 Залік (диференційований залік) – це форма підсумкового контролю, що полягає в оцінюванні засвоєння аспірантом (здобувачем) навчального матеріалу з дисципліни сумарно за всіма видами робіт, передбачених робочою програмою навчальної дисципліни: 1. Виконання тренувальних тестових завдань за темою кожної лекції. Виконання одного тестового завдання оцінюється у 5 балів автоматично у ВНС. Термін виконання тестового завдання за кожною темою – два тижні після прослуханої лекції. Всього 7 тестових завдань – максимальна сума балів – 35. 2. Виконання практичних робіт за кожною темою. Виконання кожної практичної роботи оцінюється у 5 балів. Термін виконання практичної роботи за кожною темою – два тижні після практичного заняття. Всього 7 практичних робіт – максимальна сума балів – 35. Практичні роботи виконуються аспірантом відповідно до методичних рекомендацій і оцінюється викладачем за такими критеріями: - присутність аспіранта на практичному занятті та участь в обговоренні теоретичних питань – 1 бал; - аргументація підготовленої практичної роботи під час її захисту – 3 бали; - оформлення виконаної практичної роботи відповідно до встановлених вимог і дотримання термінів її здачі у ВНС – 1 бал. 3. Виконання контрольної роботи передбачає створення авторських профілів у Google Scholar та ORCID. Скріншоти авторських профілів прикріплюються у ВНС за шаблоном. Робота оцінюється викладачем у 30 балів за такими критеріями: - створення авторського профілю у Google Scholar – 7 бали; - додавання публікацій автора – 5 балів; - створення авторського профілю в ORCID (Biography (Біографія), Educations (Освіта), Employment (Робота), Founding (Фінансування), Works (Праці) , а також з лівої сторони сторінки : Also known as (Відомий як), Country (Країна), Keywords (Ключові слова), Websites (посилання на свій профіль в Google Scholar, LinkedIn, Mendelay, Researchgate тощо) – 8 балів; - додавання публікацій автора – 5 балів; - презентація роботи – 5 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Базовий пошук за автором без передплати Scopus – Scopus Author Preview. (2018). Взято з: http://www.scopus.com/search/form/authorFreeLookup.url 2. Бібліотека університету штата Нью-Йорк в Олбані. (2020). Взято з: http://library.albany.edu/cfox 3. Боженко, О., Корян, Ю., Федорець М. (2016). Міжнародні стилі цитування та посилання в наукових роботах: методичні рекомендації. В. С. Пашкова, О. В. Воскобойнікова-Гузєва, Я. Є. Сошинська, О. М. Бруй (ред.). Науково-технічна бібліотека ім. Г. І. Денисенка Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»; Українська бібліотечна асоціація. Київ: УБА. 4. Главчева Ю. М., Обухова Г. Б., Безменов М. І. (2018). Методичні рекомендації з редакційної підготовки наукових журналів для редакційних колегій наукових видань НТУ «ХПІ». Харків: НТУ «ХПІ». 5. Деякі рекомендації з підготовки журналів для зарубіжної аналітичної бази даних SCOPUS. (2018). Взято з: http://nbuv.gov.ua/node/869 6. Джерела Scopus. (2020). Взято з: https://tutorials.scopus.com/EN/AnalyzeJournals_UKR/index.html 7. ДСТУ 8302:2015. Інформація та документація. Бібліографічне посилання. Загальні положення та правила складання. (2016). ДП «УкрНДНЦ»; розроб. Державна наукова установа «Книжкова палата України імені Івана Федорова». Київ: ДП «УкрНДНЦ». 8. Лабораторія університету Пердью. (2021). Взято з: https://owl.english.purdue.edu/owl/resource/664/01/ 9. Лютий, Т. В. (2018). Академічне письмо та оприлюднення наукових результатів. Суми, Україна: Сумський державний університет. 10. Ревуцька, С. К. (2018). Курс лекцій з дисципліни «Академічне письмо». Кривий Ріг, Україна: Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського. 11. Семеног, О. М., Семеніхіна, О. В., & Безуглий, Д. С. (2017). Формування академічної культури майбутніх педагогів-дослідників в умовах цифрового творчого середовища як наукова проблема. Інформаційні технології і засоби навчання, 62(6), 240–252. 12. Семеног, О., & Фаст, О. (2015). Академічне письмо: лінгвокультуролоічний підхід. Суми, Україна: СумДПУ імені А. С. Макаренка. 13. Смірнова, В. А. (2020). Дослідження відкритих цифрових інформаційних систем для аналізу результатів дослідницької діяльності науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету, (9), 134-144. 14. Al Husaeni, D. F., & Nandiyanto, A. B. D. (2022). Bibliometric using Vosviewer with Publish or Perish (using google scholar data): From step-by-step processing for users to the practical examples in the analysis of digital learning articles in pre and post Covid-19 pandemic. ASEAN Journal of Science and Engineering, 2(1), 19-46. 15. APA Formatting and Style Guide/Purdue Online Writing Lab. (2019). Retrieved from: https://owl.english.purdue.edu/owl/resource/664/01/ 16. Beall, J. (2015). Predatory journals and the breakdown of research cultures. Information Development, 31(5), 473–476. 17. Beall’s list of predatory journals and publishers. (2018). Взято з: https://beallslist.weebly.com/ 18. Bradley, L., Noble, N., & Hendricks, B. (2020). The APA Publication Manual: Changes in the seventh edition. The Family Journal, 28(2), 126-130. 19. Carter, S. (2020). LibGuides: A Citation Guide: Chicago style. 20. Dymkova, S. S., & Varlamov, O. V. (2022, June). Peer Review Procedure as the Main Criterion for Confirmation Researcher's Scientific Work Quality: According results of the international conference SYNCHROINFO. In 2022 Systems of Signal Synchronization, Generating and Processing in Telecommunications (SYNCHROINFO) (pp. 1-5). IEEE. 21. Maddi, A., & Sapinho, D. (2022). Article processing charges, altmetrics and citation impact: Is there an economic rationale?. Scientometrics, 1-18. 22. Mukan N. V., Kravets S. F. (2021). Academic literacy as a component of doctor’s of philosophy professional competency. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 75(3), 51–56. 23. Mukan Nataliia, Zapotichna Mariia. (2021). Scientific paper: composition features. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 4(108), 179–190. 24. Pandey, S., Pandey, S., Dwivedi, S., Pandey, D., Mishra, H., & Mahapatra, S. (2020). Methods of various citing and referencing style: fundamentals for early career researchers. Publishing Research Quarterly, 36(2), 243-253. 25. Schwartz, B. M., Landrum, R. E., & Gurung, R. A. (2020). An easyguide to APA style. Sage Publications. 26. Turabian, K. L. (2018). A manual for writers of research papers, theses, and dissertations: Chicago style for students and researchers. University of Chicago Press.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).